Witold Kepinski - 17 oktober 2018

Fujitsu Deep Learning System helpt partners met AI kennis

Artificial Intelligence is een ‘hot topic’ op dit moment. Maar nog niet iedereen weet precies wat voor specifieke toepassingen voor klanten kan ontwikkelen dat ook een goede business oplevert. Daarom heeft Fujitsu een Artificial Intelligence (AI) ecosysteem beschikbaar gesteld waarmee Fujitsu SELECT Channel partners AI-gebaseerde oplossingen kunnen aanbieden aan eindklanten. Dit zegt Dave Pritchard (foto), verantwoordelijk voor de EMEIA Product Strategy, tijdens het Canalys Channels Forum in Barcelona.

Partners kunnen gebruik maken van het Fujitsu Al Zinrai Deep Learning System, een testomgeving voor proof of concepts (POCs) op het gebied van AI dat gehost wordt door Tech Data. Daarmee kunnen Fujitsu partners op basis van co-creatie toepassingen bouwen met AI functies zoals patroon- en spraak herkenning  Met dit AI-ecosysteem wil Fujitsu partners helpen oplossingen rond opkomende technologieën zoals AI te ontwerpen en uitrollen. Partners krijgen toegang tot technologieën, kennis en ondersteuning van Fujitsu op het gebied van AI, aldus de Europese topman van Fujitsu.

Deap Learning

Pritchard: “AI is op dit moment een hype, maar het kan nog niet alles doen. Channel Partners vragen af wat AI nou precies is en hoe we samen toepassingen kunnen ontwikkelen binnen het Fujitsu AI ecosysteem. AI is geen losstaand product die je verkoopt, je moet juist eerst kijken wat het probleem van de klant  is, en dan pas een AI gebaseerde toepassing bieden via het Fujitsu Al Zinrai Deep Learning System. Dat kan bijvoorbeeld een toepassing  zijn voor het herkennen van patronen en spraak, zoals in heldpdesk centers."

Windturbines

De eerste AI business cases zijn al ontwikkeld, aldus Pritchard.  Zo heeft Fujitsu heeft het Quality Quality Assurance (QA) -proces van Siemens Gamesa aanzienlijk versneld door de co-creatie van een Artificial Intelligence-oplossing die gebruik maakt van deep learning mogelijkheden om inspectietijden voor nieuw geproduceerde windturbines aanzienlijk te verkorten. Siemens gebruikt de nieuwe Fujitsu AI-oplossing om het inspectieproces voor de glasvezelschijven, die tot 75 meter lang zijn, te versnellen. AI analyseert afbeeldingen die zijn gegenereerd op basis van niet-destructieve testsessies om patronen te identificeren die kunnen wijzen op fabricagedefecten, zoals rimpels, die ertoe zouden kunnen leiden dat de bladen tijdens de werking uitvallen. De inspectietijd om elke centimeter van de volledige lengte van een nieuw blad grondig te controleren, is teruggebracht tot slechts anderhalf uur. Dientengevolge worden hoogopgeleide inspecteurs bevrijd van een eentonige maar noodzakelijke taak die voorheen zes uur kon duren. Fujitsu leverde de complexe en op maat gemaakte AI-software met een flexibel licentiemodel, waardoor Siemens Gamesa de initiële investering kon minimaliseren. De oplossing is ontworpen om eenvoudig te schalen naar nieuwe modellen van windturbinebladen en wordt lokaal op Fujitsu PRIMERGY-servers uitgevoerd. De oplossing is ook mogelijk in de cloud.

Support Tickets

Een andere AI-case is van de Franse Fujitsu SELECT Circle Partner DFI dat volop gebruik heeft gemaakt van het Fujitsu AI ecosysteem. DFI heeft met behulp van het ecosysteem een intelligente oplossing ontwikkeld om de duizenden support tickets die het maandelijks ontvangt te beheren. Hierbij heeft het bedrijf samengewerkt met experts van Fujitsu's AI Center of Excellence in Paris-Saclay voor het uitwerken van dit concept, het testen van de proof of concept en de uiteindelijke uitrol van de applicaties. De oplossing is in zes weken tijd ontwikkeld en uitgerold. Het systeem stuurt support tickets automatisch door naar de juiste persoon met een nauwkeurigheid van 80%. Daarnaast dringt de oplossing het aantal menselijke fouten in het verwerken van data terug en stelt DFI in staat incidenten of storingen te voorspellen. DFI wil de oplossing gaan uitrollen bij klanten, waarbij deze on-premise oplossing kan worden geïmplementeerd of in de cloud.

Co-creatie

Pritchard benadrukt dat het bouwen van een AI praktijk nooit stopt. “Fujitsu begeleidt en helpt partners met het bouwen van AI-kennis en -mogelijkheden. Het is een co-creatie reis waarbij je gepersonaliseerde trainingen en kennis opdoet om je organisatie met AI-kennis naar een volgend niveau te tillen, zodat een Fujitsu partner volledig gebruik maakt van de AI-mogelijkheden om uitdagingen van klanten op te lossen. De markt voor AI zal sterk verder groeien en dat vergt meer processorkracht, waar Fujitsu ook op inspeelt zoals met Quantum Computing.”

Fujitsu Forum 2018

Pritchard zegt dat channel partners welkom zijn op het gratis toegankelijke Fujitsu Forum 2018 in München dat van 7 tot en met 8 november plaatsvindt. “Daar kunnen ze kennis maken met het Fujitsu Al Zinrai Deep Learning System en tal van andere innovaties.”

http://www.fujitsu.com/global/microsite/forum-2018

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!