Martijn Kregting - 17 oktober 2018

Hybride cloud is de nieuwe IT-omgeving

Hybride cloud is de nieuwe IT-omgeving image

Mensen die denken dat de hybride cloud een overgangssituatie is, dienen zich goed achter de oren te krabben. Hybride is juist here-to-stay, meent commercieel directeur Paul van der Marck van IT-aanbieder Sentia. “De ene soort complexiteit op IT-gebied is vervangen door een ander soort. De omvang ervan is niet minder geworden. Daar moet het cloudbeheer en -toegang op ingericht worden. Hetzelfde geldt voor de contracten. Als IT flexibeler wordt, moeten overeenkomsten dat ook worden.”

Sentia is zelf het schoolvoorbeeld van een organisatie die door snelle groei in de afgelopen jaren op IT-gebied hybride is geworden. Overnames en autonome groei hebben de onderneming van 25 mensen doen groeien tot een 500 mensen grote aanbieder van uit de cloud beheerde bedrijfskritieke toepassingen in Nederland, België en Denemarken. Daarom weet commercieel directeur Paul van der Marck, vijf jaar in deze functie bij Sentia, als geen ander dat de hybride cloud vooralsnog het eindstation is.

“Negen van de tien organisaties hebben te maken met een IT-omgeving die deels bestaat uit legacy on-prem, deels uit eigen cloud-omgevingen bij aanbieders zoals Azure of AWS en deels uit SaaS-toepassingen zoals SAP Hana of Salesforce.com. Bedrijfskritieke processen draaien overal. Het is een belangrijke dubbele taak van de IT-verantwoordelijke managers in organisaties om het vraagstuk van platformintegratie goed te beheersen en te zorgen dat eindgebruikers één omgeving kunnen gebruiken voor al die processen.”

Hybride landschap, complex landschap

Er bestaat bijna geen complexer IT-landschap dan deze hybride omgeving, stelt Van der Marck. Cloud zit daarmee zo’n beetje aan de top van de Gartner hype cycle. “Probeer dat als CIO van een middelgrote organisatie of multinational maar met elkaar te matchen en er tegelijk voor te zorgen dat iedereen in de organisatie een uniforme gebruikservaring heeft.” Dat lukt vaak niet zomaar.

Het gevolg zou namelijk zijn dat eindgebruikers moeten manoeuvreren door allerlei losse toepassingen met geen of beperkte interoperabiliteit, met alle authenticatie- en autorisatielasten van dien. De IT-afdeling is vooral bezig met het in de lucht houden van alle IT-ballen en niet met het faciliteren van de business.

Van der Marck: “Wij gebruiken bijvoorbeeld Okta als platform om tot zo’n oplossing te komen, ongeacht of het een Sentia-, Azure, of AWS-cloud is – of allemaal - die moet matchen met Salesforce of Microsoft 365, plus allerlei maatwerktoepassingen. Maar dat kan ook een ander integratieplatform zijn. Waar het om gaat, is dat je als CIO ondersteund wordt bij je dubbele taak van platformintegratie en uniforme gebruikservaring.”

2019 het jaar van doorbraak cloud

Van der Marck refereerde er net al aan: de hype cycle. Volgens hem wordt 2019 het jaar waarin vrijwel alle organisaties deels of geheel gaan overstappen naar cloud-omgevingen. Met de Amsterdam Trade Bank heeft Sentia recent zo’n traject afgerond met een eigen private cloud, deels publieke cloud en SaaS-oplossingen, waarbij het oppakken van de platformintegratie extreem belangrijk is.

“Het wordt natuurlijk al langer voorspeld dat de clouddoorbraak komt. Intern vergelijken we het met het slaan tegen de onderkant van een fles met ketchup. Je kunt zes, zeven keer slaan voordat er iets uit komt. Maar dan gaat het opeens snel.”

Ook na 2019 is het hybride cloud-landschap ‘here-to-stay’, verwacht Van der Marck. “Dat gaat niet meer veranderen. Op de, in de cloud geboren organisaties na, zal vrijwel geen enkel bedrijf alles in één enkele cloud-omgeving zetten. IT wordt er dus niet makkelijker op, alleen het soort complexiteit verandert. Als CIO moet je nog steeds chocolade maken van die mix van toepassingen en platforms. Soms kun je dat zelf met je eigen IT-afdeling. Vaak is de complexiteit te groot en is het beter om te outsourcen aan een IT-aanbieder, zodat je zelf bezig kunt zijn met de businesskant van IT.”

Traditionele contracten

Waar cloudomgevingen de IT van organisaties steeds flexibeler maken - -op- en afschalen bij groei of krimp, in de breedte uitbreiden om nieuwe businesskansen te faciliteren – blijven contracten tussen IT-aanbieder en -afnemer vaak nog verrassend traditioneel. “Outsourcen en cloudomgevingen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat een organisatie sneller in willekeurige richting kan schakelen,” stelt Van der Marck. “Het is logisch dat overeenkomsten hier ook in mee veranderen. Maar de doelstellingen van de IT-aanbieder en de klant lopen vaak nog erg uiteen.”

Als voorbeeld schetst de commercieel directeur een situatie waarbij een onderneming graag op IT-kosten wil besparen, terwijl de IT-aanbieder graag zo veel mogelijk aan zijn klant wil verdienen. Dat zorgt vaak voor perverse prikkels die een klant niet helpen om tot diens gewenste maximale kostenbesparing te komen. Of tot een meer schaalbare vorm van outsourcing, terwijl een IT-aanbieder liever vasthoudt aan zo veel mogelijk outsourcing.

“Dat kun je wegnemen wanneer je een contract of overeenkomst ziet als een soort joint venture. In de VS wordt dit al vaker toegepast. De IT-aanbieder en de klant stellen gezamenlijke businessdoelen op, waarbij van belang is dat ze daar allebei van profiteren. Wanneer een klant dus kosten bespaart, moet de IT-aanbieder daar ook van profiteren. Daarmee bouw je de prikkel in dat het ook voor de aanbieder rendeert om aan die kostenbesparingen mee te werken.”

‘Vested Outsourcing’

‘Vested Outsourcing’ heet het concept, waarbij IT-aanbieder en afnemer een ‘gevestigd belang’ hebben in het realiseren van elkaars doelstellingen, zowel financieel als niet-financieel. Waarbij traditionele contracten vaak een soort keurslijf worden die een langdurige relatie afdwingen, betekent Vested Outsourcing dat je juist belang hebt bij een relatie op langere termijn. Het klinkt logisch, maar toch is het in Nederland nog nauwelijks bekend.

“Het is ook niet voor elk contract of elke organisatie geschikt,” weet Van der Marck. “Het is een intensief proces, zeker een eerste keer gaat er veel tijd in zitten. Je moet als IT-aanbieder ook met de billen bloot richting je opdrachtgever. Voor ons is het ook een leerproces. We zijn nu met een grote klant bezig en verwachten eind dit jaar de eerste overeenkomst nieuwe stijl zo af te sluiten.”

Meer vrijheid

Kortom, meer vrijheid voor een klant in een cloudomgeving met (deels of geheel) geoutsourced beheer, meer vrijheid in overeenkomsten. “Het past bij ons gedachtengoed. Naast ‘extreme ownership’ is dat transparantie. We willen een klantrelatie aangaan met als doel dat we daar allebei van profiteren. Dat kun je ook met het concept van vested outsourcing doen, want dit is iets dat voor elke organisatie mogelijk moet zijn, niet alleen voor grote corporate klanten.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!