Citrix Solution Day: Op weg naar de grenzeloze organisatie

26-10-2018 | door: Teus Molenaar

Citrix Solution Day: Op weg naar de grenzeloze organisatie

De grenzeloze organisatie. Daar gaan we naar toe volgens Melissa Fremeijer, senior analist bij IDC Nederland. Dat betekent ook dat mensen werken zonder grenzen: onafhankelijk van tijdstip, plaats en apparaat. Precies de strategie die Citrix voorstaat met zijn cloudgebaseerde dienstverlening.

Fremeijer spreekt tijdens de druk bezochte Citrix Solution Day, onlangs in Barneveld. Zij geeft aan dat in 2027 75% van alle organisaties een digitale verandering heeft ondergaan. Vorig jaar was al 80% van alle Europese bedrijven bezig met wat zij noemt: de Digital eXperience (DX). En in 2020 zijn alle uitgaven voor IT gerelateerd aan data. Zij geeft aan dat het succes van Digital Transformation onder meer te maken heeft met ervaring. Zorg dat je de juiste medewerkers binnen haalt en train de bestaande.

Ook speelt ‘Leiderschap’ mee om een succesvolle transitie te maken; het management dient een visie te  hebben op de bedrijfsvoering en de plaats van de organisatie binnen de samenleving. Informatie is de vierde toetssteen. Waarbij het mogelijk is data als bedrijfsmodel te benutten. Ten slotte is de bedrijfsvoering zelf een factor om de goede omslag te maken. En daar komt de technologie om de hoek kijken die nodig is voor een grenzeloze organisatie.

SD-WAN

Het gebruik van clouddiensten brengt met zich mee dat het netwerk zich moet aanpassen aan de databehoefte van een organisatie. “Daar ligt de IT-manager wakker van”, aldus Fremeijer. “Alle hardware wordt immers vervangen door een virtual appliance. Daar heb je alleen voordeel van als je een software defined wide area network hebt.”

Precies datgene waar Citrix ook zijn kaarten op zet. “Ik heb daar hoge verwachtingen van”, zegt Christian Reilly, de CTO van Citrix, tijdens zijn lezing. Naarmate meer data en applicaties in de cloud worden verwerkt, neemt het belang van een razendsnelle en veilige verbinding toe. Daarom hecht de onderneming veel waarde aan WAN-optimalisatie. Het voordeel van SD-WAN is dat er geen omleidingen (backhaul) naar het datacenternetwerk nodig zijn. En dat verhoogt de gebruikerservaring.

Aan het begin van zijn rede laat Reilly een filmpje zien van het Red Bull Racing team. Citrix is technology partner van het F1-team. Dankzij de snelle verwerking van alle data die via sensoren in en rond de auto wordt verzameld, doet het team het zo goed op de baan is de boodschap. “Dat moet toch goed vallen in het land van Max Verstappen”, grapt Reilly. De boodschap is helder: prestaties vallen of staan met een vlotte en veilige verwerking van gegevens. Dat geldt niet alleen in de motorsport, maar ook in het bedrijfsleven en bij de overheid.

Veranderende rol CIO

Reilly staat stil bij de veranderende rol van de Chief Information Officer. Tegenwoordig staat de afkorting meer voor Chief Innovation Officer. “Niet zo lang geleden zorgde hij ervoor dat het spul draaiende bleef. Nu moet hij diensten aanzwengelen voor het bedrijf, moet hij veranderingen in goede banen leiden, een start-up mentaliteit creëren en waardevolle arbeidskrachten aantrekken door te laten zien wat ICT vermag en een omgeving te scheppen waar mensen graag willen werken. De technologie heeft hij geen omkijken naar; daar zorgen wij voor.”

Dat gebeurt met de Citrix Workspace waarbij alle digitale werkhandelingen in de cloud plaatsvinden. “Daarbij zijn drie zaken van belang: security, security en security”, onderstreept Reilly het belang van beveiliging. “Wij zorgen voor een stabiele, prettige en veilige werkplek. Daarbij zijn wij, gedreven door de opkomst van webapps en mobile apps, gegroeid naar een dienstverlener. Voor die webnative applicaties heb je immers geen virtualisatie nodig. Citrix is vernieuwd.”

Stapsgewijs

Peter van Leest, Regional Director Benelux bij Citrix, herkent dit. “Toen ik vijftien jaar geleden begon bij Citrix draaide bijna alles om één product. Nu hebben we een heel portfolio met diensten. Maar onze diepgaande kennis van virtualisatie stelt ons in staat deze rol te spelen in een wereld waar alles ‘software defined’ is.”

Hij ziet dat het merendeel van de klanten een cloudstrategie heeft en op weg is naar virtuele omgevingen. “Maar dat gebeurt bij de meesten stapsgewijs. En zeker niet elke applicatie landt in de cloud. Het is altijd een mengsel. Wij zorgen ervoor dat het geheel eenvoudig is te implementeren en beheren. Wij zoeken proactief contact met onze klanten om te bespreken hoe zij de digitale transformatie kunnen inzetten. Dit kwartaal en ook begin volgend jaar hebben we ontzettend veel projecten lopen op dit vlak. Trouwens niet alleen bij bestaande klanten. Bij de overheid merken we nog steeds enige terughoudendheid om van de cloud gebruik te maken. Wij hebben overigens een netwerk van tweehonderd partners die organisaties helpen om de overgang te maken.”

Van Leest onderschrijft het belang van SD-WAN. “Veel bedrijven hebben Office 365. Met Skype, Teams, Exchange enzovoorts. Applicaties die zich allemaal in de cloud afspelen, maar verschillende eisen stellen aan de langeafstandsverbinding. De een is kritiek, zoals bij Skype met beeld en geluid, de ander kan wel toe met wat latency. Wij helpen dat verkeer te onderscheiden en de gewenste kwaliteit toe te kennen. Dat doen we overigens in nauwe samenwerking met Microsoft.”

Terug naar nieuws overzicht
Cloud