Redactie - 29 oktober 2018

Bij het ambitieuze ALSO zit niemand stil

Bij het ambitieuze ALSO zit niemand stil image

Het zijn interessante tijden voor het bedrijf ALSO. Nieuwe gezichten, vertrouwde gezichten op nieuwe posities, de integratie van Five 4 U, een succesvolle implementatie van SAP en een nieuw distributiecentrum. ALSO loopt bovendien over van ambitie. Het wil doorgroeien en in elk land waar het actief is bij de top-3 behoren. Dus ook in de Benelux. Maar wel op een eigen manier.

Vier enthousiaste mannen zitten voor het interview aan tafel. Allemaal met hun eigen achtergrond, maar met een gezamenlijk karakter. Bas Janssen: “We zijn alle vier jonge honden. En dan doel ik niet op onze leeftijd maar op hoe we zijn. Het moet niet saai worden, dat past niet bij ons. We hebben uitdaging nodig. Dat zie je terug in het hele bedrijf, er is hier veel energie.”

Verder uitbouwen
Janssen werd vorig jaar CFO van ALSO Benelux en van ALSO International, het voormalige Alpha International. Dit jaar kwam daar nog een belangrijke verantwoordelijkheid bij. Janssen kreeg de vraag om Harald Nuij op te volgen als managing director van ALSO Benelux. “En dat zag ik meteen zitten.”
In die functie krijgt hij op commercieel vlak ondersteuning van Marc Nijhof. “Het is voor ons een interessante tijd in de Benelux”, aldus Nijhof. “Er staat nu iets moois dat verder uitgebouwd moet worden. Vanuit de sterkte positie van ALSO International en de kennis van  de Benelux-markt vroeg Bas mij om extra commerciële kracht toe te voegen.”
Nijhof blijft daarnaast ook algemeen directeur van ALSO International. Omdat hij zijn tijd moet verdelen tussen zijn twee functies werd Rob Lenderink deze zomer als extra commerciële versterking aangetrokken voor de takken Supply en Solutions. Voor het strategisch belangrijke As-a-Service businessmodel is Harm Hellinga sinds vorig jaar de verantwoordelijke.

Strategie
De vier mannen vertellen over de plannen van het bedrijf. De strategie voor de hele groep is samengevat met het woord MORE: Maintain, Optimize, Reinvent en Enhance. Janssen: “Maintain betekent het vasthouden en uitbouwen van de transactionele business. Met Optimize bedoelen we het continu optimaliseren van de processen met als doel onze winstgevendheid te verhogen. Operational Excellence is erg belangrijk voor ons: alles moet beter en sneller om daarmee onze vendoren en klanten zo goed mogelijk te verbinden. Reinvent gaat om de juiste mix van onze drie S’en: Supply, Solutions en As-a-Service. Met Enhance, uitbreiden, bedoelen we dat we gerichte acquisities willen doen. Five 4 U is daar in de Benelux natuurlijk een heel concreet voorbeeld van. Internationaal zijn er de laatste maanden veel meer overnames geweest. Dat levert schaalvoordeel op, maar ook nieuwe specialistische kennis.”

Top-3
ALSO is ambitieus en wil hard blijven groeien. Het doel is om op groepsniveau, op de middellange termijn, een omzet van 10 tot 14 miljard euro omzet te behalen. Het afgelopen jaar was dat 8,9 miljard. Lenderink: “Daarnaast willen we in elke markt minimaal bij de top-3 en het liefst bij de top-2 behoren.” In Nederland moet daarvoor nog een plek winst behaald worden. “Dat is meer dan een ambitie, het is eigenlijk een opdracht”, zegt Janssen resoluut. Maar een broadliner wil ALSO daarbij niet genoemd worden. Hellinga: “Een broadliner is een distributeur die alles aanbiedt en de selectie aan de reseller overlaat. Wij zijn een B2B Marketplace. We hebben al een voorselectie gemaakt voor onze klanten. We weten met onze kennis en kunde welke oplossingen interessant zijn, welke partners we daarbij moeten betrekken en welke combinaties goed werken. We zijn daarnaast een warm en persoonlijk bedrijf. We kennen onze klanten bij naam.”

Marketplace
Janssen ziet de markt veranderen. “Oplossingen worden steeds belangrijker voor ons en onze klanten. Dus niet alleen een doos doorschuiven, maar bijvoorbeeld hardware in combinatie met Services en Support. Op die manier werken we nog intensiever met onze resellers samen.” De ALSO Cloud Marketplace staat daarbij centraal. Hellinga: “Allereerst is het al bijzonder dat wij een Marketplace in eigen beheer hebben. Het krachtige van ons platform is dat resellers er eigen diensten kunnen aanmaken en daar ons aanbod aan kunnen toevoegen. Het platform is daarnaast gebaseerd op de moderne HTML 5-technologie en wordt continu doorontwikkeld. We bieden standaardkoppelingen aan met onder andere Autotask en Exact Globe. Daardoor kunnen resellers geautomatiseerd data uit de Marketplace ophalen voor hun facturering. En we bieden ook een open API zodat klanten die dat willen ook een geheel eigen omgeving kunnen ontwikkelen.”

Strakker
Door veel taken strak te automatiseren wil ALSO zoveel mogelijk tijd overhouden om resellers te kunnen helpen op punten waar het echt nodig is. “Zo min mogelijk tijd voor administratie dus en zoveel mogelijk voor businessontwikkeling”, verduidelijkt Janssen.

ALSO implementeert bij elke acquisitie die het doet hetzelfde ERP-systeem: SAP. Janssen: “En we gebruiken daarnaast ook allemaal hetzelfde CRM-systeem en dezelfde business analyse tools. Het uitrollen is steeds een flinke investering, maar we doen dit om beter en efficiënter te kunnen werken.” Nijhof: “Het zorgt er ook voor dat we onszelf als Benelux-organisatie goed kunnen vergelijken met andere ALSO landen.”

Kracht
De voordelen van de internationale kracht van ALSO worden in de afzonderlijke landen steeds beter benut, merken de mannen. Janssen: “Als iets in één land goed werkt, dan kopiëren we dat naar andere landen. We werken met Centers of Competence.” Nijhof: “ALSO International is daar een perfect voorbeeld van. De kennis van printing supplies zat bij het voormalige Alpha International. Nu gebruiken we dat specialisme om vanuit Nederland het hele portfolio voor de complete groep voor onze rekening te nemen. Met andere specialismes, zoals bijvoorbeeld Large Format- of 3D-printing, gebeurt hetzelfde in andere landen.”
Hellinga noemt een ander voordeel van de grootte van de totale ALSO Groep: “In West-Europa zijn we de grootste cloud service provider. Die positie geeft ons de middelen om onze partners te helpen ontwikkelen.”

Distributiecentrum
Het gesprek vindt plaats op de mooie nieuwe locatie in Nieuwegein. Janssen: “Dit is de vierde locatie in de Benelux naast de kantoren in Nijmegen, Gent en Mechelen. Hier in Nieuwegein zit ons nieuwe centrale warehouse, maar ook een kantoor voor onder andere de B2C-afdeling.” Nijhof: “Alles is gefinetuned en we kunnen nu de stabiliteit en kwaliteit bieden die we willen bieden. Dat horen we ook terug van de partners. En daar gaat het natuurlijk om.”

Auteur: Johan van Leeuwen

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!