Sport als rode draad bij ACES Direct

30-10-2018 | door: Johan van Leeuwen

Sport als rode draad bij ACES Direct

ACES Direct is ook komend jaar weer hoofdsponsor van het Dutch IT-channel Awards Nieuwjaarsgala. Het event draagt dit jaar het thema sport. Het toeval wil dat sport bij ACES Direct als een rode draad door de geschiedenis loopt. En door de huidige bedrijfsvoering.

Sven van Boxtel (managing director) en Jeroen Stabel (manager sales en solutions) zijn beiden sportliefhebbers die zelf ook graag tegen een bal trappen of een rondje gaan hardlopen. Maar de sportliefde van het bedrijf ACES Direct zit dieper dan dat en kent een lange geschiedenis.

Wielrennen
Het komt onder andere tot uiting in sponsoring. Zo is ACES Direct sponsor van wielerploeg Lotto NL Jumbo. Die samenwerking gaat terug naar de tijd dat de ploeg nog Rabobank heette. Van Boxtel: “Allereerst is het natuurlijk prachtig dat we zo’n mooie wielerploeg kunnen ondersteunen. Het is daarnaast heel mooi meegenomen dat we klanten en relaties mee kunnen nemen naar wielerwedstrijden. Naar grote klassiekers, bijvoorbeeld. Dat is voor iedereen een unieke belevenis. Het zorgt voor een verbinding met klanten die anders is dan wanneer je over de IT-omgeving praat.”

Stabel vertelt uit eigen ervaring enthousiast over een wielerwedstrijd. “Ik zat in een volgauto die zes keer stopte op punten waar de renners ook langskwamen. Ik kreeg twee wielen in mijn handen gedrukt met de boodschap dat, wanneer er iemand lek zou rijden, ik moest helpen met het verwisselen van het wiel. Dat gaf een fantastische kick. En niet alleen bij mij. Klanten die zo’n trip hebben meegemaakt praten daar jaren later nog over.”

Voetbal
Bij het in Tilburg gevestigde bedrijf kan sponsoring van voetbalclub Willem II natuurlijk niet ontbreken. Van Boxtel: “We kiezen jaarlijks een paar wedstrijden uit waar we een groep van ongeveer twintig klanten mee naartoe nemen. Eerst geven we een presentatie over ontwikkelingen in ons bedrijf, daarna kijken we naar de wedstrijd en na afloop is er een hapje en een drankje. Dat wordt erg gewaardeerd, ook door mensen die niet van voetbal houden. Daarnaast zijn we zichtbaar op de boarding.”

Het gaat ACES in eerste instantie niet om het creëren van nieuwe business door het vergroten van de naamsbekendheid. Stabel: “Er zijn veel mogelijke reden om aan sportsponsoring te doen, maar een belangrijk doel voor ons is om een ervaring bij klanten en partners te creëren.”

Maatschappelijk
Sportsponsoring heeft voor ACES in veel gevallen ook een maatschappelijk doel. In de regel richt ACES Direct zich daarbij op de toekomst van het kind in de regio. Van Boxtel: “Dat kan gaan om sponsoring van de plaatselijke hockey- of voetbalclub. Maar we ondersteunen ook een evenement als Duchenne Heroes (een mountainbiketocht waarbij geld wordt opgehaald voor onderzoek naar de Ziekte van Duchenne, red.) en we zijn dit jaar hoofdsponsor van de Kids Swim bij de Swim to Fight Cancer in Tilburg. Dat zijn natuurlijk heel andere vormen van sportsponsoring, maar voor ons heel belangrijk. We kijken graag verder dan onszelf.”

Dat ACES Direct zijn naam graag aan sportevenementen en ploegen verbindt heeft een reden. Van Boxtel: “Bij sport horen begrippen die ook passen bij wat wij belangrijk vinden in dit bedrijf: teamwork, presteren, plezier hebben en successen vieren. Waarden die wij niet alleen voor onszelf belangrijk vinden maar die we ook aan anderen gunnen, in welke vorm dan ook. Met sponsoring van maatschappelijke evenementen dragen wij daar dus aan bij.”

ACES United
Om die reden gaat de link tussen ACES Direct en sport ook verder dan alleen sponsoring. Door het hele pand van ACES zijn afbeeldingen te zien die te maken hebben met ‘ACES United’. Het is het thema van dit kalenderjaar. Van Boxtel legt uit: “Voor de kick-off, afgelopen januari, lieten we een video maken met daarin een bekende scene uit de film ‘Any Given Sunday’ waarin Al Pacino een ijzersterke motivatiespeech geeft aan een American Football-team. We hebben op dat podium ook ons virtuele rugbyteam, met de naam ACES United, geïntroduceerd. We gaven de boodschap mee dat we dit jaar voor het kampioenschap willen spelen. Mensen liepen, zo hoorden we later, met kippenvel de zaal uit. De link met sport is echt een cultuurversterker, het zorgt voor verbinding en saamhorigheid.”

De keuze voor rugby was een bewuste. Stabel: “We wilden iets originelers kiezen dan voetbal. Door een minder bekende sport te kiezen is de attentiewaarde veel groter, het thema komt dan beter binnen. En rugby is een mooie, zuivere sport. Vol gas tijdens de wedstrijd, en na afloop samen een biertje pakken.”

Prestatiecultuur
Het jaar is opgedeeld in drie periodes. Van Boxtel: “Eigenzinnig als we zijn kozen we dus voor drie periodes in plaats van voor vier kwartalen. De periodes hebben allemaal een eigen thema: ‘Kick and rush’, ‘Meet and greet’ en ‘The finals’. Al onze teams hebben activiteiten die zijn opgehangen aan die thema’s. In de eerste periode stond alles in het teken van het neerzetten van een nieuwe organisatie. Maar we wilden ook meteen vol uit de startblokken schieten. In de tweede periode draaide het, nog meer dan normaal, om het organiseren van klantdagen en het uitnodigen en actief opzoeken van klanten. Ook wijzelf zijn vaak mee geweest. De samenwerking tussen de teams onderling en met partners stond in die maanden ook centraal. In de laatste vier maanden van het jaar moet alles uiteindelijk samenkomen. Dan spelen we de finale.”

Want ACES Direct is een competitief ingestelde organisatie. Stabel: “Binnen ons hele bedrijf geven we iedereen veel vrijheid en verantwoordelijkheid, maar wel met duidelijke doelen. Er is hier wel een gezonde prestatiecultuur.”

Teams
Nog een analogie met sport: ACES Direct spreekt bewust over teams in plaats van over afdelingen. Van Boxtel: “Het woord afdeling doet mij aan hokjes en afzondering denken, terwijl je bij het woord team veel meer aan samenwerking denkt.” Stabel: “En binnen de teams is er niet alleen een aanvoerder, maar ook een verzorger, die de vrije dagen en de ziekmeldingen regelt, een coach, die helpt bij personeelswerving en het begeleiden van nieuwe mensen, en een promotor, die zorgt dat het team intern onder de aandacht komt. Ook daar komt sport dus terug.”

Auteur: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht

Tags

business, sport