Johan van Leeuwen - 05 november 2018

Discussieforum van Pure Storage en CIONET over AI toont het belang van data

Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning zijn overal veelbesproken thema’s. In samenwerking met CIONET organiseerde Pure Storage deze week een discussieforum over de mogelijkheden die het biedt. Een groep digital leaders van grote organisaties was te gast. De hippe 3D Makers Zone in Haarlem, het officiële field lab van de Smart Industry-agenda van het Ministerie van Economische Zaken, vormde een toepasselijk decor voor presentaties en discussies over de toekomst van de IT.

Bij Pure Storage denk je misschien niet meteen aan AI. Dat is onterecht, zegt Theo van Teylingen, de Regional Sales Director Benelux & Nordics. “Bij AI is het cruciaal zoveel mogelijk goede data te gebruiken en die grote hoeveelheden data moet je tegelijkertijd op een parallelle manier kunnen verwerken. Daarvoor is een platform nodig en daar komen wij om de hoek kijken. De mogelijkheid van machines om zelf software te ontwikkelen heeft de toekomst. Het geeft mogelijkheden om onze wereld te verbeteren. De trend is op zich niet nieuw, maar door de schaal en de snelheid die vandaag mogelijk zijn biedt het heel veel mogelijkheden. Wij zijn van oorsprong meer dan een storagebedrijf, we zijn specialist in data. Daardoor past deze AI-propositie heel goed bij ons en is onze architectuur er zeer goed op afgestemd.”

Geen draaiboek
Voor het eerst nam Pure Storage het initiatief om een event in deze opzet rond AI op te zetten. Het bedrijf gaf aan dat er meer soortgelijke dagen gaan volgen. Van Teylingen had genoten van de discussies. “De belangrijkste conclusie was dat er geen kant en klaar draaiboek is. Het is een ontdekkingsreis waarin meerdere partijen en de klant moeten samenwerken. We hebben geprobeerd om dat vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. Het ging uiteraard over technologie, maar ook over de strategische discussies die je in de boardroom moet voeren. Welke kennispartijen moet je in huis halen? Welke toepassingen zijn mogelijk? Het is echt een puzzel die voor elk bedrijf anders is. We hebben vandaag een ecosysteem gepresteerd en bedrijven daarmee handvatten gegeven.”

Ook CIONET keek na afloop terug op een interessant en geslaagd evenement. Managing Partner in Nederland, Herman van Bolhuis, zag een goede dynamiek. “Dit was een heel mooie gemengde groep met allerlei achtergronden: financieel, HR, industrie. Je ziet daaraan dat dit onderwerp heel breed leeft. Veel bedrijven zijn op dit gebied nog in een ontdekkende fase. Maar we hebben vandaag voorbeelden gegeven waarmee het voor veel deelnemende bedrijven concreter is geworden. Vaak is het nog abstract, maar het wordt steeds toepasbaarder. Een paar jaar geleden moest je echt kunnen coderen, nu komen er tools op de markt waarmee je snel aan de slag kunt. Ook bleek vandaag hoe belangrijk het is om real-time overal over je data te kunnen beschikken.”
Van Bolhuis stond nog wel even stil bij de donkere kant van AI. “Hoe controleren we straks als mens dingen die slimmer zijn dan wij? Die discussie richting de toekomst moeten we op dit moment al gaan voeren met zijn allen.”

Samenwerken
Eén van de sprekers was David Arnoux. Met zijn bedrijf Growth Tribe ondersteunt hij grote organisaties in het verkrijgen specifieke innovatieve vaardigheden, waaronder Machine Learning en AI. “Ik zie twee grote uitdagingen. Ten eerste weten veel mensen niet waarover ze praten als het over AI gaat. Vooral in de boardroom is dat een probleem. Er is kennis en training nodig om in te kunnen schatten op welke vragen machines een beter antwoord kunnen hebben dan mensen. Een tweede uitdaging is de vraag onder wie AI valt. De CIO? De CTO? De producteigenaren? De marketeers? Het is noodzakelijk dat die mensen hetzelfde kennisniveau hebben en samen gaan werken.”

Andere sprekers waren Jonathan Berte, directeur van Robovision en Jasper Wognum, directeur van BrainCreators. Zij zijn als IT-partners dagelijks bij zakelijke eindklanten bezig met AI. Berte: “De technieken rond AI zijn de laatste jaren enorm aan het verbeteren. De industrialisering is volop aan de gang. Er komen platformen, net zoals we hebben gezien bij mobiele applicaties. Een AI-store, eigenlijk. Een paar jaar geleden moest je bijna een PhD hebben om iets met AI te kunnen, nu kan bijna iedereen het.”

Wognum: “Zes jaar geleden zijn me met ons bedrijf begonnen omdat de tijd rijp was. Machines waren slim genoeg en er was genoeg data. Artificial Intelligence is in mijn ogen niet meer of minder dan een volgende stap in de automatisering. Je gebruikt wiskundige modellen voor classificering. Bij klanten merken we nog steeds vaak dat ze van de hype gehoord hebben, maar nog niet weten hoe ze het toe kunnen passen. Maar ik zie bedrijven langzaam meer volwassen worden op dit gebied. Ik verwacht dat ze in de toekomst zelf aan gaan leren voelen welke toepassingen voor hen geschikt zijn.”

Stap verder
De eindgebruikers die te gast waren verlieten Haarlem met een goed gevoel. Fiona van der Graaf, die bij Royal Friesland Campina onder meer over digitale innovatie gaat, zei: “Ik ging hier naartoe om meer te leren over deep learning. Ik heb daar veel over opgestoken. Het draait allemaal om het halen van waarde uit je organisatie met behulp van data. Zo kun je met data in plaats van met mensen software gaan ontwikkelen. Dat kan ons als Campina echt een stap verder brengen. En het was ook heel nuttig om in contact te komen met nieuwe leveranciers, productontwikkelaars en collega’s van andere bedrijven.”

Richard Hilhorst van Rijkswaterstaat had ook een goed gevoel: “Ik heb gezien dat er veel ontwikkeling is en er veel progressie wordt geboekt. Wij zijn in onze organisatie al bezig met het toepassen van data-analyse voor onder andere onderhoud en waterbeheer. Ik ben vandaag zeker geïnspireerd geraakt over nieuwe mogelijkheden en vond het een erg nuttig en leuk evenement.”

Bekijk de video: Welke impact heeft artificial intelligence op een organisatie?

Door: Johan van Leeuwen

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!