7% minder smartphones verscheept in Q3 2018
08-11-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

7% minder smartphones verscheept in Q3 2018

Het aantal verscheepte smartphones is in het derde kwartaal van 2018 met 7% gedaald. Het is het vierde kwartaal op rij waarin de markt krimpt; Q3 2018 was het slechtste derde kwartaal sinds 2015.

Dit meldt onderzoeksbureau Canalys. Onder andere de Chinese smartphonemarkt doet het slecht met slechts 100,6 miljoen verscheepte units, 15,2% minder ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder en 2,9% minder dan in Q2. Opvallend is ook dat India de Verenigde Staten (VS) heeft ingehaald als tweede grootste smartphonemarkt wereldwijd. De verkoopcijfers in beide landen zijn echter teruggelopen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Canalys wijst erop dat zeven van de top 10 markten een jaar-op-jaar krimp laten zien. Deze krimp wordt vooral veroorzaakt doordat smartphones later worden vernieuwd, slechtere internationale handelsomstandigheden en concurrentie met grote Chinese vendoren.

canalys-smartphones-q3-2018.png

Chinese markt krimpt

"De Chinese markt toont geen verbeteringen in smartphone sell-in, en 14 van de top 20 markten in China zijn in Q3 gekrompen", zegt Mo Jia, analist bij Canalys. "In combinatie met stijgende component- en arbeidskosten in China zet dit grote druk op vendoren. Chinese vendoren richten zich meer dan ooit op internationale uitbreiding in Zuid-Azië, Afrika en Centraal- en Oost-Europe om de teruglopende business thuis te compenseren. Het huidige internationale handelsklimaat en geopolitieke problemen zijn echter niet goed voor de business. Slechts enkele zullen waarschijnlijk deze zware winter doorstaan."

Groot-China (inclusief Hong Kong en Taiwan) presteerde het slechts van alle regio's met een krimp van 14,6%. Centraal- en Oost-Europa deden het juist goed met een jaar-op-jaar groei van 2,2%, gevolgd door Afrika met 0,4%.

Marktaandeel van Samsung gedaald

Als we kijken naar vendoren is Samsung de enige partij die een jaar-op-jaar krimp meldt. Het bedrijf zag het aantal verscheepte units met 14% teruglopen, waardoor het marktaandeel van Samsung is gedeeld van 22% in Q3 2017 naar 20,4% in het afgelopen kwartaal. Huawei heeft de tweede plaats in handen en verscheepte met 52 miljoen units 33% meer smartphones. Apple is met slechts 0,4% gegroeid naar 47 miljoen verscheepte units. Xiaomi en Oppo sluiten de top 5 af met respectievelijk 33 miljoen en 31 miljoen verscheepte units. Alle Chinese vendoren hebben gezamenlijk 52% van de wereldwijde smartphonemarkt in handen.

canalys-smartphones-q3-2018-2.png

canalys-smartphones-q3-2018-4.png

"De wereldwijde smartphonemarkt staat voor een ongekende uitdaging, waarbij de dynamiek zowel op vendor- als landsniveau snel veranderd. Dit levert groeiende uitdagingen op voor agressieve vendoren die over de snelheid beschikken om op de snel veranderen markt te reageren", aldus Rushabh Doshi, onderzoeksmanager bij Canalys. "Huawei heeft een opmerkelijk groei laten zien met een concurrent portfolio dat alle segmenten afdekt. Xiaomi, Oppo en Vivo lopen samen met andere sterke Chinese merken zoals OnePlus en Transsion snel in en ontwikkelen een sterke voetafdruk buiten China. Samsung blijft echter in de problemen en zal het aantal verscheepte units eind dit jaar onder de 300 miljoen stuks zien uitkomen, ver van zijn initiële doel van 320 miljoen stuks. Ongeacht het recente vernieuwen van zijn productstrategie met frequentere lanceringen en sterke innovatie in het lage- en middensegment zoals de quad-camera Galaxy A9 2018, blijft Samsung grote druk ervaren in alle segmenten. De hiërarchische en gelaagde structuur staat het bedrijf in de weg om effectief te reageren op concurrentie."

iPhone XS Max populair in China

Apple lanceerde op 21 september zijn nieuwe vlaggenschip smartphones. In de 10 dagen dat de iPhone XS in het derde kwartaal beschikbaar was, werden 3,3 miljoen units verscheept. De iPhone XS Max is met 4,7 miljoen verscheepte units populairder. China is de grootste afzetmarkt voor de iPhone XS Max en is goed voor 45% van alle verscheepte units. De VS volgt met 27%.

canalys-smartphones-q3-20180-3.png

"In de post-Steve Jobs tijd heeft Apple zijn wereldwijde hardwarestrategie nooit voor welke productlijn dan ook gesplitst", aldus Ben Stanton, senior analist bij Canalys. "Dit verandert met de iPhone XS Max, die in China met een fysieke dual-SIM wordt geleverd. Dit grotere model is populair onder Chinese kopers, maar krijgt ook een boost via onofficiële distributiekanalen en online marktplaatsen die deze iPhone wereldwijd exporteren. Naarmate meer operators eSIM ondersteunen, zal deze trend afnemen aangezien het voordeel van een fysieke SIM over een eSIM verwaarloosbaar wordt."

Terug naar nieuws overzicht
Mobility