Witold Kepinski - 14 november 2018

Datto wil samen met partners groeimarkt MSP bestormen

Datto wil samen met partners groeimarkt MSP bestormen image

Bij Datto weten ze het zeker: het MSP-model beleeft een momentum. Volgens de technologieleverancier voor managed service providers (MSP's) kunnen MSP's juist nu profiteren van een groeiende vraag naar Datto's beheerdiensten voor onder andere werkplekken met Office 365 en Google G Suite. Datto, dat ruim een jaar geleden softwareleverancier Autotask overnam, wil daarom de banden met MSP-partners flink aanhalen.

Datto was onlangs medeorganisator van DattoCon18 in Barcelona, met ruim vijfhonderd partners de grootste MSP-conferentie van Europa. Ook tientallen partners uit Nederland en België waren in Barcelona aanwezig. Het event belichtte de grote groeikansen die resellers hebben met onder meer het uitbouwen van een MSP-business met Office 365 diensten en een sterker (managed) security portfolio. Maar ook met bijvoorbeeld de integratie met andere merken software of Datto's oplossing voor remote monitoring and management (RMM).

De boodschap in Barcelona was helder: er is veel vraag naar toepassingen als back-up, security, business continuity (bc), disaster recovery (dr), networking, (GDPR) compliance en professional service automation (PSA, voor een snelle afhandeling van tickets die door klanten zijn ingediend). Om volop van die vraag te profiteren, wil Datto zijn MSP-partners ondersteunen met technologie, maar ook met marketing en sales.

Campai

Diederik Twickler, directeur van MSP Campai, is al langer een partner van Autotask en ziet grote groeikansen met Datto. “We zijn partner omdat we geloven in de strategische roadmap van Datto”, vertelde hij in Barcelona. “We hebben hier veel gesprekken gevoerd met onze peers, veelal ook klanten van Datto, dat is erg waardevol voor ons. We gebruiken al langer de business continuity oplossingen van Datto en Datto RRM (voorheen Autotask Endpoint Manager, red.). Nu zijn we bezig met Datto networking. Dat zetten we uit; we zoeken nog naar de juiste propositie. Datto levert uitstekende technologie. Het voordeel is bovendien dat je met Datto alles onder één dak en volledig geïntegreerd hebt, in plaats van toepassingen van verschillende leveranciers. Ook de fusie van Datto en Autotask biedt voordelen. De Datto Continuity en Networking lijn is ontwikkeld om op afstand zaken te kunnen beheren. Dat scheelt ook in manuren. Met Datto PSA kun je vervolgens innovatieve businessmodellen bedenken en leveren.”

Campai is lid van de DutchMSP Peer Group, een organisatie van Nederlandse Datto-partners. “We gaan al jaren naar DattoCon, vooral om met collega’s te praten”, vervolgt Twickler. “We spelen allemaal hetzelfde spelletje met dezelfde uitdagingen, problemen en kansen. DattoCon is ideaal om best practices uit te wisselen en samen met de directie van Datto elkaar te enthousiasmeren en motiveren. Samen groeien we sneller en maken we minder fouten.”

Heeft het MSP-model van Datto inderdaad het momentum, zoals de leverancier zelf verkondigt? Twickler vindt van wel. “We kunnen goed groeien met Datto. We doen dit al zeventien jaar en ik zie dat klanten heel goed begrijpen wat de voordelen van een maandabonnement zijn en welke voordelen managed services opleveren. De volgende stap is dat we verder willen groeien in nieuwe domeinen, zoals compliance, managed networking en security.”

Diederik-Twickler-Campai.jpg

New Media 2DAY

Ook Thijs Paree ziet voordelen in de combinatie van Datto en AutoTask. Paree is directeur van New Media 2DAY, een partner van Datto die managed services levert rond Microsoft clouddiensten, zoals Azure en Office 365. “We hadden een nieuw ticketing en contracten systeem nodig en hebben gekozen voor Autotask PSA, omdat dat systeem door automation veel eenvoudiger is dan bijvoorbeeld Excel en door de groei een professioneler en schaalbaar pakket nodig hadden. We zijn bovendien erg blij met alle functies voor CRM, inkoop, ticketing en projecten. De impact hiervan op onze business is goed. Ik kan goed zien wat er speelt bij onze klanten waardoor wij veel meer inzichten krijgen.”

De technologie van Datto geeft een uitstekende ondersteuning voor de business van partners en klanten, is de ervaring van Paree. “Je moet als MSP meedenken met de organisatie van je klant, en techcomponenten kunnen toevoegen waarmee een organisatie écht kan groeien. De ICT-infrastructuur bij een klant moet gewoon altijd werken. Datto heeft alles in huis om dat zo effectief mogelijk in te richten. Momenteel zijn we bezig met de networking toepassingen van Datto, waarmee we de eerste cases al binnen hebben.“

Thijs_Parée 2018.jpg

Bekijk de video: Datto: MSP markt bevindt zich in een momumentum

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!