Redactie - 17 december 2018

Oracle innovaties laten bedrijven beter presteren

Oracle innovaties laten bedrijven beter presteren image

Oracle staat de laatste 5 jaar onafgebroken in de Top 100 Global Innovators van Clarivate Analytics, op basis van haar toegepaste innovatie. “Wij lopen voorop met oplossingen om organisaties beter te laten presteren; samen met onze partners”, wil Wilfred Scholman maar gezegd hebben. Hij is sinds juni 2018 de nieuwe directeur van Oracle Nederland.

Scholman vertelt hoe hij bij Oracle is terechtgekomen. Samen met zijn broer had hij het bedrijf Tinoway in het leven geroepen. Het maakte software voor verkoopautomatisering. Scholman was er verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de producten. In 1999 nam Oracle dit Nederlandse bedrijf over. Scholman verhuisde mee naar de VS. Op den duur is hij de verkoopkant opgegaan. Zo was hij bij Oracle onder meer accountmanager, Senior Sales Director Technology & Cloud Platform Benelux en Sr Sales Director Key Accounts Netherlands en Iberië. De laatste functie bekleedde hij voordat hij het roer overnam bij de Nederlandse vestiging van Oracle.

Hij heeft in de loop der jaren heel verschillende rollen vervuld binnen de IT-industrie. Om met Arno Nienhuis, Senior Director Alliances & Channels Benelux, te spreken: “Met Wilfred hebben we een directeur die zeer partner minded is. Alle partners die de key accounts voor ons doen hebben ooit met hem samengewerkt. Die contacten lopen nu gewoon door.”

Cloud Center of Excellence

De afgelopen jaren heeft Oracle veel aandacht besteed aan cloud computing. Niet alleen in zijn eigen portfolio, maar vooral ook om de voordelen van ‘cloud’ bij klanten én partners te tonen.

Belangstelling kweken voor dit fenomeen

Naar Oracle OpenWorld, in San Francisco eind oktober dit jaar, togen meer dan tweehonderd Nederlanders. “Dat zijn partners die investeren in kennis en kunde over cloud. En vooral ook in implementatie-expertise. Zulke partners betrekken wij graag bij grote projecten in het veld”, zegt Scholman.

De rol van de partners verandert. Ze hebben geen toegang tot de broncode, maar wel tot configuratiemogelijkheden. “Maatwerk komt niet meer voor; alles is standaard software in de cloud. Maar met configuratietools is het gebruik van de software wel te kneden naar een passende oplossing. Juist daar kunnen onze partners hun vaardigheden botvieren en hun waarde tonen aan klanten en aan ons”, stelt Scholman.

Nienhuis wijst op het belang dat de onderneming hecht aan innovaties. “Dan gaat het om het ontwikkelen van toepassingen via de cloud voor bepaalde sectoren, om het vinden van launching customers, om te laten zien dat bedrijven zo tot interessante verdienmodellen kunnen komen.”

Samen met distributeur Tech Data richt Oracle daarom een Cloud Center of Excellence in. Dit zal begin 2019 worden geopend. Hier kunnen partners met hun klanten concreet ondervinden wat wij hun te bieden hebben.”

Migraties

Scholman vertelt over SOAR to the Cloud, gereedschap van Oracle om migraties naar de cloud te automatiseren. “Dit brengt automatisch bestaand maatwerk in het rekencentrum in kaart en beschikt het over data-integratie tools. Hier ligt een mooie taak voor onze partners weggelegd; zij kunnen dit als dienst aanbieden.”

Meer hierover tijdens de Oracle Cloud Day op 12 maart in Nieuwegein met best practices en succesvolle use-case implementaties van klanten en partners, belooft Nienhuis.

Vaker contact

Overigens, zo onderstreept het duo, zal Oracle niemand dwingen om de cloud-producten af te nemen. Er kunnen redenen zijn waarom een organisatie niet wil of kan overgaan naar een cloudapplicatie.

Voor partners, zo gaan zij verder, is cloud computing een manier om veel vaker met klanten in contact te zijn. “Vroeger had je elke vijf jaar een grote update; nu hebben we elk kwartaal een aanpassing. Voor partners is dat een moment om samen met de klant te bedenken hoe en wanneer je de nieuwe functionaliteit kunt toepassen. Het hoeft niet altijd meteen, maar uiteindelijk verwachten we wel dat iedereen meegaat met de upgrades. Vooral de grote managed service providers kunnen hier hun adviesrol vervullen. Met ons op de achtergrond natuurlijk”, zegt Scholman.

Nienhuis voegt eraan toe, dat uit reacties van klanten blijkt, dat zij het bijzonder op prijs stellen altijd met de meest recente software te werken.

Autonomous database

Nienhuis komt terug op het belang van innovatie voor Oracle. “Wij blijven gestaag doorgaan met het ontwikkelen van cloudproducten. En dan moet je nagaan dat wij in 27 Gartner-kwadranten worden aangemerkt als beter dan concurrerende producten. Dat komt vooral, doordat wij een gezamenlijk datamodel hebben voor alle applicaties”, vermoedt hij.

Scholman brengt hier de Autonomous database naar voren. Een database die zichzelf beheert met hulp van kunstmatige intelligentie en machine learning. “Als je nagaat dat zestig procent van alle data in Nederland in een Oracle database zit, dan zie je al snel dat het loont om over te gaan op de autonomous database. Tegelijkertijd is dit aanleiding om met organisaties in gesprek te gaan over de waarde van data. Sommige bedrijven ontlenen hun bestaan aan data. Maar over de hele linie zie je dat de waarde van gegevens toeneemt. Dit gesprek voeren wij – en onze partners – met de business.”

Onderwerpen van gesprek zijn dan de inzet van kunstmatige intelligentie, blockchain-technologie en dergelijke. Als eenmaal de waarde van data is bepaald, volgt vanzelf de vraag hoe informatietechnologie daarbij kan helpen, welk deel in het eigen rekencentrum dient te worden verwerkt en welk deel is in te vullen met clouddiensten.

Naar Londen

Afgelopen Oracle OpenWorld kende voor het eerst geen programma voor C-level. De leidinggevenden binnen organisaties kunnen hun hart ophalen op 16 en 17 januari tijdens Oracle OpenWorld in Londen. Dit evenement is veel meer gericht op strategische keuzes, die te maken zijn bij de inzet van informatietechnologie. Er komen vergelijkbare OpenWorlds in Dubai en Singapore.

De reacties van de partners die naar OpenWorld in San Francisco zijn geweest, waren erg positief, zegt Nienhuis. Zij waardeerden vooral de technische sessies. En de verhalen van organisaties hoe zij hun strategie ondersteunen met IT.

Door: Teus Molenaar en Witold Kepinski

Schneider Electric BN BW start week 27 tm week 29 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Schneider Electric BN start week 27 tm week 29

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!