Lenovo innoveert om bedrijven productiever te maken
29-11-2018 | door: Teus Molenaar

Lenovo innoveert om bedrijven productiever te maken

Nog beter luisteren naar de klant en proberen in al zijn behoeften te voorzien. Innovatie is daarbij onontbeerlijk, zo meent Peter-Paul Bénard, Commercial Channel Leader bij Lenovo Nederland. Samen met de resellers maakt het bedrijf plannen om de juiste oplossingen voor de eindklanten samen te stellen. “En je ziet dat partners ook elkaar opzoeken om elkaars expertise te benutten.”

Trots laat Bénard de trofee zien die hij bij de nominatie tot MKB Innovator of the Year 2018 van de Dutch IT Channel Awards ontving. Hij had hem daags voor het gesprek ontvangen. “Wij zijn er blij mee”, zegt hij. “Het weerspiegelt het belang dat wij aan innovatie hechten en het laat zien dat wij actief zijn voor het midden- en kleinbedrijf.”

Lenovo legt nog meer dan voorheen het oor te luister bij de eindklanten. “We werken meer klantgericht. We hebben regelmatig met eindklanten overleg – trouwens ook met onze channelpartners – om te achterhalen aan welke producten en diensten zij behoefte hebben. Dat overleg vindt jaarlijks plaats tijdens ons Customer Advisory Forum; het afgelopen jaar in Brussel. Op de uitkomsten daarvan bouwen we aan nieuwe oplossingen en producten die naadloos aansluiten op de vraag van de markt en onze klanten. .

Naast de focus op klantbehoeftes bestaat de Lenovo strategie uit drie pijlers. “Als eerste onze client-producten; zeg maar de pc’s en laptops en het verdedigen van onze leiderschapspositie in onze core business. Vervolgens het verder ontwikkelen van onze datacenter en Motorola-producten; hier hebben we behoorlijke stappen gemaakt en de meest recente financiële resultaten zijn zeer aanmoedigend. En ten slotte de nadruk op innovatie in Cloud en Devices waar niet alleen opkomende productcategorieen deel van uitmaken, zoals Artificial Intelligence en Smart Assistant maar ook hoe onze bestaande producten en deze technologieën in de Cloud samenkomen.”

Intelligent transformation

De strategie is vervat in de term ‘intelligent transformation’. “Elk bedrijf is bezig meer te doen met informatietechnologie. Wij helpen die verandering op een slimme manier uit te voeren. Er gebeurt veel aan de client-kant. Dat is terug te zien in de ThinkPads die wij naar de markt brengen; door pc’s en laptops te maken die onze klanten helpen productiever te zijn.”

Als voorbeeld noemt Bénard ThinkShield. “Beveiliging staat bovenaan op de agenda van elke CIO”, zegt hij. “Voor ons is het belangrijk dat mensen zich beschermd voelen terwijl ze onze producten gebruiken.”
ThinkShield beschermt de gebruikers end-to-end. Dit begint met bijvoorbeeld een afgeschermd BIOS en ontwikkeling van firmware, de Privacy Guard beveiligingsschermen en met afsluitbare cameralenzen op de laptops. Lenovo houdt overzicht gedurende het complete productieproces om na te gaan of de producten gebouwd worden volgens de fabriekseisen aangaande beveiliging. Dit gebeurt o.a. in het kader van de Intel Transparent Supply Chain. Voor extra zekerheid brengen kwaliteitscontroleurs van Lenovo onverwachte bezoeken aan partners binnen de productieketen.

Identiteitsbeheer en toegangscontrole zitten ingebakken in de ThinkPads, onder meer via ingebouwde chips die vingerafdrukken kunnen lezen. Intel Authenticate is standaard ingebouwd en gaat tot aan acht authenticatiefactoren.
Ook waarschuwt de technologie als je als gebruiker een onveilige website wil benaderen. En Bufferzone parkeert dan verdachte applicaties/data in een veilige zone. Tot slot zorgt Absolute Persistance ervoor dat beheerders apparatuur fris en veilig kunnen houden. Aan het eind van de levensduur waakt een dienst van Lenovo ervoor dat gevoelige data niet in verkeerde handen vallen.

Smart Office

Organisaties draaien goed als de medewerkers slim met elkaar, klanten en partners samenwerken. “Daar hebben wij Smart Office voor in het leven geroepen”, vervolgt Bénard. Een product uit deze lijn is de ThinkSmart Hub: een oplossing die het mogelijk maakt om op afstand met elkaar besprekingen te voeren tussen groepen. Door middel van een Presence sensor neemt de HUB automatisch waar welke deelnemers er zijn binnen de ruimte en koppelt de apparatuur (de laptop) aan, klaar om bestanden te delen. De nieuwe ThinkSmart Hub 700 koppelt alle apparatuur van verschillende makelij en maakt overleg mogelijk via Skype for Business, Zoom en BlueJeans unified communications platformen.
De ThinkSmart Hub 500 blijkt al erg in trek binnen het MKB, zegt Bénard. “Maar ook grote bedrijven vragen hiernaar.”

Juiste partner

“Voor het kanaal hebben wij een Smart Office programma”, gaat Bénard verder. “Dat is bedoeld om voor projecten de juiste partner te vinden. Bij de smarthub bijvoorbeeld gaat het om goede audiovisuele presentatie én om de juiste informatietechnologie om op een veilige en snelle manier informatie te delen. Er zijn resellers die zich speciaal op deze markt richten. Op dit vlak komen namelijk twee vanouds gescheiden werelden samen. Je ziet dat partners bij projecten elkaar opzoeken om de beste oplossing voor een klant samen te stellen. Als daar behoefte aan is, vervullen wij een bemiddelende rol. We zijn het programma Velocity gestart om te helpen onze partners succesvoller te maken. Dat begint met een inventarisatie van waaraan onze partners behoefte hebben. En dat gaan we dan zo goed mogelijk invullen. Dit project loopt twee jaar. Zo leren we van elkaar om uiteindelijk de eindklanten productiever te maken.”

VR/AR

Via het programma Smart Business maakt Lenovo producten voor Virtual Reality en Augmented Reality (VR/AR). Dat doet het bedrijf in nauwe samenwerking met onder meer Microsoft. “Wij hebben goede producten hiervoor. We merken dat er vraag naar is vanuit de zakelijke markt. Daarom brengen wij de producten voor de consumentenmarkt nu ook naar het bedrijfsleven. Uiteraard aangepast op de wensen die daar leven.”
Het mooie is, aldus Bénard, dat deze ontwikkelingen sterke werkstations vereisen om alle data tot de juiste projectie te brengen. En ook nog eens meer opslagruimte in het datacenter nodig hebben. “Dan zie je dat onze kennis en producten van clients en rekencentra-apparatuur samensmelt tot de beste VR/AR-oplossingen.”

Voor resellers zijn er ook nieuwe tijden aangebroken. “Wij willen graag weten waar zij tegenaan lopen en oplossingen daarvoor aanbieden”, zo besluit Bénard.

Door: Teus Molenaar

 

Terug naar nieuws overzicht
Hardware