Redactie - 30 november 2018

Derek Roos (Mendix): “Overname heeft alleen maar voordelen”

Derek Roos (Mendix): “Overname heeft alleen maar voordelen” image

De overname van Mendix door Siemens verraste deze zomer veel mensen. CEO Derek Roos snapt dat goed. “Wij waren in principe ook helemaal niet te koop.” Hij legt uit wat de doorslag gaf om het wel te doen en welke voordelen hij ziet.

Vanuit Boston, waar hij sinds 2012 woont, vertelt Roos over de overname door Siemens die in augustus bekend werd gemaakt. “We hebben altijd gezegd dat we niet te koop waren en dat was ook oprecht. De markt komt los, wij groeien hard en zien alle mogelijkheden om minstens zo hard door te blijven groeien. Het voelde te vroeg voor een verkoop. Maar toen Siemens aanklopte en we hoorden hoe zij tegen de wereld aankijken en wat de strategische voordelen van de combinatie zouden zijn voor onze klanten, begonnen we van gedachten te veranderen.”

Dat had twee oorzaken, legt Roos uit. “We spreken al een aantal jaar over Smart Apps. Dat heeft alles te maken met IoT en hoe omgevingsfactoren steeds belangrijker worden voor het bouwen en consumeren van technologie. Wij lopen voorop in die trend richting een nieuw soort applicaties. Siemens komt uit de wereld van industrie en hardware: van het automatiseren van fabrieken tot complete slimme steden. Dat is een perfecte basis voor onze ambities op de langere termijn om data steeds meer centraal te stellen in het creëren van nieuwe ervaringen, met behulp van machine learning- en AI-algoritmes. Voor klanten die data willen omzetten in waardevolle informatie biedt dat ook veel meer mogelijkheden.”

Zelfstandig blijven
De tweede reden was dat Siemens wilde dat Mendix een zelfstandig bedrijf bleef en zijn naam zou behouden. “Wij wilden niet ondergebracht worden binnen een afdeling van een groot bedrijf. Daarmee zouden de cultuur en alle kracht van Mendix verdwijnen. Maar dat hoefden we Siemens niet eens uit te leggen: zij dachten er vanaf het begin precies hetzelfde over. Ze hebben genoeg overnames gedaan om te weten wat wel en niet werkt.”

Die combinatie maakte het aanbod ‘te mooi om niet op in te gaan’, vertelt Roos. “Het paste perfect bij de plannen die we toch al hadden. Doordat we autonoom onze eigen roadmap kunnen volgen en onze visie kunnen uitvoeren, zitten er alleen maar voordelen aan. We hebben toegang tot een enorm nieuw netwerk van klanten en infrastructuur en we zijn simpelweg stabieler als onderdeel van een bedrijf met bijna 100 miljard omzet en 300 duizend medewerkers. En de investering die is gedaan (een overnamesom van 628 miljoen euro plus nog een flinke investering in de groei van Mendix, red.) biedt natuurlijk ook allerlei mogelijkheden.”

Klanten en partners
Roos was wel een beetje gespannen voor de reacties. “De grote vraag was hoe het team en de klanten erop zouden reageren. Ze waren absoluut verrast en we hadden ook wel wat uit te leggen. Maar nadat we dat deden waren het begrip en het enthousiasme groot. Klanten zullen ook alleen maar voordelen ervaren. Ze blijven met dezelfde mensen op dezelfde manier zaken doen. Maar we kunnen sommige dingen nu sneller realiseren.”

Ook voor de strategische partnerovereenkomsten die Mendix heeft, zijn er volgens Roos geen gevolgen. “Het was een belangrijke voorwaarde van mij dat er ook op dat gebied niets zou veranderen. We blijven een open platform en ook de manier waarop we met ons ecosysteem de markt betreden zal open blijven. Bedrijven zoals onder andere IBM en SAP blijven een belangrijke go-to-market partner van ons. Dat wil Siemens ook. Zij zochten een platform inclusief ecosysteem en niet een product.”

Verdere groei
Roos merkt dat de sterk groeiende vraag naar low code applicatieontwikkeling zich doorzet. Ook bedrijven van Fortune 500-niveau maken er meer en intensiever gebruik van. “Zij maken nu vaker de strategische keuze om met low code aan de slag te gaan. We zien daarnaast dat grote bedrijven die voor low code kiezen, dat niet alleen doen voor een paar appjes, maar echt hele landschappen met honderden applicaties neerzetten, over alle use cases heen.”

Roos vindt dat een logische ontwikkeling. “De wereld digitaliseert. Hoe groter een bedrijf, hoe meer uitdagingen ze hebben op dat vlak en hoe meer waarde low code toe kan voegen. De adoptie bij grote bedrijven gaat altijd trager, maar je ziet nu een omslag. Bedrijven zien in dat low code ook geschikt is voor bedrijfskritische applicaties, niet alleen voor simpelere oplossingen. De scepsis verdwijnt.”

De ambities van Mendix blijven onverminderd groot. “We zijn enorm druk bezig met het uitbouwen van het team. In alle regio’s en zowel aan de kant van research en development als qua sales en marketing. We zijn de afgelopen tijd op veel plekken naar nieuwe, grotere kantoren verhuisd. En er komen nieuwe regio’s bij, waaronder de Duitstalige landen. In de toekomst willen we, zeker nu met de kracht van Siemens erbij, voorop blijven lopen met innovaties en verder doorgroeien in de hele wereld.”

Mendix World
Een ander toekomstplan is de organisatie van Mendix World, op 16 en 17 april volgend jaar in Ahoy Rotterdam. Het bedrijf mikt op 4000 bezoekers, van klanten en partners tot de community van ontwikkelaars. “Dat wordt het grootste low code evenement ter wereld. We gaan producten lanceren en klantverhalen vertellen. Alles zal draaien om innovatie.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!