Modespecialist s.Oliver rolt End-User Experience Management uit met Nexthink
04-12-2018 | door: Witold Kepinski

Modespecialist s.Oliver rolt End-User Experience Management uit met Nexthink

Nexthink, leverancier van digitale managementsoftware voor employee experience, heeft s.Oliver mogen optekenen als nieuwe klant. Deze Duitse groothandel in mode en accessoires, onder meer eigenaar van de labels Comma, Q/S en Liebeskind, wil met de technologie van Nexthink meer inzicht in de prestaties van zijn IT-infrastructuur.

De software van Nexthink analyseert gegevens van netwerk- of endpointverbindingen, die in realtime worden beoordeeld en gevisualiseerd. Doel is het oplossen of (nog beter) voorkomen van IT-problemen die de productiviteit afremmen. Door het functioneren van alle digitale werkplekken binnen s.Oliver te laten analyseren door Nexthink, wil de kledinggroothandel een geïntegreerd overzicht krijgen van het presteren van de IT-bedrijfsprocessen in de gehele organisatie. Daarnaast wil s.Oliver met Nexthink goed voorbereid zijn op toekomstige IT-projecten. Het modebedrijf wil in de nabije toekomst artikelen gaan presenteren in een virtual reality-omgeving.

Identificeren en lokaliseren

Met Nexthink wil s.Oliver (opkomende) IT-problemen in een vroeg stadium kunnen identificeren en lokaliseren. De tijd dat een business user niet kan werken als gevolg van IT-problemen – denk aan langzaam opstarten, trage afdruktaken of crashende programma's – moet hierdoor fors worden teruggebracht. De productieve werktijd, maar ook de medewerkerstevredenheid wil s.Oliver juist stimuleren. Nog beter is natuurlijk het voorkomen van verstoringen. Dreigt het mis te gaan, dan stuurt Nexthink automatisch waarschuwingen naar beheerders, zodat die onmiddellijk kunnen ingrijpen.

Vijfduizend werkplekken

Met behulp van Nexthink kan s.Oliver alle digitale werkplekken analyseren. Dat zijn er wereldwijd zo'n vijfduizend. Denk niet alleen aan de digitale werkstations op het hoofdkantoor in het Beierse Rottendorf, maar ook aan alle IT-endpoints op de handelslocaties buiten Duitsland, zoals showrooms en verkooppunten tot in Azië.

Van levensbelang

Volgens IT-specialist Stefan Schmitt van s.Oliver is een goed werkende en betrouwbare IT-infrastructuur voor zijn bedrijf van levensbelang. “Als groothandel hebben wij voortdurend te maken met een intense tijdsdruk. Zowel de detailhandel als de grote magazijnen waaraan wij leveren, werken met deadlines. Vertragingen zijn uit den boze. Voor functionaliteiten als het onderhoud van klantgegevens en de verwerking van orders, moet onze IT gewoon altijd beschikbaar zijn.”

Geen handmatige zoekprocessen

Met Nexthink zijn geen langdurige handmatige zoekprocessen meer nodig in het geval van afwijkingen of anomalieën. Daarmee levert de software een grote bijdrage aan een efficiënt Digital Experience Management. Is er een prestatieprobleem, dan hoeven apparaten, netwerken, servers of applicaties niet langer allemaal individueel te worden onderzocht. “In plaats daarvan wordt door een analyse van verbindingsgegevens onmiddellijk transparant wat het probleem is en waar het zich bevindt”, legt Schmitt uit. “Duidelijk wordt ook of slechts één digitale werkplek is getroffen, of meteen een hele groep of complete afdeling. Bovendien bevat de software van Nexthink uitgebreide functionaliteiten op het gebied van licentie-, bandbreedte- en hardwarebeheer. Dat maakt het mogelijk om ongebruikte bronnen, knelpunten en verouderde apparatuur te identificeren.”

Digital Experience Management

De technologie van Digital Experience Management wordt geïmplementeerd via een stukje software dat op elke digitale werkplek wordt geïnstalleerd. Deze software, de Nexthink Collector, verzamelt gedetailleerde gegevens omtrent het gebruik en de stabiliteit van de werkplek en alle daarop draaiende applicaties, inclusief netwerkprestaties. De Nexthink Collector maakt deze gegevens bovendien realtime beschikbaar. Vervolgens is er de Nexthink Finder, die de gegevens analyseert. Dat maakt duidelijk hoe gezond de IT-infrastructuur is. Ontstaat er een probleem, dan kan de IT-afdeling snel interveniëren. Op deze manier beschermt Nexthink assets en voorkomt de software frustraties bij IT-gebruikers, die met een speciale 'engage-functie' direct gebruikersfeedback kunnen geven.

Toekomstige activiteiten

Volgens Steffen Zeiss van de afdeling Operations Control bij s.Olive heeft het modebedrijf Nexthink ook aangeschaft met het oog op toekomstige IT-gebaseerde activiteiten. “Denk aan virtual reality; in de nabije toekomst willen we onze producten presenteren in een digitale showroom. Daarvoor zijn betrouwbare metingen nodig. Presteert een endpoint bijvoorbeeld goed genoeg om de benodigde software te draaien? En werkt deze software ook op langere termijn en tijdens piekuren? Met Nexthink krijgen we op dit soort vragen snel en duidelijk antwoord.”

Proactief

Maar het allerbelangrijkste: met de technologie van Nexthink kunnen problemen proactief worden gedetecteerd, zonder dat gebruikers een fout hoeven te melden. “Dat bespaart tijd en veel irritatie”, concludeert David Griffiths, Vice President Central Europe & Middle East bij Nexthink. “Met Nexthink realiseert s.Oliver een grote verbetering in de beheersbaarheid van zijn IT-infrastructuur. We kijken ernaar uit om s.Oliver hierin te ondersteunen.”

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Software