Wouter Hoeffnagel - 05 december 2018

21,7% meer wearables verscheepte in derde kwartaal van 2018

32 miljoen wearables zijn in het derde kwartaal van 2018 verscheept, een stijging 21,7% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De groei is vooral te danken aan de introductie van nieuwe producten van partijen als Fitbit, Garmin en Huawei.

Dit blijkt uit de Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker van onderzoeksbureau IDC. Vooral in Azië-Pacific (exclusief Japan) is een groeiende vraag (+21,4%) naar wearables; bijna de helft van alle verscheepte units werd verscheept naar deze regio. De Verenigde Staten is de één-na-grootste markt voor wearables. Het aantal verscheepte units daalde in deze markt met 0,4%, wat vooral te danken is aan een verzadiging van de markt.

Wearables ontwikkelen zich richten smartwatches

"Veel van de nieuwe basis wearables zijn voorzien van features zoals notificaties of eenvoudige app-integraties die zich in het smartwatch territorium bevinden. Dit heeft geholpen te voldoen aan de vraag van consumenten voor meer capabele apparaten, terwijl de gemiddelde verkoopprijs is behouden in een markt die veel negatieve druk ervaart door goedkope vendoren en een dalende verkoopprijs van smartwatches", aldus Jitesh Ubrani, senior onderzoeksanalist voor IDC Mobile Device Trackers.

"De heropkomst van basis wearables moet echter nauwlettend in de gaten worden gehouden, aangezien deze wearables historisch populair zijn dankzij hun lage prijs en eenvoudige features. Naarmate meer features worden toegevoegd en het prijsverschil tussen basis trackers en smartwatches kleiner wordt kunnen merken in potentie consumenteninteresse verplaatsen naar smartwatches."

Focus op zorgsector

"Tegelijkertijd heeft ook de smartwatch markt zich ontwikkeld gedurende het kwartaal naarmate de twee grootste merken voor smartwatches, Apple en Fitbit, zich meer richten op de zorgsector", zegt Ubrani. "De zorgsector groeit snel uit tot de nieuwe frontier die wearables merken willen overwinnen. Met sterke regulatie en strengere eisen zal dit segment minder aantrekkelijk zijn voor goedkope merken. Dit stelt de marktleiders in staat hun voorsprong te vergroten."

Geografisch zijn forse verschillen te zien in markten voor wearables. "China - de grootste markt voor wearables en bijna twee keer zo groot als de Amerikaanse markt - is gegroeid dankzij sterke device ontwikkeling en experimenten, goedkope producten en een sterke vraag naar basis apparaten, wat nieuwe gebruikers trekt. De Amerikaanse markt - hoewel deze afremt - biedt kansen voor vendoren om duurdere devices met meer features aan te bieden aan huidige gebruikers en mogelijk oudere exemplaren te vervangen. Tussen deze twee markten bevinden zich veel verschillende landen in verschillende fases van ontwikkeling. Dit stelt vendoren in staat verschillende aanpakken te hanteren om de vraag te kunnen beantwoorden. Combineer deze geografische verschillen met nieuwe productaankondigingen en -lanceringen, en het podium is vrij voor een sterk laatste kwartaal.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!