Verkoop van tablets stijgt in West-Europa maar daalt in Nederland
07-12-2018 | door: Witold Kepinski

Verkoop van tablets stijgt in West-Europa maar daalt in Nederland

Volume verkoop van tablets via het distributiekanaal in West-Europa steeg met + 21% jaar-op-jaar in oktober 2018 na een terugkeer naar groei eerder in het jaar, volgens de laatste distributie gegevens gepubliceerd door CONTEXT, het IT-market intelligence onderzoeksbedrijf.

Een groot deel van de groei in het vroege vierde kwartaal werd aangedreven door Huawei. De leverancier bleef zijn voetafdruk uitbreiden over de distributie en boekte in oktober een groei van + 221% op jaarbasis, waardoor een volumeaandeel van 20,5% werd bereikt en Samsung werd ingehaald om de op één na grootste tabletverkoper in het distributiekanaal te worden - hoewel Samsung ook zag sterke groei van + 23%. Apple behield zijn sterke nummer 1-positie maar verloor het marktaandeel door een toename van het volume met + 4%.

De meeste tabletverkopen (bijna 60%) waren gericht op retail en consumenten, en de volumes stegen met meer dan + 20% op jaarbasis toen het kanaal zich voorbereidde op Black Friday en het pre-kerstseizoen. De volumeverkopen naar de zakelijke kanalen stegen ook, zij het vanuit een kleinere basis.

"De verkoop van tablets door West-Europese distributeurs nam in het tweede kwartaal van 2018 toe na een lange periode van achteruitgang", zei Marie-Christine Pygott, senior analist bij CONTEXT. "De recentere groei werd voornamelijk aangedreven door de drie beste leveranciers, omdat veel pc-fabrikanten en kleinere leveranciers het segment hebben verlaten of hun focus op tabletinnovatie en marketing hebben verminderd."

Groei van tablet markt jaar op jaar per land, oktober 2018

Duitsland 29,1%

Verenigd Koninkrijk 21.3%

Italië 47,7%

Frankrijk 7,0%

Spanje 29,8%

Polen -21,5%

Nederland -8.0%

Zweden 11,6%

Zwitserland -20,7%

Portugal 23,6%

Ierland 41,4%

Terug naar nieuws overzicht
Mobility