Ruim 4 op de 10 organisaties is slachtoffer van Business Process Compromise-aanvallen
07-12-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

Ruim 4 op de 10 organisaties is slachtoffer van Business Process Compromise-aanvallen

43 procent van de organisaties is in het afgelopen jaar getroffen door Business Process Compromise-aanvallen (BPC). Ondanks het groeiend aantal aanvallen dat slaagt, is 50 procent van de managementteams nog steeds niet bekend met BPC en de mogelijke impact ervan op hun business.

Dit blijkt uit onderzoek van Trend Micro onder 1.125 IT-beslissers, verantwoordelijk voor cybersecurity in Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Spanje, Italië, Zweden, Finland, Frankrijk, Polen en Tsjechië. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Opinium. Bij een BPC-aanval zoekt een crimineel naar loopholes in bedrijfsprocessen, kwetsbare systemen en werkzaamheden. Wanneer aanvallers een zwakke plek ontdekken, veranderen zij een onderdeel van het bedrijfsproces voor hun eigen gewin - zonder dat de organisatie (of zijn klant) die wijziging ontdekt. De impact van een mogelijke BPC-aanval op operationeel niveau is dat 85 procent van de bedrijven financieel verlies zou leiden.

'Aanvallers gluren maanden- of jarenlang mee'

"We zien dat steeds meer cybercriminelen een langduriger spelletje spelen voor een grotere opbrengst", zegt Rik Ferguson, Vice President Security Research bij Trend Micro. "Bij een BPC-aanval kunnen ze maanden of zelfs jaren meegluren in de infrastructuur van een bedrijf, waarbij ze processen nauwkeurig monitoren en gedetailleerd inzicht krijgen in de werking ervan. Vanuit daar kunnen aanvallers zichzelf onopgemerkt in cruciale processen manifesteren, zonder dat daar menselijk contact voor nodig is. Zo kunnen ze bijvoorbeeld op afstand waardevolle data of zelfs voorwerpen omleiden naar een nieuw adres, of printerinstellingen wijzigen om vertrouwelijke informatie te stelen; wat het geval was in de bekende Bangladeshi Bank-roof."

Dit risico wordt niet genegeerd door security-teams: 72 procent van de respondenten wereldwijd geeft aan dat BPC een belangrijk aandachtspunt is wanneer zij de cybersecurity-strategie van hun organisatie ontwerpen en implementeren. Het gebrek aan besef bij het management rondom dit probleem creëert echter een cybersecurity-kenniskloof. Organisaties die streven naar transformatie en automatisering van kernprocessen om zo hun efficiëntie en concurrentievermogen te vergroten, zijn daardoor kwetsbaar.

Business Email Compromise

De meest voorkomende manier voor cybercriminelen om te infiltreren in bedrijfsnetwerken is door middel van een Business Email Compromise (BEC). Deze vorm van oplichterij is gericht op e-mailaccounts van hoger gepositioneerde werknemers die betrokken zijn bij de financiële huishouding en betalingen kunnen uitvoeren via bankoverschrijvingen. Zij worden om de tuin geleid met keyloggers of phishing-aanvallen.

61 procent van de organisaties geeft aan dat zij het niet kunnen veroorloven geld te verliezen door een BEC-aanval. Volgens cijfers van de FBI groeit het wereldwijde verlies als gevolg van BEC-aanvallen echter nog steeds, tot maar liefst 12 miljard dollar eerder dit jaar. Ferguson licht toe: “Om zich te beschermen tegen alle vormen van BPC-aanvallen moeten bedrijfs- en IT-leiders samenwerken door cybersecurity voorop te stellen en zo potentiële verwoestende verliezen te voorkomen. Bedrijven hebben behoefte aan bescherming die voorbijgaat aan controle aan de perimeter; uitgebreid tot het ontdekken van ongewone activiteiten in processen op het moment dat aanvallers het netwerk proberen binnen te dringen. Hieronder valt het vergrendelen van toegang tot bedrijfskritische systemen, controleren van bestandsintegriteit, en inbraakpreventie om verspreiding binnen het netwerk te stoppen.”

Meer informatie over BPC- en BEC-aanvallen is beschikbaar in het onderzoeksrapport.

Terug naar nieuws overzicht