Redactie - 10 december 2018

PharmaPartners geeft gas op eHealth en OPEN

PharmaPartners geeft gas op eHealth en OPEN image

Vanaf 1 januari 2019 heeft PharmaPartners een nieuwe bedrijfspoot die zich volledig richt op de doorontwikkeling van eHealth en de ondersteuning van het programma Ontsluiten van Patiëntgegevens uit de Eerstelijnszorg in Nederland (OPEN). “We gaan huisartsen helpen om de ruim 7 miljoen dossiers in Medicom te ontsluiten. Daarbij willen we onze klanten volledig ontzorgen, zodat zij per juli 2020 kunnen voldoen aan de aangescherpte wetgeving”, vertelt Piet Hein Knoop, managing director van de nieuwe unit eHealth.

Hoe PharmaPartners dat precies gaat doen, wordt op dit moment uitgewerkt. Knoop: “We hebben onze gebruikersraden gevraagd wat zij in het kader van OPEN van ons verwachten. De boodschap was duidelijk: zij willen volledig ondersteund en ontzorgd worden en voldoen aan wet- en regelgeving door  implementatie van onze eHealth-oplossing voor OPEN. Het traject moet zo worden ingericht, dat zij met een druk op de knop subsidie kunnen aanvragen. Vervolgens willen zij kunnen werken met een oplossing die de informatie uit het dossier conform de richtlijnen van OPEN beschikbaar stelt aan patiënten, zonder dat dit extra handelingen vergt. De informatie moet voor patiënten makkelijk te benaderen zijn, zodat het straks geen vragen regent bij zorgverleners. Dat gaan we regelen. Tijdens de eHealth-week, van 21 tot en met 26 januari, laten we zien hoe.”

Een klein tipje van de sluier wil Knoop wel vast oplichten: het patiëntenplatform MijnGezondheid.net en de patiëntenapp MedGemak vormen de basis van de oplossing. “Hier sorteren we al jaren op voor. We zijn ervan overtuigd dat een goede informatievoorziening naar patiënten de zorg drastisch kan verbeteren. XIS-onafhankelijke platforms, ofwel Persoonlijke GezondheidsOmgevingen, moeten de informatie van de verschillende zorgverleners ontsluiten naar patiënten. Dat was tien jaar geleden al het uitgangspunt bij het ontwerp van Mijn-Gezondheid.net. We zullen via MGn ook apps van derden ontsluiten die waarde toevoegen voor de behandelrelatie tussen zorgverlener en patiënt. De zorgsector is er klaar voor en dankzij OPEN ligt er een programmatisch plan en financiering om het waar te maken. Nu is de tijd!”

Gemak is het sleutelwoord bij het geschikt maken van MijnGezondheid.net voor OPEN, vertelt Knoop. “We noemen dit MGn OPEN. Patiënten krijgen de mogelijkheid om door het zetten van een vinkje een digitaal afschrift van hun dossier op te vragen en met een tweede vinkje hun huisarts toestemming te geven om diezelfde informatie te delen met het ziekenhuis. Zo voldoet de zorgverlener aan de verplichtingen vanuit de Wet cliëntenrechten zorg en de AVG én leggen we de verbinding tussen de huisarts en de specialist.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!