Workday zet in op Artificial Intelligence

10-12-2018 | door: Marco van der Hoeven

Workday zet in op Artificial Intelligence

Tijdens Workday Rising, dat onlangs plaatsvond in Wenen, zijn verschillende aankondigingen gedaan. Zo zijn de eerste klanten van Workday ondertussen live in de publieke cloud van Amazon Web Services. Workday werkt al langer samen met AWS, wat in de Verenigde Staten nu zijn vruchten begint af te werpen. Workday op AWS komt in de eerste helft van 2019 naar Duitsland, over andere Europese landen zijn nog geen aankondigingen gedaan.

Daarnaast lag de nadruk tijdens het evenement sterk op de integratie van Artificial Intelligence en Machine Learning in de oplossing van Workday, om op basis van de beschikbare informatie in een organisatie te komen tot betere voorspellingen, met, zoals Workday het formuleert, een ‘voorspellingsmachine’.  De AI-aankondiging wordt mede mogelijk gemaakt door de volledige integratie van het eerder overgenomen Adaptive Insights.

Middensegment

Tijdens Workday Rising positioneert Workday zich nadrukkelijk als een oplossing die niet alleen voor grote, maar ook voor middelgrote organisaties interessant is. In dat segment claimt het bedrijf ook steeds meer groei. In totaal werken wereldwijd nu 31 miljoen mensen met Workday, en de verwachtingen zijn dat de omzet dit fiscale jaar 2,7 miljard dollar zal bedragen.

Een belangrijke nieuwe Nederlandse klanten is Transavia, dat onder meer Workday Financial Management en Workday Human Capital Management (HCM) gaat gebruiken. Ook het Duitse FlixMobility, retailbedrijf John Lewis Partnership en confectiebedrijf Cloetta zijn in Wenen als nieuwe klanten gepresenteerd.

Transformatie

Workday heeft op dit moment 1.600 medewerkers in Europa, die 31 miljoen gebruikers bedienen. Alle die klanten hebben te maken met de Digitale Transformatie. Zij willen weten hoe ze meer waarde halen uit data. Daarvoor is talent nodig, , is de boodschap van Workday. Digitale Transformatie is in de kern een menselijke trend, waarbij iedereen onder dezelfde druk staat.

Het belang van medewerkers wordt in de keynote benadrukt door het memoreren van de core values, waarbij medewerkers bovenaan staan onder het motto ‘Happy employees zorgen voor happy customers.’

AI

Workday constateert dat er nog veel onduidelijkheid bestaat over AI. Van ‘AI maakt werk overbodig’ tot ‘AI is de oplossing voor alles’. AI is in ieder geval niet hetzelfde als robots. Het gaat niet om voorspellen geen dingen die we nog niet hebben gezien. Het gaat om voorspellingen op basis van data die al bestaat, en komt tot informatie die er nog niet is.

Workday vergelijkt het met bijvoorbeeld Siri in het persoonlijk leven. AI geeft eenzelfde vorm van ondersteuning op het werk. Het nemen van beslissingen vraagt tot op zekere hoogte om voorspellingen. Daar zijn voorspel-machines voor nodig, op basis van een pragmatische aanpak van AI. Machine learning kan een aanvulling zijn op mensen, onder meer door het doen van onbevooroordeelde voorspellingen. Dat vraagt weer om enorme hoeveelheden data. Inclusief social media, zodat je de meest actuele gegevens hebt. Het gaat uiteindelijk om een combinatie van AI en menselijke beslissingen en intuïtie.

Klanten

Ook klanten kwamen uitgebreid aan het woord tijdens Workday Rising. In een paneldiscussie spraken onder meer Flixbus en Gym Group. Flixbus presenteert zich als technologiebedrijf, al is dat door de opvallende bussen niet altijd zichtbaar voor de buitenwereld. de Gym Group probeert zo kostenefficiënt mogelijk te zijn, en presenteert zich vooral als technologie gedreven.

Gym Group gebruikt HR en Finance. Het bedrijf groeide snel, en de oude gebruikte technologie zou de snelle groei in de weg gaan staan. Daarnaast wilde het bedrijf snel veranderingen kunnen doorvoeren. Dat vroeg om een softwareproduct dat zo snel als ze wilden te veranderen en te groeien.

Impact

Ook Flixbus wilde andere systemen, in dit geval aan de HR-kant. Zij hadden al een paar jaar HR software, maar vonden dat het niet aan hun behoeften tegemoet kwam. Het was niet schaalbaar genoeg, en kon de groei in nieuwe markten niet bijhouden. Daarnaast was de user interface niet wat ze wilden, het is een jong bedrijf, en iedereen is gewend aan apps. Wat ze hadden was niet fijn om mee te werken. En het was langzaam, wat weer leidde tot minder goede datakwaliteit. Het alternatief werd Workday

Bij Flixbus was de impact al snel merkbaar. “We hebben nu eindelijk software die past bij ons eigen digitale DNA. We hebben eindelijk al onze employment data in één systeem. Voorheen hadden we geen goed overzicht over onze medewerkers. Dat is een enorme verbetering, omdat we voorheen overal data vandaan moesten halen. Vanuit HR-perspectief hebben we capaciteit vrijgemaakt omdat mensen zelf met het systeem kunnen werken. Bovendien is er geen manier meer om dat te omzeilen. HR is dichter bij IT komen te staan.”

Terug naar nieuws overzicht