Redactie - 18 december 2018

Industry 4.0: de fabriek van de toekomst is slim en klantgedreven

Industry 4.0: de fabriek van de toekomst is slim en klantgedreven image

Er werd al veel gezegd en geschreven over Industry 4.0, ook wel de vierde industriële revolutie genoemd. Maar wat is het precies? Industry 4.0 bundelt eigenlijk twee revoluties in één: de technologische revolutie en de veranderende verwachtingen van klanten.

Op technologisch vlak heeft vooral de opmars van cloud computing en IoT (Internet of Things) voor een verandering gezorgd in de maakindustrie. Met name de combinatie van een centraal gestuurd en opvolgend systeem dat door het gebruik van sensoren zorgt voor totaal nieuwe mogelijkheden. Machines die voor productie worden gebruikt, kunnen nu zelf aangeven als er tekenen van slijtage zijn of als ze defect zijn. Producten die aan klanten verkocht of verhuurd worden, kunnen dankzij ingebouwde sensoren zelf aangeven wanneer er onderhoud nodig is, in plaats van dat er jaarlijks een standaard onderhoudsbeurt ingepland wordt. Voeg daar ook AI aan toe, die op basis van gebruik in het verleden een defect aan een toestel kan voorspellen. Op deze manier ontstaat er een omgeving die ons dichter dan ooit tevoren bij 100% beschikbaarheid brengt, zowel in de eigen infrastructuur als voor afgeleverde producten.

De grotere betrouwbaarheid en beschikbaarheid is trouwens geen overbodige luxe, want samen met de technologische ontwikkelingen zijn ook de verwachtingen van de klant exponentieel toegenomen. Klanten verwachten, bij wijze van spreken, dat een leverancier bestelde producten nog sneller kan leveren dan dat ze besteld zijn. En voor afgewerkte producten is 100% ‘up and running’ het absolute minimum. De lat ligt bijzonder hoog, en het belang van preventief ingrijpen op basis van de beschikbare gegevens is evenredig gestegen.

Bedrijfsmodel in de lift

Door in te spelen op beide revoluties ondergaan sommige industriële bedrijven een metamorfose. Bedrijven die al jaren met recht en reden een productbedrijf genoemd werden, transformeren naar een ‘people company’: niet het product staat centraal, maar de ervaring die de mensen met dit product hebben. Neem bijvoorbeeld Kone, de liftenbouwer uit Finland. Alle liften die tegenwoordig worden gemaakt, bevatten een uitgebreide set sensoren die in verbinding staan met de cloud in het hoofdkwartier. Bij symptomen die wijzen op een storing of op een dreigend defect, kan het onderhoudsteam uitrukken en het probleem herstellen nog voor de klant er iets van heeft gemerkt. Kone zegt nu trots dat ze geen liften meer verkopen maar menselijke mobiliteit. Een claim die ze dankzij de combinatie van technologieën zo goed als 100% van de tijd kunnen waarmaken.

De verbeterde dienstverlening heeft ook een ‘nadeel’: als de klant tevreden is en ze vertellen door, dreig je snel met een grotere vraag te kampen dan ooit tevoren. Dit kan ervoor zorgen dat de productieomgeving meer moeite zal krijgen om aan de steeds hogere verwachtingen rond een snelle levertijd te kunnen voldoen.

De vierde industriële revolutie heeft de maakindustrie veranderd als nooit tevoren, op alle vlakken. Wie de juiste technologie weet te koppelen aan de juiste klantgerichte instelling zal deze revolutie het beste overleven.

Door: Onno Tjeerdsma (foto), Regional Vice President Northern Europe voor Salesforce platform

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!