'Rusland zette alle grote social media platformen in rond Amerikaanse verkiezingen'

18-12-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

'Rusland zette alle grote social media platformen in rond Amerikaanse verkiezingen'

Rusland heeft alle grote social media platformen ingezet om de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 te beïnvloeden. Zowel YouTube, Tumblr, Instagram, PayPal, Google+, Facebook en Twitter zouden zijn ingezet om propaganda te verspreiden.

Dit blijkt uit een rapport dat is vrijgegeven door het Amerikaanse Senaat, dat is opgesteld door University of Oxford's Computational Propaganda Project en het analytische bedrijf Graphika. In het rapport wordt kritiek geuit op de reactie van techbedrijven op deze Russische inmenging, die te laat en ongecoördineerd wordt genoemd.

'Campagne legitiemer laten overkomen'

"Het gaat om een hele reeks social media websites", zegt Philip N. Howard, directeur van het Oxford Internet Institute, tegen de BBC. "Het doel was vermoedelijk de campagne legitiemer over te laten komen." De campagne was onder meer gericht op conservatieve Amerikanen die op social media posts maken over immigratie, rassen en wapenrechten. Daarnaast zou de campagne hebben gepoogd Afro-Amerikanen ervan te weerhouden te stemmen door misinformatie te verspreiden over het stemproces.

"Het is duidelijk dat alle berichten duidelijk zijn bedoeld om voordeel te creëren voor de Republikeinse Partij - en in het specifiek Donald Trump", meldt het rapport. "Trump wordt genoemd in het merendeel van de campagnes gericht op conservatieven en rechtse stemmers, waar de berichtgeving deze groepen aanmoedigde zijn campagne te steunen. De belangrijkste groepen die voor Trump een bedreiging vormen kregen berichten toegestuurd bedoeld leden te verwarren, af te leiden en te ontmoedigen om te stemmen."

Lees verder bij de BBC.

Terug naar nieuws overzicht