SAP laat trots mooie cases zien

19-12-2018 | door: Johan van Leeuwen

SAP laat trots mooie cases zien

Bij het event Connect to Innovate liet SAP nadrukkelijk zien met welke vooruitstrevende projecten het bezig is. De cases waren breed uiteenlopend, zowel als het gaat om de soort oplossing als qua branche. Daarnaast spraken we met Rinse Tamsma, de nieuwe managing director van SAP in Nederland, met name over de rol die hij voor partners ziet.

Case 1: Jumbo met Oliver IT

Supermarktketen Jumbo werkt voor het verzamelen van gegevens van nieuwe artikelen en bij het wijzigen van al bestaande artikelen met een proces dat RAK (Rollende Artikel Kalender) heet. Het wordt met name gebruikt door assortimentsmanagers en supply chain medewerkers. Tot voor kort was RAK een Excel-toepassing en die stamde uit de tijd voor de overname van C1000. Theo Reimert van Jumbo vertelt dat verandering noodzakelijk was. “We hadden behoefte aan een uniform proces, waarbij alle assortimentsmanagers op dezelfde manier omgaan met het opvoeren, muteren en saneren van artikelen. Het artikelproces is voor ons als retailer cruciaal. We willen snel kunnen anticiperen op innovaties, maar ook op het eventueel terugroepen van een product.”

Oliver IT ontwikkelde een oplossing op maat, vertelt Sander van Laarhoven. “RAK is met behulp van het SAP-platform geautomatiseerd tot een webapplicatie. Met deze nieuwe oplossing is de kans op fouten veel kleiner. Bovendien hebben we analytics toegevoegd, waardoor Jumbo nu veel waardevolle KPI’s uit RAK kan halen.”

Case 2: Fujifilm met Quinso

“We zaten nog op SAP 4.0B uit 1999 en kozen voor S/4HANA en een Fit to standard aanpak”, vertelt Job Verhoeven namens Fujifilm. De overstap is nu in volle gang. “Er staat nu twintig jaar maatwerk. Het is alsof je een boom omvertrekt met wortels die overal reiken.”

Ook voor Quinso is het een verre van alledaags project, vertelt Hubert Wezenberg. “Iedereen praat over S/4HANA, maar een volledige implementatie, dus niet alleen een nieuwe database, is geen eenvoudige opgave. Het bijzondere hiervan is onder meer dat Fujifilm als eerste in Nederland koos voor de combinatie van Production Planning en Detailed Scheduling. Daarmee kunnen ze met hun planning nu een flinke stap vooruit maken.”
Verhoeven: “Als alles straks staat kunnen we met de upgrades mee en hebben we minder onderhoud. Deze case in Nederland is niet voor niets een pilot voor de andere landen. Ons hoofdkantoor in Japan houdt dit goed in de gaten.”

Case 3: Alliander met Plainwater

“We hebben bij Alliander veel afdelingen die allemaal hun planning hadden”, begint Rob Wissink van Alliander zijn verhaal. “We willen echter als één organisatie optreden, met één goede tool voor planning. Dat is SAP BPC (Business Planning and Consolidation) geworden. Verdeeld over meerdere projecten die allemaal ongeveer een half jaar duurden hebben we stap voor stap alle afdelingen overgebracht naar SAP BPC. Het resultaat is een geoptimaliseerde en gestandaardiseerde planning. Daarmee werken we efficiënter en besparen we kosten.”

Tiemen van der Tuijn van Plainwater is trots op het project, dat zich in de afrondende fase bevindt. “Waar het voor ons begon met het uitvoeren van vooraf bepaalde opdrachten zitten we nu om de tafel om over een visie voor de komende vijf jaar mee te denken.” Wissink: “Wat ik waardeer in Plainwater is dat ze erg no-nonsense zijn. Niet eerst allerlei documenten schrijven, maar gewoon de mouwen opstropen en het probleem oplossen.”

Case 4: Swiss Sense met Oliver IT

“We zijn, in samenwerking met Oliver IT, onze rittenplanning en leverafspraken aan het digitaliseren”, legt Lieke van Helvoort, de manager van dit project bij Swiss Sense, uit. “De voordelen zitten aan twee kanten. Klanten kunnen straks afspraken online inplannen, wat de klantvriendelijkheid verhoogt. En wij verhogen onze efficiëntie doordat we gemiddeld vier kilometer per order besparen.”

Oliver IT is gespecialiseerd in dit soort projecten. “We maken front end oplossingen bovenop SAP”, zegt Willem Janssen van Oliver IT. Het zorgde bij dit project voor de implementatie en daarvoor al voor het ontwerp. “Dit project gaat om het integreren van data uit SAP met een complex algoritme in de cloud. Door dat bij elkaar te brengen zorgen we voor een efficiënt proces bij Swiss Sense. Dat is echt iets gaafs.”

Rinse Tamsma: “Partners worden geholpen op drie niveaus”

Rinse Tamsma is sinds dit najaar de nieuwe managing director van SAP in Nederland. Hij heeft in verschillende andere rollen bij SAP al nadrukkelijk met partners samengewerkt. Onder andere in zijn laatste functie: als COO voor het grootzakelijke en MKB-segment. "Daar ben ik betrokken geweest bij een project dat we Partnering 2.0 noemde. De rol van partners is nu natuurlijk heel anders dan in de tijd dat we een on-premise ERP-bedrijf waren. Nu zijn we bij eindklanten veel breder actief, en met name in de cloud, dus verandert ook de rol van onze partner.”

“Vroeger konden we partners indelen in categorieën. Bedrijven die verkopen, die implementeren, die applicaties ontwikkelen of die hosten. Maar nu zie je dat dat door elkaar gaat lopen. Dat geldt voor grote partners als Accenture en Atos, die naast implementeren ook gaan ontwikkelen, maar zeker ook voor kleinere partners. Zij zijn vaak heel bedreven in het zelf ontwikkelen van templates binnen onze oplossingen. We zijn ze daarbij gaan helpen. Het wordt opgenomen in ons framework en daarmee onderdeel van onze software. Daar liggen mooie kansen voor partners, van allerlei formaten.”

Partners worden door SAP geholpen op drie niveaus, legt Tamsma uit. "De eerste is een e-learning hub die door een wereldwijd team van ons continu wordt gevuld met content. Je kunt daar trainingen volgen op het gebied van sales, marketing, consulting en support en daarin ook certificeringen behalen. Daarnaast zijn er wereldwijd webinars beschikbaar. In september is er bijvoorbeeld een Innovation Day geweest, waar 7000 partners aan deelnamen en waar grote klanten van ons spraken. En tot slot is er praktische hulp in het land. We doen zogeheten classroomtrainingen, maar ook implementation coaching. Een partner die alle certificeringen heeft voor Leonardo, wil misschien toch hulp bij zijn eerste implementatie. Dat kunnen wij bieden. Al die ondersteuning is er niet alleen voor grote, maar met name ook voor kleinere en middelgrote partners.”

Auteur: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht