Wouter Hoeffnagel - 21 december 2018

Nederlandse breedbandmarkt in Q3 gegroeid naar 7,48 miljoen aansluitingen

De Nederlandse markt voor breedbandinternet is in het derde kwartaal van 2018 met 0,3 procent gegroeid naar 7,48 miljoen aansluitingen. De kwartaalgroei kwam vooral van T-Mobile (+17.000) en Ziggo (+ 13.000), waarmee de daling van Tele2 (-7.000) en KPN Groep (-5.000) te niet werden gedaan.

Dit blijkt uit het kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse vaste breedbandmarkt. Kabel blijft de meest gebruikte technologie voor breedband na een kwartaalgroei van 0,4 procent naar 3,46 miljoen aansluitingen. Glasvezel groeide echter harder, met 0,8 procent naar 1,21 miljoen aansluitingen. Tegelijkertijd daalde DSL breedband met 0,1 procent naar 2,81 miljoen.

Ziggo is marktleider met 44% marktaandeel

Ziggo blijft marktleider na een kwartaalgroei van 0,4 procent naar 3,286 miljoen breedbandklanten. Dat staat gelijk aan een marktaandeel van 43,9 procent, evenveel als in Q2 2018 en 0,3 procentpunten meer dan in Q3 2017. KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Solcon) zag het marktaandeel in het kwartaal met 0,2 procentpunten dalen naar 40,4 procent. De kwartaaldaling van 0,5 procent zorgde ervoor dat de groep uitkwam op 3,023 miljoen breedbandaansluitingen.

Behalve Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere spelers waaronder Tele2 en T-Mobile, die per Q1 2019 samengaan nadat de transactie onlangs is goedgekeurd door de Europese Commissie. Hiervan is Tele2 op de breedbandmarkt de grootste met 3,8 procent, 0,1 procentpunten minder dan in Q2 2018. T-Mobile is in het derde kwartaal juist gegroeid, met 0,2 procentpunten naar 3 procent. Samen hebben deze partijen dus iets minder dan zeven procent van de breedbandmarkt in handen, ver achter Ziggo en KPN.

511 miljoen euro omzet uit breedband

De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het derde kwartaal uit op 511 miljoen euro, 4,8 procent meer dan in Q3 2017. De groei komt doordat er meer breedbandaansluitingen zijn en ook door prijsverhogingen die zijn doorgevoerd bij KPN en haar merken Telfort en XS4ALL, en bij Ziggo. Voor het hele jaar 2018 verwacht Telecompaper een omzetgroei van 4,8 procent tot 2,02 miljard euro.

Voor de periode 2018-2022 voorspelt het onderzoeksbureau een gemiddelde groei per jaar van 1 procent in aantal breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 1,5 procent.

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!