Redactie - 26 december 2018

Xiaomi leidt Europese markt voor wearables

Xiaomi is in en rond Europa de grootste verkoper van smartwatches en andere zogeheten wearables geworden. Het Chinese bedrijf heeft Fitbit en Apple ingehaald, meldt onderzoeksbureau IDC.

In juli, augustus en september werden in Europa, het Midden-Oosten en Afrika 6,6 miljoen 'wearables' verkocht. Dat is 55 procent meer dan in dezelfde maanden vorig jaar. In West-Europa kopen mensen vooral smartwatches. In Oost-Europa zijn fitnesstrackers, zoals de Xiaomi Mi Band 3, erg in trek.

1,55 miljoen exemplaren verkocht

Xiaomi verkocht 1,15 miljoen stuks in het derde kwartaal. Dat is 766 procent meer dan een jaar eerder. De Chinezen hebben een marktaandeel van 17,5 procent, net iets meer dan Fitbit (17 procent), Apple (15 procent) en Samsung (12,2 procent).

Apple zag zijn verkopen met 52 procent groeien, onder meer door de lancering van de Apple Watch Series 4. De verkopen van Samsung groeiden zelfs met 90 procent, onder meer door de Galaxy Watch.

44 miljoen wearables in 2022

IDC verwacht dat in 2022 bijna 44 miljoen wearables worden verkocht in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. De markt zou dan goed zijn voor zo'n 11 miljard dollar, omgerekend bijna 9,7 miljard euro. Het gaat dan vooral om smartwatches, maar ook om koptelefoons en slimme kleren.

In samenwerking met Datanews

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!