Wouter Hoeffnagel - 27 december 2018

LinkedIn-oprichter biedt excuses aan voor investering in nepnieuwsbedrijf

Reid Hoffman, mede-oprichter van LinkedIn, biedt zijn excuses aan voor een investering in New Knowledge. Dit bedrijf verspreidde in de aanloop naar de Amerikaanse Senaatsverkiezingen van 2017 nepnieuws op social media.

The New York Times beschrijft in een recent artikel een nepnieuwscampagne op zowel Facebook als Twitter die zou zijn opgezet voor New Knowledge. Dit bedrijf zou nepaccounts hebben aangemaakt op beide platformen en hiermee massaal verkiezingskandidaat Roy Moore hebben gevolgd. Met deze actie zou het bedrijf de indruk hebben willen wekken dat Moore een Russische partij had betaald om meer volgers te krijgen op social media. De operatie zou zijn gefinancierd door Hoffman.

'Niet rechtstreeks betrokken'

Hoffman erkent in een artikel op Medium te hebben geïnvesteerd in New Knowledge, maar zegt niet rechtstreeks betrokken te zijn geweest bij de social media campagne. Wel biedt de LinkedIn-oprichter zijn excuses aan voor de wijze waarop zijn investering door New Knowledge is ingezet. Hij zegt juist sterk gekant te zin tegen gebruik van misinformatie en meerdere organisaties te hebben gefinancierd die nepnieuws bestrijden.

Een van deze organisaties is volgens Hoffman American Engagement Technologies (AET), een groep die technologische oplossing ontwikkeld om nepnieuws, online bots en andere vormen van digitale manipulatie te bestrijden. AET heeft vervolgens geïnvesteerd in New Knowledge. Hoffman zegt zelf nooit rechtstreeks geld te hebben gestoken in dit bedrijf of toestemming te hebben gegeven om zijn investering in AET voor dit doeleinde te gebruiken.

De volledige verklaring van Hoffman is hier te vinden.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!