Cees Quirijns: ‘AI-strategie voor goede BI is must, maar begin met de basis’

28-12-2018 | door: Martijn Kregting

Cees Quirijns: ‘AI-strategie voor goede BI is must, maar begin met de basis’

Kunstmatige intelligentie (AI) is al lang geen toekomstmuziek meer. Het is niet te voorspellen wat er allemaal mogelijk gaat worden door vormen van AI- en machine learning technologie toe te passen. Desondanks heeft het geen zin om af te wachten tot dat duidelijker wordt, stelt Cees Quirijns van distributeur Portland Europe. “Als IT-dienstverlener zul je, zowel voor jezelf als voor je klanten, aan de slag moeten met een AI-strategie. Geen grootse visies, maar bepalen wat je met die technologie kan en wil.”

‘Follow the money’, was het advies dat Portland Europe zijn partners eerder dit jaar gaf. Volg waar de IT-budgetten van organisaties heen gaan en stem daar je strategie op af. Drie richtingen zijn de komende jaren in ieder geval al duidelijk: Business Intelligence (inzichten om de organisatie mee te sturen); cybersecurity (voorkom datadiefstal, gijzeling van je IT); cloud (wat breng je er naartoe en hoe?).

“Business Intelligence is één van de belangrijkste elementen,” stelt Quirijns. “Zonder inzicht in hoe je organisatie werkt en draait, is het onmogelijk om te bepalen waar je heen wil en wat kansen of uitdagingen zijn. Business Intelligence verschuift echter steeds meer van beschrijvend - wat is mijn omzet of volume? hoeveel orders heb ik binnen? - naar voorspellend. Hoe kan ik mijn omzet vergroten? wat is daarvoor nodig?”

AI geen toekomstmuziek meer

AI en daarbinnen machine learning, zijn technologieën die dit voorspellende vermogen van BI aandrijft. Het is een buzz-woord, maar waar je ook zit in de IT, als dienstverlener, als IT-afdeling binnen een organisatie: een strategie op het gebied van AI is een must. “Je moet niet denken dat het toekomstmuziek is. In zelfrijdende auto’s, bij Google search, algoritmes in wetenschap en zorg: het wordt op steeds meer toepassingsgebieden ingezet. Een goede AI-strategie kan je helpen om te bepalen wat je er als organisatie zelf mee kan en wil.”

Quirijns benadrukt dat het IT-kanaal ook naar de eigen BI-activiteiten moet kijken als het gaat om inzet van AI. “Natuurlijk is het ook interessant richting afnemers. Wanneer je hun IT-omgeving beheert, kun je hen ook helpen met het ontsluiten van data voor hun BI. Een stevig fundament onder de eigen activiteiten is daarvoor een randvoorwaarde. Ga daar nu al over nadenken.”

Bouwstenen voor goede AI-strategie

Portland onderscheidt vijf bouwstenen als het gaat om een goede AI-strategie op het gebied van Business Intelligence:

  1. Datamanagement.
  2. Use cases.
  3. De juiste ondersteunende infrastructuur en technologie.
  4. Praktische implementatie van AI in je BI-activiteiten.
  5. Het aanpassen van je organisatie op je nieuw verkregen inzichten.

Datamanagement.
Datamanagement is de eerste en daarmee meest belangrijke bouwsteen. Zonder gegevens heeft een AI-toepassing niets om inzichten of learnings uit te halen. Die data is er wel en het wordt alleen maar meer. Maar ze staat overal en nergens. In databases, in cloudtoepassingen, in losse bestanden, in publieke bronnen zoals van de KNMI of de KvK. Inzicht in welke databronnen je allemaal hebt en centraal beheer ervan is een must. Ongeacht of het voor intern gebruik is of dat je een IT- of data-omgeving van een klant beheert.”

Use case.
Waarvoor ga je gegevens gebruiken? Wil je meer omzet behalen? meer klanten trekken? Wil je kosten besparen, administratielasten terugdringen? Een use case kan soms ook vooraf gaan aan goed datamanagement, want dan weet je waar je het voor doet.

De IT-omgeving.
Beschik je over de goede infrastructuur, de juiste omgeving om AI-toepassingen te gebruiken? Zonder de goede ondersteunende technologie zul je niet in staat zijn om een BI-tool op basis van AI-technologie optimaal in te zetten.

Praktische implementatie.
Je hebt niets aan een geschikte AI-omgeving wanneer je niet de vertaalslag maakt van resultaten naar de tools die je gebruikt. Via een dashboard dat bijvoorbeeld continu inzicht geeft in Key Performance Indicators.

Vertaling naar processen.
Je hebt nu de inzichten waarmee je omzet kunt vergroten of kosten kunt besparen. Is de organisatie er ook op aangepast? Zijn de processen veranderd, is het personeel meegenomen, is de logistieke keten klaar voor extra volume, zijn de ERP- en CRM-systemen gekoppeld? Anders pluk je alleen de wrange vruchten van alle voorbereidingen.

Begin met de basis

“Het belangrijkste advies,” concludeert Quirijns, “begin met de basis. Grootse visies op wat er met kunstmatige intelligentie kan, zijn heel mooi. Maar zonder het juiste fundament brengen ze je nergens. Dan zul je als IT-dienstverlener, MSP of wat je rol in het kanaal ook is, niet in staat zijn om het IT-geld van de eindklant in ontvangst te nemen.”

Auteur: Martijn Kregting

Terug naar nieuws overzicht
Cloud