Wouter Hoeffnagel - 31 december 2018

KPN is marktleider op multiplay-markt

De omzet uit multiplay-diensten is in het derde kwartaal van 2018 gegroeid naar 1,173 miljard euro. Dat is 3,6 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2017.

Dit blijkt uit het meest recente Multiplay-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper. Ook in volume was er sprake van een stijging. Het totaal aantal huishoudens met breedband plus minimaal één extra dienst (vaste telefonie, tv en/of mobiele telefonie) bij dezelfde aanbieder groeide met 1,2 procent naar 6,73 miljoen eind september 2018, vergeleken met eind september 2017.

Voor de rest van 2018 wordt verwacht dat de multiplay-omzet iets harder stijgt dan het aantal multiplay-huishoudens. Dit komt door het na-ijleffect van de prijsverhogingen door Ziggo, KPN (en haar dochtermerken Telfort, en XS4ALL) per 1 juli 2018.

Quad play is grootste dienstencombinatie bij vast-mobiel

De vast-mobiel-deelmarkt groeide tussen Q3 van 2017 en van 2018 met 2,8 procent naar 2,375 miljoen huishoudens waar minimaal breedband en mobiel bij dezelfde aanbieder wordt afgenomen. De grootste dienstencombinatie bij vast-mobiele huishoudens is quad play, met bijna driekwart van de aansluitingen. Breedband met televisie en mobiel is echter de snelst groeiende combinatie en was goed voor bijna 19 procent van alle vast-mobiele combinaties aan het einde van Q3 2018.

De verhoudingen tussen de aanbieders op de vast-mobiel markt zijn duidelijk. KPN is de grootste aanbieder (55.8%), gevolgd door VodafoneZiggo met 42 procent en T-Mobile als kleinste van het trio met rond de 2 procent van alle vast-mobiele huishoudens.

Marktaandeel 3P daalt onder 45 procent

Het grootste gedeelte van de multiplay-huishoudens heeft nog altijd een traditionele triple play-bundel (breedband, vaste telefonie en tv), hoewel dat aandeel is gedaald naar 44 procent. 2P (breedband en tv) en quad play (breedband, vaste telefonie, televisie en mobiel) profiteren het meest van deze daling. 2P (breedband, tv) kwam uit op 12,9 procent in Q3, 0,4 procentpunten meer dan in Q2. Quad-play is de bundel van 25,8 procent van alle multiplay-huishoudens (+0,3%).

VodafoneZiggo is marktleider op multiplay-markt

Op de hele multiplay-markt is VodafoneZiggo de grootste aanbieder als het gaat om aansluitingen. Het had 48 procent marktaandeel na een kleine kwartaalgroei, gevolgd door KPN met 39,1 procent, 0,4 procentpunten minder. Qua omzet is VodafoneZiggo ook de grootste aanbieder, met 48,3 procent goed voor 567 miljoen euro in Q3, gevolgd door KPN met 42,3 procent en een omzet van 496 miljoen euro.

Voor de rest van 2018 verwacht Telecompaper dat vast-mobiel nog groter gaat worden - zowel qua omzet als aansluitingen. Dit komt met name door groei bij T-Mobile en VodafoneZiggo. Daarnaast zullen de traditionele triple plays met breedband, vaste telefonie en televisie vaker ingeruild worden voor breedband, televisie en mobiele telefonie bij dezelfde aanbieder.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!