Desktop monitoren zijn in trek

Desktop monitoren zijn in trek

08-01-2019 | door: Witold Kepinski

Desktop monitoren zijn in trek

De omzet uit desktop monitoren via West-Europese distributeurs bleef groeien in het begin van het vierde kwartaal van 2018. De omzet werd wederom gedreven door zakelijke monitors, maar gamingmonitors hebben ook een belangrijke bijdrage geleverd, volgens de nieuwste gegevens van CONTEXT, een Europees IT-marktonderzoeksbureau. In Nederland steeg de verkoop met meer dan 30 procent.

In de eerste twee maanden van het kwartaal steeg de gecombineerde omzet van bedrijfs- en consumentgerichte monitoren jaar-op-jaar met + 16%. In oktober steeg de omzet in beide segmenten met meer dan + 22%, maar de groei vertraagde in november en werd aangedreven door de verkoop van goedkopere businessmonitors: meer dan 20% van de omzet was low-end-modellen met een gemiddelde distributieprijs (ASP) van minder dan 100 euro. 

November 2017 was erg goed voor consumentenmonitoren, vooral in de weken voorafgaand aan Black Friday. In 2018 steeg de omzet opnieuw (+ 6% op jaarbasis), maar dit was minder dan verwacht. De enige modellen waarvoor de vraag groeide, waren die gepromoot als gaming-monitors en deze vertegenwoordigden 41% van de inkomsten (vergeleken met 29% in dezelfde periode vorig jaar). Er was met name belangstelling voor gebogen monitoren, ondersteund door een daling van ASP met -17% op jaarbasis tot € 240 (een daling van € 290).

De resultaten in het begin van het vierde kwartaal van 2018 vertoonden een nieuwe trend: hoewel de seizoensverkopen tegen het einde van november plaatsvinden, is de piek van de distributieverkoop verschoven naar oktober voor zowel consumentgerichte als bedrijfsgerichte monitoren.

"De verkoop van monitors zal naar verwachting blijven groeien voor de rest van het laatste kwartaal van 2018", zegt Dominika Koncewicz, Senior Analyst for Displays bij CONTEXT. "Hoewel het zakelijke deel van de markt waarschijnlijk de trend zal bevorderen, zullen leveranciers zich blijven richten op premium consumentenmodellen met hoge marges om de inkomsten uit het nog winstgevende gaming-segment te maximaliseren."

 

Terug naar nieuws overzicht
Hardware