Wouter Hoeffnagel - 15 januari 2019

Wereldwijde productie van smartphones met 3% gedaald

De vooruitzichten op de wereldwijde smartphonemarkt blijft slecht. De wereldwijde productie van smartphones daalt in 2019 naar verwachting met 3,3% naar 1,41 miljard stuks.

Dit voorspelt onderzoeksbureau TrendsForce. Vooral het ontbreken van vernieuwende functies of specificaties zorgt ervoor dat consumenten minder snel geneigd zijn hun bestaande smartphone te vervangen. Indien de vooruitzichten verder verslechteren kan dit in combinatie met onzekerheden rond en de impact van de Amerikaans-Chinese handelsoorlog leiden dat de smartphoneproductie in 2019 zelfs 5% lager uitvalt dan in 2018.

Samsung blijft marktleider

Als we kijken naar marktaandeel blijft Samsung volgens ForcePoint in 2019 marktleider. Huawei haalt naar verwachting Apple in en neemt tweede positie op de ranglijst over. Apple daalt hierdoor naar de derde plek.

Ondanks dat Samsung marktleider blijft verliest het bedrijf wel terrein, wat vooral te danken is aan de opkomst van Chinese merken die zich voornamelijk richten op opkomende markten. Doordat Samsung in deze markten al actief is, heeft het bedrijf moeite nieuwe markten aan te boren. Ook is het bedrijf verwikkeld in een heftige prijsoorlog met deze Chinese partijen. ForcePoint voorspelt dat het marktaandeel van Samsung eind 2019 20% bedraagt.

'Huawei kan gevoeliger voor handelsoorlog'

Huawei heeft Apple dus van de tweede positie verstoten. ForcePoint waarschuwt echter dat dit bedrijf als China's grootste smartphonefabrikant gevoeliger kan zijn voor de dreigende Amerikaans-Chinese handelsoorlog dan andere fabrikanten. De impact hiervan op de productie- en verkoopcijfers van het bedrijf moet nog blijken.

De verkoopcijfers van Apple over de tweede helft van 2018 vallen tegen en zijn ongeveer 7% lager dan in de tweede helft van 2017. Dit is volgens ForcePoint vooral te danken aan tegenvallende verkoopcijfers van de nieuwe iPhone-modellen. De smartphoneproductie van Apple is hierdoor in 2018 met 3% teruggelopen ten opzichte van een jaar eerder. Ook vallen de prestaties van het bedrijf in China tegen. Zo wist Apple 10 miljoen iPhones minder te verkopen in China dan een jaar eerder, wat toe te schrijven is aan een verkoopverbod voor een aantal iPhone-modellen en de relatief hoge verkoopprijs van nieuwe iPhones.

De volledige analyse van ForcePoint van de smartphonemarkt is hier te vinden.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!