Microservices helpen de digitale transformatie een handje in 2019

22-01-2019 | door: Blogger

Microservices helpen de digitale transformatie een handje in 2019

Zoals gebruikelijk in deze tijd van het jaar kijken we vooruit naar de belangrijkste trends die volgens ons in 2019 leidend zijn bij grote dienstverlenende bedrijven. Voor 2018 kwam de voorspelling uit dat bedrijfstechnologie verder zou heropleven. Steeds meer bedrijven transformeren voor de Everything-as-a-Service (XaaS) economie en veranderen de manier waarop ze werken. Meer dan ooit staat succes gelijk aan een uitmuntende klantenservice kunnen bieden.

Ten opzichte van vijf jaar geleden is de bedrijfstechnologie van nu onherkenbaar. In 2018 lag er een steeds grotere focus op het vermogen om klanten effectief te helpen en op technologieën die productiviteit verhogen. Ook in 2019 blijven die trends belangrijk voor organisaties, met een sterke focus op het vereenvoudigen van de bedrijfsarchitectuur.

Verandering van applicatie-architectuurstrategieën

Applicatiearchitectuur verandert. Monolithische architecturen worden steeds vaker ingeruild voor microservice-architecturen. Grote monolithische softwaretoepassingen - de toepassingen die nog steeds in veel grote ondernemingen domineren - worden vervangen door architecturen die veel flexibeler en meer schaalbaar zijn dan de oude.

Bedrijfssoftware wordt toegankelijker voor klanten en partners om zelf op maat gemaakte apps te bouwen. We zien nu al de migratie van monolithische software stacks naar microservices die softwareontwikkeling helpen isoleren en compartimenteren. Op deze manier kunnen kleine, toegewijde teams zich uitsluitend richten op specifieke gebieden met minimale impact op het geheel. Deze trend zal zich in 2019 voortzetten en we zullen zien dat organisaties hun infrastructuur voorbereiden op deze aanpak van bedrijfssoftware-adoptie, waardoor grootschalige maatwerkprojecten niet meer nodig zijn.

Augmented analytics en Natural Language Processing

Eind 2019 profiteren veel financiële en managementteams van de automatiseringsalgoritmen voor machine learning die kunnen worden toegepast op enorme datasets. De teams hoeven niet langer taken uit te voeren die geen waarde toevoegen. Deep learning algoritmes maken gebruik van relevante informatie en helpen deze in de juiste context te plaatsen, onthouden geleerde lessen en passen deze toe op nieuwe input. Organisaties profiteren van een meerlaags neuraal netwerk waardoor de kwaliteit van resultaten over verloop van tijd verbeteren. In 2019 zien we een toename in gebruikstoepassingen

Het jaar van nieuwe gebruikerservaringen

We zien nu al een grote verschuiving van user interfaces (UI) naar moderne user experiences (UX) zoals conversational UX en gerichte taakapps waar de gebruikerservaring draait om efficiëntie. Conversational UX bieden de gebruiker een betere ervaring met menselijke conversatiesystemen. Denk hierbij aan bedrijfssoftware die gebruikmaakt van chatbots via instant messaging, virtuele assistenten en andere door AI-aangedreven apps en apparaten die gebruikers helpen om antwoorden op hun vragen te krijgen.

Taakapps zijn ontworpen met een specifiek doel voor ogen, waarbij bij voorkeur zo min mogelijk stappen nodig zijn om het doel te bereiken. In 2019 richten bedrijfssoftwareleveranciers zich opnieuw op het bouwen van applicaties die mensen graag gebruiken.

Low-code/no-code applicaties

Citizen developers vertegenwoordigen een nieuwe generatie in het personeelsbestand. Zij zien technologie als een manier om waarde in hun werk toe te voegen, deuren te openen voor innovatie en hogere efficiëntie, en een nieuwe manier om doelen te bereiken. Steeds meer tools worden beschikbaar om snel frontend-applicaties te ontwikkelen die precies aansluiten bij de gebruikte processen door hun organisaties en teams. Ze maken daarbij gebruik van bedrijfsgegevens en -intelligentie die ooit naar de backoffice werden gedegradeerd.

Leveranciers zijn de softwarearchitecturen aan het herontwerpen om deze verandering te ondersteunen, zodat klanten vanuit de kern kunnen bouwen met behulp van losjes gekoppelde microservices. Hierdoor kunnen medewerkers serviceverbeterende ERP-extensies in een eigen omgeving creëren. De markt voor citizen developers groeit naar verwachting enorm de komende jaren.

Gegevens verwerken met Edge Computing

Bij initiële gegevensvastlegging zal meer computing worden ingezet om een deel van de werklast bij de server weg te nemen. Dit is in wezen wat er nu al gebeurt met IoT, maar in de toekomst zullen we dit ook zien bij niet-IoT toepassingen. Edge computing maakt gebruik van microservices architecturen waar stukjes applicatiefunctionaliteit naar randapparatuur worden gestuurd. Hiermee wordt de rekenkracht enorm vergroot. Dit is zeker een spannende trend om in 2019 in de gaten te houden.

Consolidatie van chatbots

Iedereen bouwt chatbots – en er is simpelweg niet genoeg ruimte voor alle bots. Consumenten willen niet de ene chatbot moeten vragen hoeveel vrije dagen ze nog hebben, om met de ander contact op te nemen hoeveel geld er nog op de rekening staat, om vervolgens bij de derde een vlucht te boeken. Voor elke taak een andere chatbot gebruiken, betekent geen goede gebruikerservaring.

Naarmate de markt volwassener wordt, zal dan ook de consolidatie van de chatbots beginnen. Chatbots zullen in de toekomst opnieuw worden gecodeerd als tussenpersoon met enerzijds de op de gebruiker gerichte chatbot en anderzijds de backend software. Een voorbeeld: de gebruiker vraagt bijvoorbeeld Cortana om een taak uit te voeren, Cortana geeft de opdracht door aan de bot, deze voert de opdracht uit en vervolgens informeert Cortana de gebruiker dat de taak voltooid is. Chatbots die nuttige en unieke taken uitvoeren, verdwijnen niet. Ze zullen enkel deel uitmaken van een groter ecosysteem dat een enkele stap verwijderd is van de consument, terwijl er tegelijkertijd wordt samengewerkt met andere oplossingen, zoals banken, luchtvaartmaatschappijen, ERP-software, pizzeria’s – letterlijk alles.

Of deze voorspelde trends in 2019 ook realiteit worden, zal de tijd uitwijzen. Bovendien is het natuurlijk per organisatie verschillend welke trends het meest relevant zijn, afhankelijk van de specifieke bedrijfsactiviteiten. Eén ding is echter zeker: het wordt een interessant jaar waarin nieuwe technologieën opnieuw een grote rol gaan spelen.

Door: Tom Dehouck, Managing Director Benelux, Global Solutions, Unit4

Terug naar nieuws overzicht
Software