Wouter Hoeffnagel - 23 januari 2019

NetApp is sponsor van MotoGP-team van Ducati

NetApp is dit jaar opnieuw de officiële sponsor van het Ducati-team tijdens het MotoGP-wereldkampioenschap 2019. Met haar samenwerking met Ducati wil NetApp maakt de digitale transformatie van de motorsport mogelijk maken.

Ducati presenteert op vrijdag 18 januari 2019 zijn nieuwe team in het Zwitserse Neuchâtel. Het team wil de prestaties van fabrieksrijders Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci verbeteren met behulp van datagedreven technologische ontwikkelingen geïmplementeerd in de racemotoren. Zij worden daarbij ondersteund door testrijder Michele Pirro.

Data analyseren

Ducati, opgericht in 1926, is sinds 1946 een fabrikant van motorfietsen die worden gekenmerkt door hun Desmodromic-motoren. Het assortiment van Ducati is erop gericht om klanten een sportieve ervaring te bieden. Sinds 2012 is het bedrijf onderdeel van de Volkswagen Group.

Data is erg belangrijk voor Ducati. Daarom begon het bedrijf in 2018 een partnerschap met NetApp om binnen de Ducati Corse-divisie de potentie van data volledig te benutten. Onlangs is de samenwerking uitgebreid met als doel de grote hoeveelheid data uit alle bedrijfsonderdelen van Ducati te analyseren, waaronder logistiek, marketing en klantrelatiebeheer.

De ingenieurs van NetApp werken nauw samen met het IT-team van Ducati. Hierdoor kunnen ze hun datafabric optimaliseren en in lijn brengen met Ducati’s unieke, snelgroeiende behoeften aan dataopslag en -beheer.

300 TB aan data beheren

Met de aan de cloud verbonden NetApp AFF-oplossing kan Ducati eenvoudig zo’n 200 applicaties en meer dan 300 TB aan data beheren. Ook biedt het betrouwbare en realtime toegang tot snelle enterprise all-flash storage. Deze opslag is verspreid over meerdere clouds, voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), is overal ter wereld toegankelijk en is uitgerust met een disaster recovery-mogelijkheid.

Dankzij de NetApp HCI-oplossing heeft het Ducati-team tijdens de race direct toegang tot een krachtig datacenter. Dit biedt de mogelijkheid om sneller datagedreven beslissingen te nemen en zo via de hybride cloudinfrastructuur succesvolle strategieën voor het raceteam te ontwikkelen.

Nauwe samenwerking

“Om inzicht te krijgen in Ducati’s vraag naar een geavanceerde infrastructuur voor databeheer, werkten we nauw samen met het IT-team van Ducati”, aldus Brett Roscoe, vicepresident Productmanagement van NetApp. “Met onze HCI-oplossing vervingen we Ducati’s bestaande databeheer en cloudinfrastructuur met een krachtig en modern IT-framework. Dit helpt het IT-team cruciale beslissingen te nemen en de bedrijfsvoering efficiënter te maken op zowel productiegebied als andere zakelijke gebieden.”

“Door databeheeroplossingen met geïntegreerde bescherming en disaster recovery te gebruiken, is het mogelijk ontwikkelingen te managen zonder onze inspanningen te verdubbelen”, zegt Konstantin Kostenarov, CTO van Ducati Motor Holding. “Dit stelt het IT-team van Ducati in staat om zich te richten op onze zakelijke prioriteiten voor de toekomst, zowel in de racewereld als bij de productie van onze motoren.”

Prototyping- en go-to-market-snelheid verhogen

“Dankzij de flashoplossingen van NetApp kunnen we sneller reageren op veranderingen in de markt en onze prototyping- en go-to-market-snelheid verhogen”, zegt Stefano Rendina, IT-manager bij Ducati Corse. “Door de ondersteuning van NetApp Professional Services was de HCI-oplossing snel geïmplementeerd. Die helpt ons om in de toekomst een bedrijfsmodel te ontwikkelen voor het beheer van onze drie productiefaciliteiten en verschillende kantoren over de gehele wereld.”

Het MotoGP-wereldkampioenschap 2019 zal op 10 maart 2019 op het Losail International Circuit in Qatar van start gaan. Meer informatie over de samenwerking tussen Ducati en NetApp is hier te vinden. 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!