Wouter Hoeffnagel - 26 januari 2019

70% van de organisaties zet in 2021 AI in om productiviteit te vergroten

Kunstmatige intelligentie (AI) maakt steeds meer zijn weg naar de werkplek, met virtuele persoonlijke assistenten (VPA's) en andere vormen van chatbots die de menselijke prestaties in veel organisaties vergroten. 70 procent van de organisaties zal tegen 2021 de productiviteit van hun werknemers helpen door AI op de werkplek te integreren. Deze ontwikkeling zal 10 procent van de organisaties ertoe aanzetten een beleid voor digitale intimidatie toe te voegen aan de regelgeving op de werkplek.

Dit voorspelt onderzoeksbureau Gartner. "Digitale werkplekleiders zullen op proactieve wijze AI-gebaseerde technologieën implementeren, zoals virtuele assistenten of andere op NLP gebaseerde gesprekspartners en robots om de taken en productiviteit van medewerkers te ondersteunen en te vergroten", zegt Helen Poitevin, senior onderzoeksdirecteur bij Gartner. "De AI-agents moeten echter goed worden gemonitord om digitale intimidatie en frustrerende gebruikerservaringen te voorkomen."

'Slechte VPA kan tot giftige werkomgeving leiden'

Afgelopen incidenten hebben aangetoond dat slecht ontworpen assistenten frustratie veroorzaken bij werknemers, wat soms kan leiden tot slecht gedrag en grof taalgebruik in de richting van de VPA. "Dit kan een giftige werkomgeving creëren, omdat de slechte gewoonten uiteindelijk zullen uitlekken in interacties met collega's", aldus Poitevin.

Recente experimenten hebben ook aangetoond dat mensen misbruik van AI-technologieën kunnen vertalen in hoe ze de mensen om hen heen behandelen. Organisaties moeten dit overwegen bij het opzetten van VPA's op de werkplek en de assistenten opleiden om adequaat te reageren op agressieve taal.

Mevrouw Poitevin voegt toe: "Ze moeten ook duidelijk stellen dat AI-geactiveerde gesprekspartners met respect behandeld moeten worden, en hen een persoonlijkheid moeten geven om sympathie en respect voor brandstof te bevorderen. Ten slotte moeten werknemers op digitale werkplekken werknemers toestaan ??om gevallen van schending van het beleid te melden. "

Bankmedewerkers besteden niet-routinematigewerk uit aan AI

Gartner voorspelt dat in 2020 één op de vijf operationele bankmedewerkers die zich bezighouden met backoffice-activiteiten zal vertrouwen op AI om niet-routinematig werk te doen. "Niet-routinetaken in de backoffices van financiële instellingen zijn zaken als het beoordelen van financiële contracten of deal-origination", zegt Moutusi Sau, senior onderzoeksdirecteur bij Gartner. "Hoewel deze taken complex zijn en handmatige tussenkomst van menselijke medewerkers vereisen, kan AI-technologie het werk van het personeel ondersteunen en verbeteren door fouten te verminderen en aanbevelingen te doen voor de volgende beste stap."

AI en automatisering zijn toegepast op routinematig werk dat succesvol is geweest bij banken en hun waardeketen. "In sommige gevallen waren we getuige van ontslagen om onnodige head count te verminderen, en begrijpelijkerwijs is het personeel van de backoffice bang dat hun banen zullen worden vervangen door machines," aldus Sau.

Meer toegevoegde waarde dan pure automatisering

AI heeft echter een grotere toegevoegde waarde dan pure automatisering, wat augmentatie is. "De vooruitzichten voor AI in het bankwezen zijn voorstander van het proactief controleren van AI-tools als helpers, en die kunnen worden gebruikt voor het beoordelen van documenten of het interpreteren van overeenkomsten voor commerciële leningen. Digitale werkplekleiders en CIO's moeten werknemers ook geruststellen dat IT- en bedrijfsleiders AI voorgoed zullen inzetten", concludeert Sau.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!