Redactie - 29 januari 2019

Capgemini lanceert ‘Perform AI’

Capgemini lanceert ‘Perform AI’ image

Capgemini lanceert Perform AI, een nieuw portfolio aan oplossingen en diensten met als doel kunstmatige intelligentie (of Artificial Intelligence, AI) te bouwen en op schaal te benutten. Hiermee wil Capgemini bedrijven ondersteunen om tastbare bedrijfsresultaten te bereiken. Het portfolio biedt klanten een complete reeks aan oplossingen om AI in hun organisaties te integreren door bedrijfsinnovatie te stimuleren. Door gebruik te maken van de volledige capaciteiten van de Group, brengt Perform AI mensen, processen, gegevens en technologie samen om krachtige, duurzame en betrouwbare prestaties te realiseren.

Een recente publicatie van het Capgemini Research Institute laat zien dat een combinatie van zorgen en misvattingen leiden tot een vertroebeld zicht op de risico's en mogelijkheden van AI. Organisaties hebben daarom een pragmatische aanpak nodig om voortgang te boeken. Wat betreft de verwachte behoefte, voorspelt IDC dat de uitgaven aan cognitieve en AI-systemen wereldwijd oplopen tot 52,2 miljard dolalr in 2021 met een jaarlijkse groei van 46,2% over de periode 2016-2021.[1]
Perform AI pakt de kritieke AI-uitdagingen aan, waar bedrijven tegenaan lopen.

Deze uitdagingen zijn volgens Capgemini:

AI op schaal toepassen
Verder gaan dan proof-of-concept en losstaande implementaties om AI in de hele onderneming te industrialiseren en de bedrijfsvoordelen in de hele organisatie te vergroten.

Kracht van mensen benutten
Het proactief managen van de impact van AI-initiatieven op een groter medewerkerbestand en het zoeken naar de beste interacties tussen mensen en AI.

Transformeren van bedrijfsprocessen
Technologieën, gebaseerd op AI, inzetten om werkzaamheden te ondersteunen, te verbeteren of te automatiseren en bedrijfsprocessen opnieuw in kaart brengen.

Ethiek integreren
Het toepassen van AI met een ethische en verantwoordelijke aanpak; een aanpak die transparant is voor gebruikers en klanten, privacy waarborgt en vertrouwen opbouwt.

Aansporen tot innovatie om concurrentievoordeel te behalen
AI gebruiken om volledig nieuwe bedrijfsmodellen, werkwijzen, producten, diensten en ervaringen te introduceren. Zo krijgen bestaande ondernemingen de kans om hun huidige marktpositie te ontstijgen en nieuwe posities, die voorheen aan digitale ondernemingen waren voorbehouden, te veroveren.

"De meeste bedrijven experimenteren al met AI om bepaalde functies binnen hun bedrijf te transformeren, maar alleen degenen die het effectief en in de hele onderneming toepassen, zullen een waar concurrentievoordeel behalen", aldus Lanny Cohen, Group Chief Innovation Officer bij Capgemini. "Om echte impact te realiseren en blijvend succes te garanderen, moeten bedrijven verder gaan dan losstaande initiatieven. Dat houdt in dat ze AI verweven in alles wat ze doen - van het eenvoudigweg veranderen van technologie tot het verschuiven van het hele spel. Met Perform AI zijn we gefocust op het toepassen van AI om hoge impact te creëren, wat resulteert in tastbare resultaten voor nu en in de toekomst."

Capgemini’s nieuwe portfolio bestaat uit vier gebieden, die de flexibiliteit bieden die is vereist om een roadmap op maat te maken, die dient als handleiding om AI op grote schaal uit rollen binnen een bedrijf. Dit zijn:

1. AI Activate
Geeft strategische richting en creëert de organisatie- en technologieplatformen voor waar en hoe AI in de onderneming moet worden toegepast voor een maximale impact.
2. AI Transform
Levert prestatieverbeteringen op basis van AI om bestaande businessprocessen te optimaliseren en de springplank te creëren voor groei op lange termijn. Dit doet Capgemini door de juiste AI-technologieën -temidden van talrijke oplossingen en tools- aan te reiken.
3. AI Reimagine
Maakt gebruik van de strategie en innovatiemogelijkheden binnen Capgemini Invent en Capgemini's netwerk van Applied Innovation Exchanges om organisaties te helpen bij het bedenken van nieuwe producten en diensten, klantervaringen, operationele modellen en inkomstenstromen.
4. AI Engineering
Biedt services om de bestaande data en richtlijnen te verzekeren en levert betrouwbare AI-oplossingen in de productie en op schaal. AI Engineering richt zich op operationele kern van AI en ondersteunt elke fase van de transformatie.

[1] Bron: IDC. 22 March 2018. (IDCWorldwide Semiannual Cognitive Artificial Intelligence Systems Spending Guide [Press Release]. https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS43662418  

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!