Redactie - 29 januari 2019

Executive Table: internationaal uitrollen van Microsoft Dynamics 365

Executive Table: internationaal uitrollen van Microsoft Dynamics 365 image

Onlangs heeft onze eerste Executive Table van dit nieuwe jaar plaatsgevonden, welke wij in samenwerking met KPMG Crimsonwing hebben georganiseerd. In het hernieuwde kantoor van Microsoft en onder het genot van een heerlijk ontbijt, traden onze gasten met elkaar in discussie over het onderwerp: International roll-out, expanding globally”. Wat zijn hun ervaringen en best-practices over het internationaal uitrollen van Microsoft Dynamics 365.

In het zakelijk hart van Schiphol hebben wij uitvoerig gesproken over het internationaal uitrollen van Microsoft Dynamics 365. Vragen die centraal stonden tijdens deze sessie waren: Wat is het belang van een “global blueprint” en hoe ziet deze eruit? Waarom kiest men voor een Agile aanpak? Wat zijn de valkuilen en kritische succesfactoren (lessons learned) van een internationale roll-out? Hoe genereer je optimale commitment bij stakeholders en users? Hoe ziet integratie er in de praktijk nu echt uit? Wat verwachten eindklanten van Microsoft en haar partners?

Ron Meijer (Kiwa) vertelde hoe complex een roll-out is voor een organisatie als Kiwa, die constant in beweging is. Zo stelde hij, “Ik zie een uitrol als een reis die we uitstippelen, maar wel degelijk aanpassen per land.” Ron gaf verder aan dat Kiwa aan de vooravond staat van een complete overgang naar Dynamics 365. Het ambitieniveau en complexiteit van deze omvangrijke operatie was evident voor onze gasten, die vol ontzag zijn verhaal tot zich namen. “Ik ben van 160 bedrijven één bedrijf aan het maken”, aldus Ron.

Vanuit het perspectief van Bianca Oosterbroek (Terberg Group) is gebleken dat een duidelijke visie het halve werk is om digitale transformatie te bewerkstelligen. Zij benadrukte de verschillen tussen AX & Dynamics 365 en het effect hiervan gedurende de international roll-out bij Terberg Group. Bianca stond onder meer stil bij de keuze voor meerdere partners (ISV’s) en professionals ten opzichte van één implementatiepartner, de impact van een decentraal naar een centraal platform en hoe Terberg Group is omgegaan met de keuze voor ‘extensions based’ maatwerk.

Over de rol van de partner was Paulus Flokstra (VDH Products) tijdens de discussie stellig, hij vindt dat de rol van Microsoft partners ontegenzeggelijk aan het veranderen is en dat partners zich naast productexpertise, ook dienen te ontwikkelen op business- en industriekennis van de eindklant.

Verder was ik verheugd om Marit van Bergen (KPMG Nederland) te mogen verwelkomen bij deze boeiende sessie. Als psycholoog en expert op het gebied van change management heeft zij gesproken over de menselijke gedragsfactoren die kunnen leiden tot het mislukken van optimale user engagement, het belang van commitment op directieniveau en het managen van realistische verwachtingen. Marit benadrukte, “Vandaag de dag vragen veranderingen veel van een organisatie. Het leren om te gaan met nieuwe systemen, is als het leren van een nieuwe taal en een nieuwe cultuur.” Carl Padberg (Janssen-Fritsen) vulde aan: “Als je geen commitment in je organisatie weet te kweken, gaat het ook niet lukken.”

Aan het eind van de ochtend zijn alle deelnemers geïnspireerd en met hands-on kennis naar huis gegaan. Inspiratie, motivatie en een klankbord van gelijkgestemden zijn immers cruciale elementen om doelmatig bezig te zijn met digitale transformatie.

Door: Jay Ramsanjhal (foto), voorzitter van CraniumConnect  

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!