Europeanen worden voortaan beter beschermd bij online aankopen
Het wordt makkelijker om verhaal te halen als een game, film, e-book of digitale dienst die u online in een ander EU-land hebt gekocht niet aan de verwachtingen voldoet. Als een product niet werkt, krijgen consumenten net als bij tastbare producten recht op gratis reparatie, vervanging of terugbetaling. Ook komt er een garantieperiode.
In het geval van online aangeschafte software gaat gedurende een ''redelijke periode'' een recht op updates gelden, bijvoorbeeld om ze 'cyberveilig' te houden. De regels zijn ook van toepassing op 'slimme' koelkasten en horloges, evenals andere producten die met internet zijn verbonden. De lidstaten en het Europees Parlement hebben een politiek akkoord bereikt over wetgeving die dit regelt.
De verkoper blijft in de eerste twee jaar na de levering aansprakelijk als een product kapot gaat of een dienst niet werkt. Lidstaten met een langere garantieperiode mogen die handhaven. Een consument zal echter niet langer hoeven aan te tonen dat een product of dienst het niet deed bij aankoop. De verkoper wordt in het eerste jaar verplicht het tegendeel te bewijzen, en in sommige gevallen langer.
Ook bij diensten waarbij je 'betaalt' met je persoonlijke gegevens, zoals bij Facebook, YouTube, Google of WhatsApp, krijgt de klant meer rechten. De Europese consumentenorganisatie BEUC verwelkomt het nieuwe recht om verhaal te halen bij een falende muziekstreamingdienst of onlinevideogame.
In samenwerking met Datanews