Wereldwijde smartphonemarkt met 6% gedaald

30-01-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Wereldwijde smartphonemarkt met 6% gedaald

De wereldwijde smartphonemarkt is voor het vijfde achtereenvolgende kwartaal gekrompen, met 6% tot 362 miljoen in Q4 2018. Apple haalt Samsung in en is in Q4 uitgegroeid tot de grootste leverancier met 71,7 miljoen geleverde iPhones. De overige top 5 bestaat uit Huawei, Oppo en Xiaomi. Voor het hele jaar 2018 bedroegen de wereldwijde smartphoneverzendingen 1,4 miljard, een daling van 5% ten opzichte van 1,5 miljard in 2017.

Dit blijkt uit analyse van Canalys. "Het is geen verrassing voor smartphoneleveranciers dat de markt zijn piek heeft gepasseerd", zegt Senior Analyst Ben Stanton. "Mensen houden telefoons duidelijk in gebruik doordat productinnovatie langzamer gaat. Maar de snelheid en de omvang van de krimp hebben veel veel verkopers, investeerders en andere bedrijven in de waardeketen wel verrast. Internationale factoren zoals de handelsoorlog tussen de VS en China, zwakke consumentenbestedingen in ontwikkelde markten en een bloeiende markt voor refurbished telefoons hebben de afname van smartphoneverzendingen gekatalyseerd."

canalys-smartphonemarkt-2018.png

Apple verscheept 7% minder iPhones

Apple verscheepte in Q4 2018 7% minder iPhones dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, waarmee het bedrijf zijn eigen verwachtingen niet heeft kunnen waarmaken. Desondanks heeft het bedrijf in Q4 een leidende positie op de markt verworven. De iPhone XR is met meer dan 22 miljoen verscheepte units het bestverkopende model. De iPhone XS Max en iPhone XS volgen met respectievelijk ruim 14 miljoen en 9 miljoen verscheepte units.

Als we kijken naar marktaandeel in geheel 2018 blijft Apple op de tweede plaats staan. Het bedrijf heeft in 2019 enkele grote uitdagingen te overwinnen, vooral doordat kernmarkten - met name China - blijven krimpen. Apple legt naar verwachting veel focus op het laten groeien van zijn services-inkomsten, waarbij het zich richt op loyale gebruikers die het aan zich heeft weten te binden. Maar met leveranciers als Samsung en Huawei die goedkopere en concurrerende alternatieve apparaten leveren, verwacht Canalys dat Apple zich mogelijk genoodzaakt ziet een goedkopere iPhone te lanceren of op zijn minst flexibeler worden met channel discontering om dezelfde installed base te behouden.

Samsung ziet marktaandeel dalen

Samsung is in Q4 2018 teruggevallen naar de tweede positie op de smartphonemarkt. Het bedrijf zag het aantal verscheepte units met 5% teruglopen tot 70,3 miljoen stuks. Samsung had in 2018 onder meer te maken met prijsconcurrent door Huawei, Xiaomi, Oppo en Vivo, vooral in Azië en Europa. In totaal wist het bedrijf 23 miljoen units minder te verschepen dan in 2017.

In geheel 2018 gingen 294 miljoen apparaten over de toonbank, wat aanzienlijk minder is dan de 320 miljoen die het bedrijf had voorspelt. De Koreaanse leverancier heeft naar aanleiding hiervan zijn smartphonestrategie herzien en offert nu meer marge op hardware op om meer technologie in low-end en mid-range modellen te kunnen verwerken. In 2019 vecht Samsung terug en wint het bedrijf marktaandeel terug van onder meer Huawei, Oppo, Vivo en Xiaomi, voorspelt Canalys.

Huawei doet goede zaken 

Huawei presteerde in 2018 juist erg sterk en zag het aantal verscheepte units in het vierde kwartaal met maar liefst 47% groeien tot 60,5 miljoen stuks. Het bedrijf wist een recordaantal smartphones te verkopen op de Chinese markt. De echte groei wist het bedrijf echter in andere markten te realiseren, waar het bedrijf het aantal verscheepte units met ruim 60% zag stijgen. Ook wijst Canalys op verschillende innovatieve features die het bedrijf in 2018 heeft geïntroduceerd. Denk hierbij aan een AI-gebaseerde camera met drie lensen. Het nieuwe imago van Huawei als technologieleider heeft geholpen het aantal verscheepte units in alle segmenten te vergroten.

In 2019 staat Huawei volgens Canalys echter voor een kritieke uitdaging nu politieke spanningen, veiligheidszorgen en een juridische strijd over diefstal van intellectueel eigendom het momentum van het bedrijf dreigen te verstoren. Elke grote impact op het bedrijf van Huawei en de carrier-industrie zal door de organisatie gaan en de smartphonebusiness beïnvloeden, voorspelt Canalys. .

Terug naar nieuws overzicht
Mobility