Oracle OpenWorld Europe: Inzage in data zet bedrijven op voorsprong

Oracle OpenWorld Europe: Inzage in data zet bedrijven op voorsprong

02-02-2019 | door: Witold Kepinski

Oracle OpenWorld Europe: Inzage in data zet bedrijven op voorsprong

Oracle kijkt terug op een geslaagd Oracle OpenWorld Europe 2019. Het datamanagementbedrijf hoopte vooraf op vijfduizend bezoekers, maar het aantal geïnteresseerden die alles wilden weten van onder andere artificial intelligence, blockchain, machine learning, IoT en cloud liep op tot het dubbele. Belangrijkste boodschap: klanten met voldoende inzage in alle beschikbare data, hebben een groot concurrentievoordeel.

Tijdens OpenWorld Europe bracht Oracle, samen met zijn partners en klanten, productinnovaties ter sprake op het gebied van onder meer autonomous database en security. Veel aandacht was er ook voor nieuwe, intelligente business applicaties die gebruik maken van artificial intelligence (AI) en machine learning (ML). De circa tienduizend aanwezigen – techneuten, partners en IT-beslissers – vergaapten zich bovendien aan het nieuwe Oracle Blockchainplatform, dat is gebouwd op basis van The Linux Foundation's Hyperledger Fabric architectuur. Het ging tijdens het event veel over het samenbrengen van applicaties, over automation en over integraties in de cloud. Oracle wil zijn marktleiderschap in de business van cloud-gebaseerde enterprise applicaties verder uitbreiden, zo werd wel duidelijk.

Het event liet zien wat Oracle in huis heeft op het gebied van innovatie, trends, business en marktbewegingen. Hoe gaat een organisatie slim om met data en hoe zet je die optimaal in? “We wilden de aanwezigen laten zien dat we door het gebruik van AI en ML meer functionaliteit in onze applicaties hebben ingebouwd”, vertelde Arno Nienhuis, Senior Director Alliances & Channels van Oracle Benelux. “Maar ook de grote voordelen van de nieuwe Oracle Cloud kwamen aan de orde, vooral op het gebied van security.”

Inzage in data

Volgens Nienhuis had Oracle OpenWorld drie belangrijke kernboodschappen. Allereerst: voldoende inzage in data zet organisaties op voorsprong. “Voor moderne bedrijven vormen datagegevens een levensader”, verklaart Nienhuis. “Een klant die alle data die hij ter beschikking heeft optimaal gebruikt, heeft een groot concurrentievoordeel. Doet hij dat niet, dan loopt hij het risico overspoeld te worden door de explosie van gegevens die we momenteel meemaken. Voor succes is een data-gestuurde cultuur nodig, alsook een infrastructuur met 'oplossingen van de volgende generatie': die van Oracle.”

Ten tweede: de toekomst is autonoom. Kunstmatige intelligentie en machine learning leiden onvermijdelijk tot veranderingen in personeelsbestanden, het competitieve landschap en de samenleving als geheel. Organisaties die gebruik maken van de kracht van deze technologieën, zullen volgens Nienhuis voorop lopen in de volgende golf. En de derde boodschap: snelheid is belangrijk. “Met de huidige snelheid in het bedrijfsleven geldt: hoe sneller je leert, hoe sneller je slaagt”, vat Nienhuis deze boodschap samen. Tijdens Oracle OpenWorld Europe konden partners daarom ontdekken hoe ze hun klanten kunnen laten versnellen en hoe ze die klanten wendbaarder maken, om zo de concurrentie te overtreffen.

Oracle Partner Network (OPN)

Ook het Oracle Partner Network (OPN) stond in de belangstelling in Londen. Onder anderen keynote speaker Javier Torres, vice-president van Oracle EMEA, trok een volle zaal. “Oracle-partners kunnen met een overstap naar cloud-gebaseerde services hun marktaandeel aanzienlijk vergroten”, oreerde Torres. “Ze verkopen niet alleen meer licenties, maar maken bovendien meer marges met diensten als advisering, innovaties en services. Het Oracle Cloud Acceleration-programma steunt ze daarbij.” In EMEA participeren inmiddels enkele honderden Oracle-partners in dit programma.

System integrator Accenture toonde tijdens Oracle OpenWorld 2019 het goede voorbeeld en liet zien hoe een partner applicaties als ERP, databases en supply chain van on-premises naar de cloud migreert. Zonder cloud geen transformatie en geen nieuwe bedrijfswinsten, was de boodschap van Accenture.

Nienhuis spreekt van een geslaagd evenement. “De plenaire sessies en ronde tafels voor en met partners zijn goed bezocht. Daar werd onder andere gesproken over innovatiemodellen en het schalen van business. Ook de sessies over succesvol zakendoen met andere partners zaten goed vol. Alles bij elkaar een uitstekende partnerbijeenkomst”, besluit Nienhuis.

Meer over Oracle OpenWorld Europe is hier te lezen.

Oracle Cloud Day

Oracle Nederland organiseert op 12 maart de Oracle Cloud Day in het NBC in Nieuwegein. Meer informatie en inschrijven kan op deze link.

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Cloud