IBM stelt ecosystem open image

2018 was een succesvol jaar voor IBM en zijn business partners. We spraken met  Sander Slingerland, Directeur IBM Benelux Partner Ecosystem en Lars Koehorst, Marketing Leader Partner Ecosystem, “Onze partners benutten nieuwe kansen en willen met elkaar aan de slag. Die samenwerking gaan wij makkelijker maken. We stellen ons ecosysteem open.”

Als gevolg van nieuwe technologieën, groeiende volwassenheid van klanten en marktveranderingen staan IT-dienstverleners onder constante druk. “IDC heeft becijferd dat over drie jaar dertig procent van het kanaal niet meer bestaat in de huidige vorm. Dat is een indrukwekkend cijfer”, geeft Slingerland aan. Daarom juist is hij zo trots op de partners die met IBM in zee gaan. Hij kijkt terug naar Watson Build 2018, het programma  waarin  Big Blue zijn partners de mogelijkheid geeft om kennis te maken met het gebruik van de intelligente Watson-technologie in de IBM cloud. “Het is een competitie en tegelijk een kans voor bedrijven om met deze technologie te gaan werken”

Feitelijk is het een drietrapsraket. Het begon met IBM Think in het voorjaar waarbij de partners onder begeleiding van IBM-experts en met tools die het bedrijf beschikbaar stelt, kunnen bedenken wat zij kunnen bouwen met Watson om hun klanten beter van dienst te zijn. Tijdens de bouwfase van dit programma, in het najaar van 2018,  hebben zij die ideeën handen en voeten gegeven: daadwerkelijke, werkende toepassingen gebouwd. En de apotheose is gedurende IBM’s partnerconferentie: IBM PartnerWorld dat plaatsvindt op 11 en 12 februari in San Francisco gelijktijdig met de IBM Think conferentie. Hier strijden de partners wereldwijd om wie de beste oplossing heeft weten te maken.

Nieuwe partners

“Er waren 29 partners uit de Benelux die gestart zijn met Watson Build. En uiteindelijk hebben 17 van hen, onder wie 10 uit Nederland, een werkende applicatie weten op te leveren, die zij in de markt kunnen zetten voor hun klanten”, vertelt Slingerland. ”En neem het IBM Business Partner Ecosystem Event. We hebben daar een grote groei in deelnemers gezien,  die allemaal afkomen op nieuwe technologieën als blockchain,  kunstmatige intelligentie en cloud. Wat ons vooral verheugde was dat dertig procent van die partners nieuw is voor ons. Dan heb je het over start-ups, maar evenzeer over scale-ups.“

Samenwerken

Het is beider overtuiging dat in het huidig tijdsgewricht samenwerking de sleutel is tot succes. Complexiteit vraagt om gezamenlijk ergens de schouders onder zetten. Niet alleen samenwerking tussen leverancier en kanaal, maar ook onderling. “Partners vragen ons hoe zij andere partners kunnen vinden die een bepaalde, aanvullende expertise hebben. Tegenwoordig kan niemand het nog alleen doen. Wij willen faciliteren dat partners elkaar kunnen vinden.”

Hiertoe heeft IBM Business Partner Connect ingericht. Met middelen om het voor partners eenvoudiger te maken om elkaar te vinden. “Tijdens IBM PartnerWorld in San Francisco wordt dit officieel gelanceerd.” licht Slingerland toe.

Co-creatie

Slingerland voegt eraan toe dat Business Partner  Connect niet het enige middel is. “Wij houden natuurlijk ook onze bijeenkomsten waarop wij producten en diensten toelichten. Tijdens die events leren partners ook elkaar kennen. Bovendien geven wij steeds vaker het podium aan onze partners tijdens die gelegenheden, waarbij zij via hun client-cases vertellen hoe zij met onze technologie succesvolle impact aan hun klant hebben geleverd.”

Ethiek

Kunstmatige intelligentie versterkt menselijk handelen. Hoe ver kun je daarin gaan? “IBM loopt voorop in de discussie over de relatie tussen AI en ethiek”, antwoordt Slingerland. “Daarbij is het ons uitgangspunt dat de data eigendom is van onze klant. Die bepaalt wat ermee gebeurt”

Koehorst vult aan: “Kunstmatige intelligentie maakt van mens en machine een twee-eenheid. Dan moet je nadenken over de implicaties. Dat doen wij niet alleen. Dat doen we bijvoorbeeld samen met brancheorganisaties en de politiek.”

Velen zijn bang dat AI een zwarte doos is: je stopt er iets in en er komt een oplossing uit. Maar hoe het algoritme tot die uitkomst komt, is vaak onbekend. “Wij willen juist inzichtelijk maken hoe het algoritme tot een antwoord komt; wij willen de black box openen, transparant maken.”

Uitdagen

Hoe denkt Slingerland  over 2019? Dan komt het gesprek allereerst op IBM PartnerWorld, en andere evenementen als IBM Think dat van 12 tot en met 15 februari in San Francisco plaatsvindt (PartnerWorld vloeit als vanzelf over in IBM Think). De verwachting is dat er weer meer dan honderd partners uit de Benelux afreizen naar San Francisco om zich te wentelen in IBM-technologie. “En ook om hun eigen verhaal te doen, want er zijn partners uit de Benelux die daar over hun ervaringen vertellen.”

Wat partners in dit nieuwe jaar moeten doen? “Elkaar blijven uitdagen om gezamenlijk – met ons en met andere partners – de complexe uitdagingen van hun klanten het hoofd te bieden. Hoe kun je waarde creëren voor jouw klant; dat moet het uitgangspunt zijn”, vertellen Slingerland en Koehorst.

En kennis blijven opdoen over blockchain, kunstmatige intelligentie, cloud, security  en quantum computing. “Dat zijn toch de technologieën die onze klanten in de nabije toekomst verder kunnen helpen.”

Door: Teus Molenaar en Witold Kepinski

Dutch IT-channel doet live verslag van IBM Think en PartnerWorld tussen 10 en 15 februari vanuit San Francisco.

Lenovo Channel Campagne vierkant Sophos 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BN + BW
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!