Belcentrale wil UC ook voor kleine bedrijven interessant maken

11-02-2019 | door: Johan van Leeuwen

Belcentrale wil UC ook voor kleine bedrijven interessant maken

De term telecomprovider dekt de lading niet meer voor Belcentrale. Het bedrijf wordt steeds meer IT-leverancier. Het komt dit kwartaal nog met een nieuwe UC-dienst. “We willen ook bijvoorbeeld de loodgieter laten profiteren van de voordelen van Unified Communications”, zegt directeur en oprichter Coert Coomans.

De naam Belcentrale bestaat sinds 2006, maar de oorsprong van het bedrijf gaat eigenlijk al terug naar 1999, toen Coomans hostingbedrijf Protagonist oprichtte. Belcentrale werd de telefonietak, maar de bedrijven werken ondertussen steeds meer samen en Belcentrale doet veel meer dan telefonie alleen. Met succes: de laatste drie jaar groeide het bedrijf hard, naar 35.000 zakelijke klanten op dit moment. “We willen een breder aanbod bieden dat telefonie alleen. We zijn een leverancier van niet-bedrijfsspecifieke ICT-oplossingen”, vat Coomans samen. “Met niet-bedrijfsspecifiek bedoel ik onder meer e-mail, fileservers, telefonie, alarm en PIN. Maar geen specifieke software voor de metaalindustrie, bijvoorbeeld. Bij bedrijven van grofweg 5 tot 25 werkplekken hebben wij een sterke positie, onder ander in de retail en de horeca. We leveren kwaliteit, maar willen ons vooral op het gebied van prijs onderscheiden. Bij bijna elk bedrijf waar wij binnenstappen kunnen we voor een besparing zorgen.”

Hij wil IT simpel houden. “Om een voorbeeld te geven: een fileserver in de cloud is niet spannend meer. Daar kun je een hoogwaardige IT-dienst van maken met een complexe naam, maar zo zijn wij niet. Wij hebben een cluster waarin je veilig in de cloud op kunt slaan. Dat soort diensten zijn gewoon eenvoudig en tegen een gunstige prijs te leveren. We doen dat ook voor bijvoorbeeld accountants- en advocatenkantoren.”

Uitfasering ISDN

De afgelopen twee jaar stonden voor Belcentrale in het teken van de uitfasering van ISDN door KPN. Op de website van het bedrijf tikt een klok terug tot 1 september dit jaar, de dag dat KPN stopt met de dienstverlening op het ISDN-netwerk. “Dat is voor ons een hele kluif. We hadden ruim 18.000 ISDN-lijnen liggen en die zetten we om, meestal naar VoIP-omgevingen. We zijn er bijna klaar mee. Een extra uitdaging is dat alarmsystemen vaak ook via ISDN communiceren. Net als het zogeheten octalarm dat je bij veel agrarische bedrijven, maar ook in de horeca ziet. Dat was nieuw voor ons, maar ook die hebben we op veel plekken al met succes omgezet naar een IP-systeem. Wij regelen het; voordelig en inclusief een grote support-helpdesk. Ondernemers kunnen zich daardoor helemaal richten op het runnen van hun bedrijf.”

Unified Communications

Dit jaar komt voor Coomans en zijn bedrijf mede in het teken te staan van een nieuwe Unified Communications-oplossing die zeer binnenkort wordt gelanceerd. “Daarin combineren we telefonie, filesharing, chat en in een later stadium ook e-mail. Het is helemaal gekoppeld met de telefooncentrale. Alle communicatie van één gebruiker kan daardoor worden gebundeld. Als bedrijf krijg je een volledig eigen omgeving en kun je ook parameters instellen en prestaties meten. Het werkt gewoon op een app op de mobiele telefoon, en daarmee is dus ook presence geïntegreerd. De oplossing is ontwikkeld met onze softwarepartner VoipNow.”

Het grote doel van de lancering is om UC voor een grotere groep beschikbaar te maken. “Ik gebruik vaak het voorbeeld van een loodgietersbedrijf met drie of vier mensen op kantoor. Ze versturen op die plek alleen de facturen en doen de planning, maar er werken wel vijftien loodgieters op locatie. Zo’n bedrijf denkt nu waarschijnlijk niet aan UC omdat ze het zien als iets voor grote kantoren. Maar een UC-oplossing met een app op de mobiele telefoon kan voor hen van grote toegevoegde waarde zijn, omdat ze dan niet alleen met elkaar kunnen praten maar ook bestanden kunnen delen via één en dezelfde eenvoudige applicatie.”

Coomans ziet communicatie veranderen. “Niet alleen bij mijn dochter van 13, die bijna niet meer belt en alleen chat gebruikt. Maar ook op een hoger niveau. Dat Mark Rutte een sms’je van de CEO van Unilever kreeg over het afketsen van de verhuizing naar Nederland is veelzeggend. Tegelijkertijd stellen we nog wel steeds veel prijs op face-to-face-contact. Al die ontwikkelingen maken UC heel interessant.”

Partners

Belcentrale bedient haar zakelijke klanten rechtstreeks, maar dat wil niet zeggen dat IT- en telecompartners buitenspel staan. “We weten dat we niet alles alleen kunnen. Wij leveren de dienst, inclusief de supportdesk voor storingen, en verzorgen de maandelijkse facturatie. Maar daarnaast kunnen partners bijvoorbeeld hun eigen hardware leveren en installeren. Er zijn genoeg bedrijven die dat graag doen, maar die bijvoorbeeld niet afgerekend willen worden op het wel of niet functioneren van de telefonie. Ook werken we veel samen met adviesbedrijven die verschillende providers, waaronder ons, aanbieden. Het is voor dat soort bedrijven ideaal dat zij zich op hun core business kunnen richten, en dat ze het deel waar wij goed in zijn, aan ons over kunnen laten.”

Door: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Software