Steeds meer bedrijven omarmen Zero Trust-strategie

12-02-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Steeds meer bedrijven omarmen Zero Trust-strategie

Het gebruik van apps voor identity driven security (identiteitsgerichte beveiliging) neemt het snelst toe, wat aantoont dat bedrijven Zero Trust serieus nemen. Apps gericht op de beveiliging van gebruikers leiden hierin: KnowBe4, LastPass en Proofpoint vormen de top drie. De app van KnowBe4, een bedrijf voor training in beveiligingsbewustzijn, groeide het snelst en bereikte de eerste plaats met een jaargroei van 178 procent.

Dit blijkt uit het vijfde jaarlijkse Businesses @ Work-rapport van Okta, leverancier van identity management voor bedrijven. Aan de hand van geanonimiseerde klantgegevens is onderzocht in hoeverre ondernemingen gebruik maken van technologie. Jesper Frederiksen, General Manager bij Okta EMEA, zegt: "Vanwege de toegenomen complexiteit van aanvallen en dreigingen van binnenuit kan niet alles of iedereen binnen een netwerk worden vertrouwd. Organisaties gebruiken het nieuwe Zero Trust-framework voor een moderne vorm van beveiliging, waarbij traditionele securitystrategieën worden vervangen door een perimetervrije benadering die is gericht op gebruikers, data en locaties. Mensen (en hun identiteit) staan centraal in dit framework en organisaties willen instrumenten waarmee ze deze waardevolle gebruikersgegevens kunnen beschermen."

Microsoft en Google blijven rivalen

Office 365 is de populairste app, met bijna twee keer zoveel klanten als G Suite. Office 365 heeft nu een nog grotere voorsprong en blijft veruit de meest gebruikte app. De jaargroei van het aantal actieve unieke gebruikers was 55 procent, maar G Suite is sneller gegroeid, met 116 procent.

Hoewel Office 365 de meest gebruikte app in het netwerk van Okta is, laten de gegevens zien dat bedrijven liever een breder scala aan apps gebruiken in plaats van de volledige Microsoft-suite. Meer dan driekwart (76%) van de klanten van Okta die Office 365 gebruiken, heeft één of meer apps die dezelfde functies bieden als de apps van Microsoft. Meer dan 28 procent chat op Slack en bijna 24 procent maakt contact met collega's via Zoom.

G Suite populair onder gebruikers ontwikkeltools

G Suite is ook drie keer zo populair onder bedrijven die investeren in ontwikkeltools, als bij bedrijven zonder ontwikkeltools. Uit gegevens van Okta blijkt dat 46 procent van de bedrijven met minstens één ontwikkeltool gebruik maakt van G Suite, tegenover slechts 17 procent van de bedrijven zonder ontwikkeltools.

Het groeiende app-eal van apps

In de huidige op technologie gerichte werkomgeving zijn zowel bedrijven als werknemers op zoek naar flexibiliteit: vijf van de tien populairste apps zijn dan ook samenwerkingstools. Er is een duidelijke trend dat grotere bedrijven in de loop van de tijd meer apps uitrollen. Grote bedrijven (2.000 werknemers of meer) die al drie jaar met Okta werken, hebben gemiddeld 163 apps geïmplementeerd. En in de afgelopen vier jaar is het aantal apps dat grote klanten gebruiken, toegenomen met 68 procent.

Hoe meer factoren, des te beter

Volgens de Cybersecuritymonitor 2018, gepubliceerd in oktober 2018 door het CBS, werd 39 procent van de Nederlandse bedrijven met meer dan 250 werknemers in 2016 slachtoffer van een cyberaanval. Voor een betere beveiliging tegen inbreuken, maken meer bedrijven gebruik van MFA (Multi-Factor Authentication). 70 procent van de klanten van Okta gebruikt 2 tot 4 verschillende factoren voor authenticatie, tegenover 65 procent vorig jaar.

De twee meest gebruikte factoren zijn Okta Verify (een factor op basis van een mobiele app) en sms. Het gebruik van Okta Verify is de afgelopen drie jaar met 13 procentpunten gestegen, tegen een daling van 3 procentpunten voor sms. Beveiligingsvragen zijn het sterkst gedaald, van 29 procent drie jaar geleden tot 18 procent nu. Meer dan twee derde van de klanten van Okta die zich sinds 2016 hebben geregistreerd met minder veilige factoren, heeft binnen twee jaar veiligere factoren toegevoegd: 71 procent van de klanten heeft gekozen voor Okta Verify, 44 procent voor Google Authenticator, 15 procent voor Yubikey en 5 procent voor Duo.

Airbnb blijft groeien

Airbnb is nu de op één na populairste hotel- en overnachtingsapp, een stijging ten opzichte van de 4e plaats van vorig jaar. Bijna 700.000 bedrijven gebruiken Airbnb voor zakelijke doelen en velen verlengen hun zakelijke reizen door er privévakanties aan te koppelen. Bij de meer traditionele hotels lopen de Starwood Hotels Group (waaronder Westin, Sheraton en W Hotels) en Marriott voorop.

Andere populaire reisapps van dit jaar zijn Southwest Airlines en Uber. Uber was het afgelopen jaar de meest gebruikte app voor vervoer over land, en blijft verder groeien.

Terug naar nieuws overzicht
Mobility