Witold Kepinski - 14 februari 2019

IBM: Watson zorgt met AI en cloud voor succesvolle business transformatie

IBM Watson zorgt met AI en cloud toepassingen voor een succesvolle business transformatie. Dat is de boodschap van IBM ceo Ginni Rometty tijdens de Think 2019 conferentie in San Francisco. Volgens haar hebben veel innovatieve bedrijven hun organisatie en business getransformeerd met behulp van het Watson platform dat onder andere betere klantervaring ofwel customer experience (cx) oplevert.

Ginni Rometty begon met te situeren in welk stadium van de digitale reis de meeste bedrijven zich tegenwoordig bevinden. Ze merkte op dat bedrijven, nu ze met AI hebben geëxperimenteerd en eenvoudige workloads naar de cloud hebben verplaatst en zich hebben verplicht tot "willekeurige digitale handelingen", nu klaar zijn om over te stappen naar hoofdstuk 2.

Hoofdstuk 2 gaat over het verplaatsen van experimenten naar echte transformatie. Het gaat om snelheid en schaalvergroting. Drie kerngebieden zijn van cruciaal belang voor bedrijven op weg naar hoofdstuk 2: Digitaal en AI, Hybrid Cloud en Verantwoordelijk rentmeesterschap.

Cloud

Hoofdstuk 2 van Digital en AI gaat over schaalvergroting en overgang van experiment naar transformatie. IBM kondigt daarom Watson Anywhere aan, dat bedrijven de mogelijkheid biedt om AI toe te passen waar hun gegevens ook staan. De IBM ceo meldt dat het Watson platform de meest open en schaalbare AI toepassing biedt voor bedrijven en overheden in de wereld nu Watson beschikbaar is voor meederde cloud omgevingen zoals Azure, AWS en Google Cloud. De overstap biedt klanten van IBM meer mogelijkheden om gegevens te beheren en uit te voeren in de meerdere cloud omgevingen zo meldt IBM ceo Ginni Rometty. Watson kan op in on-premises omgevingen draaien en in elke denkbare hybride of cloud. IBM speelt met deze stap in op een miljardenmarkt en verwacht hierdoor verder te groeien met zijn Data en AI aanbod.

Intelligence

Rometty zei verder dat Watson steeds meer interessante functies krijgt, zoals IBM Business Automation Intelligence met Watson. Met deze nieuwe software kunnen bedrijfsleiders AI rechtstreeks toepassen op applicaties, hun personeelsbestand helpen versterken, van administratieve medewerkers tot kenniswerkers, en op intelligente wijze werk automatiseren van het alledaagse tot het complexe. Daarnaast meet de software het niveau van impact en effectiviteit van AI op bedrijfsresultaten. Verwacht wordt dat IBM Business Automation Intelligence met Watson later dit jaar beschikbaar zal zijn.

Chatbots

Rometty sprak op het podium onder andere met Ted Chung, CEO, Hyundai Card. Ted besprak de digitale transformatie die hij onderneemt bij Hyundai Card en hoe hij AI-oplossingen adopteert en schaalt - via chatbots en in callcenters - om de klantenservice te verbeteren. AI-transformatie zal iedereen treffen, zei Chung. Dit betekent dat "bedrijven zich moeten verplichten om te veranderen om succesvol te slagen".

AI

IBM's Watson-oplossingen worden gebruikt in verschillende industrieën, waaronder door 7 van de 10 grootste automobielbedrijven en 8 van de 10 grootste olie- en gasbedrijven. Bovendien is IBM Research een toonaangevend in de wetenschap van AI. In 2018 heeft IBM 1.600 AI-gerelateerde patenten beveiligd. En onlangs onthulde IBM haar Project Debater, gemaakt door wetenschappers van IBM Research.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!