Wouter Hoeffnagel - 16 februari 2019

Online omzet van detailhandel met 17,8% gestegen

De online omzet van de Nederlandse detailhandel is in 2018 met 17,8% gestegen. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

De omzet van webwinkels is afgelopen jaar met ruim 13% gestegen. Het gaat hierbij om partijen die online verkoop als hoofdactiviteit heb. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via internet een nevenactiviteit is, door het CBS ook wel multi-channelers genoemd, steeg met bijna 26%.

Totale omzet stijgt met 3,3%

De totale omzet van de detailhandel steeg met 3,3% ten opzichte van 2017. Het gaat om de op één na hoogste omzetgroei sinds 2006. Alleen in 2017 steeg de omzet van 4,2% meer. In 2008 bereikt de omzet zijn piek, waarna in 2013 een dieptepunt werd bereikt. Sindsdien groeit de omzet gestaag. Wel wijst het CBS erop dat de omzet van non-foodwinkels nog 13% lager was dan voor de crisis. De omzet van winkels in voedings- en genotsmiddelen lag juist 18% hoger dan voor de crisis.

De omzet uit consumentenelektronica is met 0,8% gedaald ten opzichte van 2017. Dit is minder dan in 2017, toen de omzet in dit segment nog met 2,2% daalde.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!