Wouter Hoeffnagel - 20 februari 2019

Kaspersky Lab ziet omzet met 4% groeien in 2018

Kaspersky Lab ziet omzet met 4% groeien in 2018 image

De wereldwijde groei van Kaspersky Lab is in 2018 stabiel gebleken in vergelijking met het jaar daarvoor. Het securitysoftwarebedrijf heeft zijn wereldwijde niet-geauditeerde IFRS-inkomsten met 4 procent zien toenemen tot 726 miljoen dollar. Ondanks sterk veranderende marktomstandigheden en voortdurende geopolitieke druk wist het bedrijf groei te realiseren in met name de zakelijke markt en online verkopen van cyberbeveiligingsoplossingen en -diensten.

Kaspersky Lab noteert een toename van 4 procent in online verkopen en een groei van 16 procent in het zakelijke segment. De omzet van non-endpointproducten en -diensten van bedrijven en instellingen is met 55 procent toegenomen. Kaspersky Lab wijt de bedrijfsresultaten aan de succesvolle lancering van nieuwe technologie en diensten ter bestrijding van geavanceerde cyberdreigingen.

Veel groei in Midden-Oosten, Turkije en Afrika

De goede bedrijfsresultaten van Kaspersky Lab zijn afkomstig van uiteenlopende werelddelen. Groei is met name gerealiseerd in het Midden-Oosten, Turkije en Afrika (+27 procent), maar ook in regio’s als Rusland, Centraal-Azië en het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (+6 procent), Azië en Oceanië (+6 procent) en Europa (+6 procent).

In Latijns-Amerika was in 2018 sprake van een daling van 11 procent. De devaluatie van de valuta in deze regio was daarbij de voornaamste oorzaak. De geopolitieke situatie heeft op de Noord-Amerikaanse markt geresulteerd in een omzetdaling van 25 procent. Desondanks wist Kaspersky Lab zijn aanwezigheid in deze markt uit te bouwen via een stijging van 8 procent in de online verkoop van softwarelicenties.

'2018 was een cruciaal jaar'

"2018 was voor ons een cruciaal jaar. Na alle uitdagingen en ongefundeerde aantijgingen waarmee we vanaf 2017 te maken kregen, hebben we laten zien dat veel klanten en partners volop vertrouwen in ons hebben. Onze financiële resultaten bewijzen dat gebruikers in eerste instantie op zoek zijn naar goede producten en diensten die optimale bescherming bieden tegen alle vormen van cyberdreigingen, ongeacht de herkomst”, zegt Eugene Kaspersky (foto), CEO van Kaspersky Lab.

In 2018 heeft Kaspersky Lab belangrijke stappen gezet in de verdere ontwikkeling van zijn Global Transparency Initiative. Het bedrijf is begonnen met de verhuizing van zijn IT-infrastructuur naar Zwitserland en heeft in Zürich het eerste Transparency Center geopend. Gegevens van Kaspersky securitysoftwaregebruikers worden daar opgeslagen en klanten krijgen in Zurich de gelegenheid onafhankelijke audits te laten uitvoeren door één van de Big Four accountancykantoren ter wereld. Kaspersky Lab geeft aan te blijven investeren in transparantie om de integriteit en betrouwbaarheid van producten en diensten te waarborgen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!