Zeven IoT-fouten die je moet vermijden

Ronald Ooms

25-02-2019

Zeven IoT-fouten die je moet vermijden

Veel organisaties krijgen op enig moment te maken met het Internet of Things (IoT). Om van initiatieven op dat gebied een succes te maken, moet een organisatie aan verschillende voorwaarden voldoen. Zo moet je de juiste partners weten te vinden, is het zaak om het device-management eenvoudig te houden en moet je in staat zijn om de data die een IoT-oplossing aanlevert, om te vormen tot bruikbare informatie. Zonder goede voorbereiding is er altijd het potentiële risico dat een initiatief niet datgene oplevert wat je ervan verwacht. Hieronder zeven fouten die je moet vermijden als je start met een IoT-project.

1. Je kijkt vooral naar de technologie en vergeet de business-benefits

De verleiding om nieuwe technologie in te voeren, is altijd groot, omdat het gewoon ‘cool’ is. Niettemin mag dat niet leidend zijn bij het implementeren van IoT-oplossingen. De zakelijke voordelen moeten het uitgangspunt zijn. Denk aan het oplossen van een specifiek businessprobleem of een sterke verbetering van de efficiency. Begin dus met het bepalen van de businessvoordelen door bijvoorbeeld een eigen mission statement of specifiek doel te formuleren voor een IoT-project.

2. Je vergeet het aspect van security

Security bij IoT begint al klein met het gebruik van gescheiden wifinetwerken of het gebruik van de cloud voor IoT-certificaatmanagement. End-to-end security moet vanaf het begin centraal staan en mag niet van de agenda af. Er is een sterk voorbeeld van een autowasserette in de Verenigde Staten die met het internet was verbonden via een standaard-wachtwoord. Dat zorgde niet alleen voor digitale, maar ook voor fysieke veiligheidsissues voor klanten. Laat altijd een externe security-audit doen na een IoT-implementatie. Dat kan zorgen voor meer betrouwbaarheid van een nieuw project.

3. Je hebt de datastromen niet goed ingeschat

Een IoT-oplossing is weliswaar erg schaalbaar, maar dataverkeer heeft ook consequenties voor bijvoorbeeld storagecapaciteit. Het is dus altijd zaak om uit te gaan van echte productiecijfers en de oplossing op die schaalgrootte te baseren. Daarbij is het raadzaam om ook meteen twee tot drie jaar vooruit te kijken.

4. Je maakt geen plan voor device-updates en -vervanging

In de datacenterwereld geldt het adagium ‘onderschat nooit het belang van een goede firmware-update’ voor storage- en serversystemen. Dat geldt in zekere zin ook voor een IoT-oplossing. Met updates kun je bugs oplossen, nieuwe mogelijkheden implementeren en security-issues aanpakken. Maak een plan en houd het actueel. Denk aan vragen als hoe lang devices in gebruik zijn, hoe je aan onderdelen komt en hoe je de levenscyclus van de apparatuur beheert.

5. Je kijkt alleen naar kosten

Net als bij iedere andere beslissing over technologie leidt een focus op prijs bij IoT ook tot teleurstellingen. Uiteraard is het slim om je goed te oriënteren op kosten, maar de goedkoopste oplossing is niet per definitie de beste.

6. Je maakt geen plan voor zware storingen

Dit is een lastige. Immers, er zijn vandaag de dag niet veel alternatieven meer als je technologie-omgeving uitvalt. Zijn medewerkers offline, dan houdt het eigenlijk op. Daarom is het toch verstandig om goed te kijken naar de rol van de IoT-oplossing en dan met name in welke mate deze bedrijfskritisch is. Vraag is in hoeverre uitval voor grote schade zorgt en hoe snel je eventueel weer up & running bent.

7. Je installeert geen monitoringoplossing

Wat je ook implementeert: zorg er altijd voor dat je het kunt monitoren. Het is belangrijk te weten hoe een oplossing of platform presteert.

IoT-oplossingen zijn er in tal van soorten en maten. Wat ze gemeen hebben, is dynamiek en groei. Die vereisen goede voorbereiding voor wat betreft projectmanagement, security by design en de juiste training. Alleen daarmee is van een IoT-project een succes te maken.

Door: Ronald Ooms, Vice President North East EMEA bij Veeam

Terug naar nieuws overzicht
Hardware