Printer hardware verkoop via distributeurs blijft vlak in Q4 2018
De verkoop van printer hardware via distributeurs in West-Europa (WE) was stabiel met -0,1% jaar-op-jaar in Q4 2018, voornamelijk als gevolg van de negatieve prestaties die in december werden geregistreerd, dat was een korte maand als gevolg naar de kerstvakantie. Dit meldt analist CONTEXT. In Nederland daalde de verkoop met dubbele cijfers.
Laserapparaten hebben de trend die eerder in het jaar werd gezien, omgedraaid door beter presterende inkjetapparaten, en de verkoop van consumentgerichte apparaten steeg met + 8,5%. Consumentenprinters hebben hun marktaandeel gestaag vergroot.
De verkoop van multifunctionele printers (MFP's) steeg met + 2,2% op jaarbasis met aanhoudende groei voor zowel laser- als inkjet MFP's (omzet steeg met + 4,1% respectievelijk + 1,7%). Dit werd echter gecompenseerd door de negatieve prestaties van SFP's (Single-Function Printers) waarvan de verkoop daalde met -10,1% (-20,6% voor inkjet SFP's en -7,2% voor laser SFP's). Dit patroon bevestigt dat de overgang van enkelvoudige naar multifunctionele apparaten doorgaat en waarschijnlijk verder geconsolideerd wordt, met name voor lagere spec-modellen waarvoor er geen grote vraag is van wederverkopers.
De verkoop van inkjet MFP's was beter dan in dezelfde periode in 2017. Monochrome en A3 MFP's droegen nog steeds de inkjetgroei bij met een verkoop + 42,2% en + 13,8% meer dan het jaar ervoor. Bereik op instapniveau (geprijsd tot € 400) bleef de verkoop leiden van consumentgerichte MFP's, goed voor 99,8% van de eenheden en genereerde € 91 miljoen. De omzet in de hogere prijsgroepen van dit assortiment groeide ook aanzienlijk, met + 38,8% voor printers met een prijs van € 150-200, + 68,1% voor kosten van € 200-300 en + 40,7% voor apparaten met een prijs van € 300-400. De verkopen van mid-level printers zagen een stijging met dubbele cijfers in de prijsband van € 500-600, die met + 49,7% jaar-op-jaar groeide.
De verkoop van laser MFP-volumes steeg met + 4,1% in Q4 2018 dankzij de uitzonderlijke prestaties van consumentgerichte apparaten (omzet steeg met + 111,6%), voornamelijk omdat de ASP blijft dalen. De business-gerichte modellen, die goed zijn voor 72,1% van de verkoop van laser-MFP's en 89,4% van de omzet, registreerden een omzetdaling van -13,2%, voornamelijk omdat de ASP blijft toenemen, en die suggereert dat bedrijven de bedrijfsactiviteiten op instapniveau vervangen doelgerichte modellen met apparaten op de midden- en hogere consument gericht.
In 2018 bleef de grafische industrie het hoofd bieden aan de grimmige realiteit van digitale disruptie, maar de verkoop van multifunctionele printers (MFP's) steeg met + 1,2% op jaarbasis in 2018, met aanhoudende groei voor zowel laser- als inkjet-MFP's in 2018 (verkoop respectievelijk + 3% en + 0,9%), wat geen merkbare verschuiving in de omzet naar de Managed Print Services (MPS) laat zien.
"Volgens het distributiekanaal zoeken steeds meer resellers naar een aanvulling op hun aanbod door een MPS-propositie te hebben (direct of indirect samenwerken met leveranciers, of via MPS-dealers om hun bedrijf te ondersteunen)", aldus Antonio Talia, Head of Business Analysts bij CONTEXT.
"Leveranciers moeten echter nog steeds hun beveiligingsbeoordelings- en -monitoringdiensten uitbreiden, samen met traditionele IT-beveiligingsproviders, met name op het gebied van bedreigingsinformatie, om ervoor te zorgen dat de afdrukbeveiliging met dezelfde prioriteit wordt behandeld als de rest van de IT-infrastructuur. Print en digitale convergentie zullen de vraag naar geïntegreerde documentworkflow in 2019 doen toenemen, en ondanks de snelle invoering van digitale en mobiele technologieën, blijven veel bedrijven enigszins afhankelijk van print."