Redactie - 28 februari 2019

Markt voor slimme luidsprekers groeit in 2018

Markt voor slimme luidsprekers groeit in 2018 image

De verkoop van slimme luidsprekers bereikten 78,0 miljoen stuks wereldwijd in 2018, een stijging van 125% ten opzichte van 34,7 miljoen in 2017. Na een intense strijd tussen Amazon en Google het hele jaar door, groeide Amazon uit tot de bestverkopende leverancier, maar slechts met één procentpunt. Het heeft 24,2 miljoen Echo-apparaten geleverd, terwijl Google 23,4 miljoen van zijn Home-luidsprekers heeft geleverd. Chinese verkopers Alibaba, Xiaomi en Baidu, die alleen in China verkopen, hebben de top vijf afgerond.

Amazon's goed getimede Echo line-upvernieuwing, gericht op verbeterd geluid en esthetiek, bleek populair tijdens de feestdagen en hielp Amazon met 31% groeien in het vierde kwartaal. "Met het bijgewerkte Echo-assortiment al klaar voor 2019, wordt van Amazon verwacht dat hij schakelt tussen versnellingen om het bereik van Alexa uit te breiden naar gebieden zoals auto's via ontwikkelaars en leveranciers van ecosysteemapparaten", aldus Analyst Jason Low, analist bij Canalys.

In het vierde kwartaal van 2018 werd het slimme display van de Home Hub een hoogtepunt voor Google. "Onderbieding van andere slimme schermen voor 149 dollar, de Google Home Hub heeft nu een kortetermijnvoordeel", zegt Low. "Google werd al snel de op één na grootste leverancier van slimme beeldschermen in 2018, waarbij slechts een kwart van de zendingen 2,2 miljoen stuks bereikte." Canalys schat dat, in totaal, slimme display-zendingen in 2018 6,4 miljoen eenheden bereikten, goed voor 8,3% van de totale markt voor slimme luidsprekers. "De slimme weergavecategorie is relatief nieuw. Hoewel het succes ervan nog lang niet is bewezen, zullen Chinese leveranciers op de trend springen. Maar de categorie heeft duidelijke en sterke use-cases nodig die verder gaan dan lage prijzen om de vraag te stimuleren. "

Canalys schat dat ongeveer 80% van de mondiale markt voor slimme luidsprekers wordt gedomineerd door internetproviders en softwarebedrijven. "Toonaangevende verkopers van smart devices, zoals Samsung, Huawei en Apple, hebben de groei van slimme assistenten voor thuisgebruik niet kunnen benutten. Ze riskeren verder verlies van controle, niet alleen over het smart home-segment, maar ook op andere gebieden, zoals in de auto en op het werk, waarbij verwacht wordt dat slim assistentgebruik en spraakafhankelijkheid zullen leiden tot een toename van penetratie- en acceptatiegraden. Hardwareleveranciers moeten snel de juiste gebruikersscenario's kiezen en slimme assistentstrategieën ontwikkelen om nieuwe use-cases te maken voor de beoogde scenario's. Het voordeel van de first-mover is van vitaal belang in de wereld van slimme assistenten, en de eerste die een gebruikersbasis op een belangrijk gebied vestigt, verzekert succes op de lange termijn, "zei Low.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!