59,3 miljoen wearables verkocht in 2018

06-03-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

59,3 miljoen wearables verkocht in 2018

59,3 miljoen wearables zijn in het vierde kwartaal van 2018 wereldwijd over de toonbank gegaan. Dit is 31,4% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Dit meldt IDC in haar Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker. De vraag naar wearables werd onder meer gestimuleerd door de lancering van verschillende nieuwe smartphones, waarvan verschillen geïntegreerd zijn met wearables van populaire merken. In geheel 2018 werden 172,2 miljoen wearables verscheept, 27,5% meer dan in 2017. Veel van deze groei is toe te schrijven aan het groeiende aantal oorgedragen apparaten, die goed zijn voor een kwart van alle verkopen.

Fors meer smartwatches verkocht

Smartwatches zijn flink in populariteit gestegen; in het vierde kwartaal van 2018 werden 55,2% meer smartwatches verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. 34,3% van alle verkochte wearables was een smartwatch. Slimme armbanden zijn goed voor 30% van de markt en dankt zijn groei vooral aan recente lanceringen van Xiaomi, Huawei en Fitbit. Het aantal verkochte oorgedragen wearables is met 66,4% gestegen en goed voor 21,9% van de markt.

"De markt voor oorgedragen wearables is in het afgelopen jaar substantieel gestegen en we verwachten dat dit in de komende jaren doorzet", licht Jitesh Ubrani, senior research analist voor IDC Mobil Device Device Trackers, toe. "Het is het volgende strijdveld voor bedrijven nu dit soort headsets een noodzaak worden, aangezien moderne apparaten steeds vaker geen koptelefooningang meer bevat. Voeg daar de opkomst van slimme assistenten en in-ear biometrie aan toe en bedrijven hebben de perfecte formule om consumenten een apparaat te verkopen dat complementair is aan het device ecosysteem dat zij om hun pols en in hun zak dragen."

'Apple is goed voor bijna helft van de markt'

"Smartwatches zijn tegelijkertijd met 54,3% gegroeid en goed voor 29,8% van alle verscheept wearables in 2018", aldus Ramon T. Llamas, onderzoeksdirecteur voor IDC's Wearables. "Apple is goed voor bijna de helft van de markt, gevolgd door een lange lijst bedrijven die 'double-digit' of 'triple-digit' groei laten zien. Dit heeft geleid tot een groeiende lijst van apparaten met uiteenlopende prijskaartjes om aan de behoefte van een diverse markt te voldoen."


Meer informatie is beschikbaar op de website van IDC.

Terug naar nieuws overzicht
Hardware