Redactie - 18 maart 2019

ACM legt KPN last onder dwangsom op voor onterechte toeslagen

ACM legt KPN last onder dwangsom op voor onterechte toeslagen image

Telecomaanbieder KPN berekent onterecht toeslagen op tarieven voor het doorzetten van gesprekken van andere aanbieders. Die telecomaanbieders betalen dus teveel aan KPN. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt KPN daarom een last onder dwangsom op. Die last bedraagt 100.000 euro per dag, met een maximum van een miljoen euro, aldus ACM

Henk Don, bestuurslid ACM: "Een last onder dwangsom is een van de middelen die de ACM kan inzetten als een partij zich niet aan de regels houdt. We kiezen in deze zaak voor dit middel omdat we willen dat KPN zijn gedrag aanpast zodat de betrokken telecomaanbieders niet langer benadeeld worden. Daar heeft de consument indirect ook voordeel van."

Maximumtarieven
KPN rekent voor een aantal andere telecomaanbieders een toeslag voor gespreksafgifte; het doorzetten van gesprekken van die aanbieder naar een eindgebruiker van KPN. De ACM ziet toe op maximumtarieven voor zowel vaste als mobiele gespreksafgifte. KPN is van mening dat zij gerechtigd waren om, bovenop dit maximumtarief, een toeslag in rekening te brengen. De ACM oordeelt dat KPN zich dient te houden aan het maximumtarief. De ACM dwingt KPN daarom om de juiste tarieven te rekenen, zowel in de toekomst als met terugwerkende kracht, vanaf 12 juli 2017.

De regels
In 2017 publiceerde de ACM het Marktanalysebesluit vaste en mobiele gespreksafgifte. In dit besluit worden onder andere de maximumtarieven vastgesteld die telecomaanbieders elkaar in rekening mogen brengen voor het doorzetten van gesprekken naar elkaars gebruikers. De telefoonaanbieder van de persoon die wordt gebeld, vraagt voor het gebruik van zijn netwerk een vergoeding aan de aanbieder van de bellende kant, het gespreksafgiftetarief. De beller kan niet kiezen door welke aanbieder zijn gesprek wordt afgewikkeld. Iedere aanbieder van deze dienst heeft dus een monopolie op zijn eigen netwerk. Zonder regulering kunnen de tarieven voor gespreksafgifte daardoor te hoog worden. Daarom stelt de ACM de maximumtarieven voor zowel vaste als mobiele aanbieders vast.

Belcentrale juicht de beslissing van de ACM toe. Ondanks dat KPN het verschuldigde bedrag betaalbaar moet stellen heeft ze aangegeven het niet eens te zijn met de beslissing en gaat in beroep. 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!