Redactie - 18 maart 2019

NETGEAR innoveert het MKB

NETGEAR innoveert het MKB image

NETGEAR, fabrikant van netwerk-, opslag-, en beveiligingsoplossingen, geniet bekendheid bij zowel de eindgebruiker thuis als die in de zakelijke wereld. Aan dat laatste front presenteert het zich al jaren als leverancier van Enterprise-technologie voor de MKB-sector. “Voor die categorie zien wij onszelf dan ook absoluut als ‘leader of innovation’”, zegt regionaal directeur Arend Karssies.

De innovaties van NETGEAR treden niet alleen in diens technische apparatuur aan het licht. Voor channel-partners zit de grootste innovatie van nu bijvoorbeeld in Insight Pro, vertelt Karssies. Daarmee kunnen ze migreren van een traditionele Value Added Reseller (VAR) naar een moderne Managed Service Provider (MSP).

Insight

Insight is één universeel managementplatform in de cloud voor alle NETGEAR-producten. De Basic-versie werd gelanceerd in oktober 2017, begin 2018 kwam de Premium-variant daar achteraan, waarna in augustus Insight Pro volgde, een professionele versie voor de VAR in het MKB-segment. “Aan de hand van Insight Pro helpen wij de traditionele VAR in eerste instantie begrijpen wat het MSP-zijn precies voor hem inhoudt. Dat wordt heel erg gewaardeerd. Wij kunnen hem, indien gewenst, vervolgens bij die transitie begeleiden. En binnen dat Insight Pro-ecosysteem blijven wij natuurlijk voortdurend dingen toevoegen, zodat die channel-partner zijn MSP-rol steeds beter kan invullen.”

Stip op de horizon

NETGEAR heeft een soort drietrapsraket ontworpen, waarmee de traditionele VAR zich stap voor stap kan ontwikkelen tot een professionele MSP. Het begint bij het op afstand monitoren en managen van het netwerk van de klant, waarbij de reseller af en toe proactief zal kunnen ingrijpen. Het moet uiteindelijk evolueren naar een situatie waarin de reseller zijn klant op abonnementsbasis voorziet van bijvoorbeeld: overal gegarandeerd wifi voor een x-aantal werkplekken. Karssies: “We zien dat dat voor veel resellers nog wel een stip aan de horizon is. Ze begrijpen echter goed dat ze zich met dit model kunnen onderscheiden van hun concurrenten, in welke vorm dan ook, terwijl de eindgebruiker het grote voordeel heeft, dat hij niet meer op voorhand in één keer een grote investering in zijn infrastructuur hoeft te doen.”

Pro AV als upsell-mogelijkheid

Dit model biedt de reseller ook allerlei upsell-kansen voor IP-services op ander gebied, bevestigt Karssies als hem die suggestie wordt voorgehouden. Ook binnen het Nederlandse MKB gaat tegenwoordig van alles over IP, van kassasystemen, pinapparaten en telefonie tot aan IP-camerabeveiliging toe. Wat Karssies nu vooral als nieuwe trend signaleert, is Pro AV: professionele audio en video, zoals bijvoorbeeld Digital Signage. Als het gaat om nieuwe upsell-kansen dan zou een reseller volgens hem echt eens met zijn eindgebruikers daarover moeten gaan praten. Want, zegt hij, als jij een mooie bakkerij hebt, waarom zou je daar dan niet een mooi digitaal reclamebord voor willen hebben, waar je via IP je digitale content naartoe kan sturen? Zelf gaat hij bij NETGEAR binnenkort ook zo’n Pro AV-muur bouwen, zuiver om te laten zien hoe dat werkt.

Founding Member SDVoE

NETGEAR is Founding Member van de SDVoE Alliance, meldt Karssies in deze context, waarbij SDVoE staat voor: Software Defined Video over Ethernet. “Daarin werken wij samen met partijen als Christie Digital, Sony en ZeeVee, allemaal partijen die begrijpen dat video – niet IP-surveillancevideo, maar gewóne video – tegenwoordig in plaats van over traditionele kabeltjes, via allerlei dure, complexe oplossingen, veel makkelijker te transporteren is over Ethernet. En met onze 10 Gig-switches kun je er zelfs 4k uncompressed overheen jassen naar zo’n mooi nieuw digitaal scherm.”

Nieuwe kans voor IP-resellers

Dat zit een beetje in de sfeer van Unified Communications, vervolgt Karssies. In die UC-wereld gebeurt ook steeds meer met video, constateert hij. “Waarom moet ik helemaal naar Milaan vliegen om iets simpels te bespreken? Zet gewoon een mooi scherm neer waar ik tegenaan kan praten, zodat ik iemand in zijn ogen kan kijken, met de juiste omgeving erbij. Dat is zeg maar één kant van het verhaal. Maar op het moment dat ik een winkelcentrum binnenstap, zie ik werkelijk overal reclame. Waarom moet dat op de ouderwetse manier, waarom kan ik dat niet gewoon over IP naar al mijn vestigingen sturen? Dat is echt de eerstvolgende grote trend die eraan komt.”

Als Founding Member van die SDVoE Alliance werkt NETGEAR al vanaf minuut één samen met de leidende partijen in de AV-markt om het audio/videosignaal via Ethernet over IP te krijgen. “Daar zetten wij ons allemaal hard voor in. En heel geleidelijk begint dat nu ook zijn weg te vinden naar de resellers. Natuurlijk allereerst in het traditionele AV-kanaal, maar het is zeker ook een kans voor IP-resellers. Die moeten zich daar zeker in gaan verdiepen. En daar bieden wij uiteraard de trainingen en de cursussen voor aan.”

PoE+

Een andere trend, waar NETGEAR zijn kaarten op zet, is PoE+. En zelfs PoE++, zegt Karssies. Want hij ziet dat steeds meer apparaten via de netwerkkabel gevoed worden met Power over Ethernet. Niet alleen speakers, maar ook verlichting, sensoren, camera’s, thin clients, etc. “We kunnen via PoE steeds meer vermogen leveren.”

Superswitch

Met al deze innovaties ziet Karssies NETGEAR duidelijk als een van de innovatief leidende partijen in de MKB-markt. Ter afsluiting geeft hij daarvan nog één illustratie: de M4300 Intelligent Edge-serie, waarmee zijn bedrijf vorig jaar op de markt kwam. “Dat zijn managed switches waar zó enorm veel datacentertechnologie inzit. Dat krijg je bij onze concurrenten alleen voor een bedrag dat vier prijsklassen hoger ligt. En we horen van iedere reseller die daar met een open mind naar kijkt: dit is echt top! Daar hebben we ook prachtige cases bij, zoals die bij een voedselleverancier in België, maar ook in Nederland hebben we genoeg klanten die zeggen: dit biedt mij veel meer dan ik er ooit van had durven verwachten.”

Ook de wat grotere bedrijven kunnen met die NETGEAR-switch heel goed hun voordeel doen, rondt Karssies af. Met name als die hun netwerk moeten gaan vernieuwen, of er een netwerk naast willen gaan bouwen voor bijvoorbeeld AV, videoconferencing of hun voice-netwerk. “In dat geval zeg ik: kijk ook eens naar die M4300, case by case een succesverhaal. Van die M4300 mag je van ons in 2019 dan ook nog veel meer verwachten. Dat is echt dé superswitch voor het MKB met heel veel Enterprise-functionaliteit!”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!