Redactie - 27 maart 2019

HPE laat engineers, architecten en klanten samenwerken

HPE laat engineers, architecten en klanten samenwerken image

In Parijs heeft Hewlett Packard Enterprise (HPE) tijdens de Technical Solution Summit de uitbreiding van de HPE Tech Pro Community aangekondigd. De Technical Solution Summit is met zijn ruim 3000 bezoekers de grootste in zijn soort en daarmee de ideale plaats om dat startschot te geven. Klanten, partners en HPE-engineers delen er de laatste innovaties en strategieën om de gebruikers tevreden te stellen. De warme relatie met de Europese gemeenschap en Frankrijk in het bijzonder, werkte als smeermiddel bij het motiveren van de bezoekers.

De grote opkomst, de nieuwe innovaties op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) en de drive van de industrie om die technologie snel grootschalig te benutten, waren de belangrijkste onderwerpen om de degens over te kruisen. In het Franse Grenoble wordt een grote bijdrage geleverd aan de AI-innovaties, waarvoor het bedrijf flinke investeringen aangekondigd heeft.

Data

Volgens Gilles Thiebaut (Managing Director HPE France and Northern Europe) heeft de enterprise drie belangrijke veranderingen voor zich liggen: de bedrijven worden steeds meer edge georiënteerd (de rekenkracht komt dichter bij de bron en verder van het primaire datacentrum te zitten en wordt decentraler). Ook zien de bedrijven steeds vaker in dat data een belangrijk element van de business is en daarmee een belangrijke loot bij de bepaling van de marktwaarde die een bedrijf heeft. Duidelijk is inmiddels ook dat de cloud-technologie nu algemeen geaccepteerd is als het hulpmiddel om flexibel te werken. Gilles Thiebaut: “Goede en betrouwbare data is het nieuwe geld van een ondernemer”. Om die data goed te exploiteren, wordt nu tot zo’n 50% van de data on-premises verwerkt, de rest verdwijnt in de (hybride) cloud. Marktonderzoeker Gartner voorspelt dat in de nabije toekomst zelfs 75% van de data buiten de eigen rekencentra in de cloud verwerkt gaat worden. Er zijn de grote veranderingen in de processen en de infrastructuur waarmee bedrijven werken.

Sales

Paul Hunter de World Wide Partner Sales Leader bij Hewlett Packard Enterprise, laat weten dat ook de partnermarkt aan grote veranderingen onderhevig is. De markt wordt breder dan louter IT, alles wordt steeds meer technologie gedreven. De technologie wordt ook steeds meer agile en eenvoudiger. Niets werk nog zonder IT, vaak is die zelfs onzichtbaar. Dit betekent dat ook de uitrol en implementatie simpeler moet worden en de bediening ervan laag drempelig. Bijna niemand weet welke technologie achter bijvoorbeeld een app op de smartphone schuilgaat, het is voor de gebruiker onzichtbaar gemaakt.

Na de introductie van Super6 in 2018, gaat HPE in 2019 weer een stap verder met het toevoegen van inspanningen rond de edge van het netwerk en de hybride IT. Om dit alles in goede banen te leiden, moet de samenwerking met de partners verder verdiept worden.

De belangrijkste kerngebieden die nu onder het vergrootglas liggen: de competentie die zoekt naar groeikernen, het certificeren om de kwaliteit te bewijzen en een community (gemeenschap) om het samenwerken te faciliteren (Tech Pro).

HPE Tech Pro Community

De oprichting van de HPE Tech Pro Community is een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van de relatie met de partners. Paul Hunter: “We zien een duidelijke trend dat partners een familielid willen worden, met toegang tot alle hulpmiddelen en kennis”. Daarom zijn we in de APAC-gebieden als eerste met dit experiment begonnen. Miracle Lim (foto rechts), World Wide Channel Program Geography Lead en werkende vanuit Singapore, was de drijvende kracht achter de ontwikkeling van het Tech Pro programma. Miracle: “We brengen in die gemeenschap, de partners, onze engineers en solution architecten samen. De resultaten waren verwonderlijk.” De One Place to Go community van HPe, partners en in de toekomst ook de klanten, slecht grenzen die voorheen problematisch waren. Zelfs engineers uit verschillende landen met verschillende taalvoorkeuren weten elkaar nu te vinden en gaan succesvol samenwerken, dat alles terwijl dat eerst onmogelijk leek. In de eerste zes maanden dat het programma operationeel was, werd inde APAC-regio een flinke groei (tot zo’n 100%) gerealiseerd.

Partners

Brian Beneda (foto links), manager HPE Global Technical Enablement: “Belangrijk in deze samenwerking is de solution architect. Om deze functie gaat alles draaien. Niet langer worden standaardoplossingen uit de kast getrokken”. De architect speelt een cruciale rol bij het analyseren van de behoefte van de klant en het vinden van een passende oplossing. Brian: “Het doet me denken aan de Lego-doos uit mijn jeugd. Allemaal universeel inzetbare blokjes, die mits op de juiste wijze gecombineerd het gewenste groter geheel vormen. Binnen HPE gaat we met dit concept aan de slag, we hebben bouwstenen en de solution architecten bouwen samen met de partners de oplossing voor de klantwens. Dus niet langer een standaardoplossing van de plank, maar juist maatwerk”.

De uitrol gaat in twee fasen. Brian Beneda: “In de eerste fase brengen we partners en HPe medewerkers bij elkaar, later komen daar de klanten bij. In APAC draait het programma al, in EMEA beginnen we nu en de USA volgt later. Het moto is: Solution architecture by solution architects."

Door de snelle groei van de markt is er een flinke druk op de organisatie die IT-oplossingen leveren. De kennis zit niet meer in één hoofd, maar is juist verspreid over veel radertjes. De klant wil snel oplossingen die vaak ook zeer complex zijn. Tech Pro kan hier een oplossing bieden, de markt schreeuwt om hulp en kennis, de elementen die Tech Pro bundelt. HPe-channelpartners kunnen lid worden van de Tech Pro Community na het behalen van een HPE Accredited Technical Professional (ATP) certificering of hoger.

Door: Hans Steeman

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!