MVO: de veranderde maatschappij biedt kansen voor nieuwe ondernemers

MVO: de veranderde maatschappij biedt kansen voor nieuwe ondernemers

27-03-2019

MVO: de veranderde maatschappij biedt kansen voor nieuwe ondernemers

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, deze regel biedt kansen voor nieuwe ondernemers op de arbeidsmarkt. De maatschappij is in transitie. Niet alleen op het gebeid van energie, maar ook in het zelfbewustzijn. Steeds meer consumenten worden met de neus op de feiten gedrukt. Duurzaam leven én consumeren is de norm. Daar is wel een verandering voor nodig. Dit biedt kansen voor nieuwe ondernemers.  Zij hebben baat bij groene stroom en kunnen dankzij duurzaam consumeren de economie en hun bedrijf stimuleren.

MVO Nederland kwam al eerder tot de conclusie dat steeds meer bedrijven kiezen voor duurzaam ondernemen. Of dit een vrijwillige keuze is? Daar valt over te twisten. De vraag naar duurzame ondernemers neemt immers toe. Consumenten hechten veel waarde aan duurzaamheid, respect voor het milieu. Om als bedrijf te kunnen groeien, is duurzaam ondernemen de norm geworden. Dit geldt zowel voor multinationals als midden- en kleinbedrijven. De volgende veranderingen hebben hier aan bijgedragen.

De technologie staat niet stil

Niet alleen de consumenten zijn gericht op duurzaam leven, ook de huidige technologie werkt vooruitstrevend. Ieder jaar weer verschijnen er nieuwe technologische ontwikkelingen op de markt. Deze innovatieve oplossingen maken duurzaam ondernemen niet alleen een stuk aantrekkelijker, maar ook nog eens veel eenvoudiger. Ze bieden ondernemers kansen om meer geld te besparen en zich tegelijkertijd in te zetten voor een betere wereld. MVO Nederland verwacht dat de meeste groei te verklaren valt door het gebruik van innovatieve en slimme technologie.

Consumenten en duurzaamheid

De marketing van duurzame producten blijkt niet altijd even eenvoudig te zijn. Ondanks dat consumenten zelf aangeven dat ze de duurzaamheid van een product belangrijk vinden, zien we ook dat de hogere prijs van het product ze afschrikt. Ze willen wel verandering, maar geen hogere prijzen. Als ondernemer is het belangrijk om een tussenweg te vinden. Zij moeten manieren vinden om hun product op een andere manier te verkopen.

Sommige ondernemers zijn al heel lang bezig om duurzame producten te verkopen. Denk bijvoorbeeld aan ondernemers die enkel producten met een Fair Trade keurmerk verkopen. Zij weten dat enkel een hoger prijskaartje en een keurmerk niet altijd voldoende is om iedere consument over de streep te trekken. Het product moet niet alleen van zeer hoge kwaliteit zijn, maar moet ook over een verhaal beschikken. Het verhaal van jouw bedrijf en het verhaal achter het product is van belang voor een goede reclamecampagne.

Investeren in fossiele brandstoffen is minder aantrekkelijk

Door de huidige energietransitie is investeren in fossiele brandstoffen een stuk minder aantrekkelijk geworden voor ondernemers. Zij betalen fors voor ‘grijze’ energie en dat zal de komende jaren alleen nog maar meer worden. Daarnaast verdienen zij zo geen aandacht van de consument, omdat ze simpelweg niet maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het kostenplaatje speelt voor de ondernemer uiteraard ook een belangrijke rol. Als groene stroom aantrekkelijker wordt, zullen zij eerder overstappen naar duurzame alternatieven. Dat is niet alleen goed voor hun ligging op de markt, maar ook voor de inkomsten. MVO is een win-win situatie voor iedere ondernemer.

Blog in samenwerking met Nuon

Terug naar nieuws overzicht