Redactie - 27 maart 2019

Retail en Finance besteden het meest aan AI

Retail en Finance besteden het meest aan AI image

De wereldwijde uitgaven voor kunstmatige intelligentie (AI) systemen zullen naar verwachting in 2019 een omzet van 35,8 miljard dollar bereiken, dat is een toename van 44 procent ten opzichte van het bedrag dat in 2018 is uitgegeven. Dit meldt onderzoeksbureau IDC.

Met industrieën die agressief investeren in projecten die gebruikmaken van AI-software capaciteiten verwacht IDC dat de uitgaven aan AI-systemen in 2022 meer dan verdubbelen tot 79,2 miljard dollar met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 38,0% over de voorspellingsperiode 2018-2022.

Wereldwijde bestedingen aan AI-systemen zullen worden geleid door de detailhandel / retail, waar bedrijven dit jaar 5,9 miljard dollar zullen investeren in oplossingen zoals geautomatiseerde klantenservice en deskundige winkeladviseurs en productaanbevelingen. Bankieren zal de op één na grootste sector zijn met 5,6 miljard dollar in de richting van AI-oplossingen, waaronder geautomatiseerde systemen voor bedreigingsinformatie en -preventie en fraudeanalyse en opsporingssystemen. Discrete productie, zorgaanbieders en procesfabricage zullen de top 5 industrieën voor de besteding van AI-systemen dit jaar voltooien. De sectoren die de snelste groei in de bestedingen van AI-systemen zullen ervaren in de voorspelling voor 2018-2022 zijn federale / centrale overheid (44,3% CAGR), persoonlijke en consumentendiensten (43,3% CAGR) en onderwijs (42,9% CAGR).

"Significante wereldwijde uitgaven voor kunstmatige-intelligentiesystemen zijn nu in elke branche te zien, terwijl AI-initiatieven de operaties blijven optimaliseren, de klantervaring transformeren en nieuwe producten en diensten creëren", zegt Marianne Daquila , research manager, Customer Insights & Analysis bij IDC. "Dit komt tot uiting in use cases, zoals intelligente procesautomatisering, deskundige winkeladviseurs en productaanbevelingen, en farmaceutisch onderzoek en ontdekking die de gemiddelde vijfjarige samengestelde jaarlijkse groei van 38% overschrijden. De voortdurende verbetering van AI-gerelateerde technologieën zal het dubbele -digit jaar-op-jaar uitgaven in het volgende decennium "

De AI-use cases die dit jaar de meeste investeringen zullen zien zijn geautomatiseerde klantenservice-agents  4,5 miljard dollar wereldwijd), verkoopprocesaanbevelingen en automatisering (2,7 miljard dollar) en geautomatiseerde bedreigingsintelligentie- en preventiesystemen (2,7 miljard dollar). In vijf andere use-cases zullen de bestedingsniveaus in 2019 meer dan 2 miljard dollar bedragen: geautomatiseerd preventief onderhoud, diagnose- en behandelingssystemen, fraudeanalyse en -onderzoek, intelligente procesautomatisering en programmabegeleiders en aanbevelingssystemen.

Software zal in 2019 het grootste deel van de uitgaven voor AI-systemen zijn, met bijna 13,5 miljard dollar naar AI-applicaties en AI-softwareplatforms. AI-applicaties zullen de snelstgroeiende categorie van AI-uitgaven zijn met een vijfjaarlijkse CAGR van 47,4%. Hardware-uitgaven, gedomineerd door servers, zullen dit jaar 12,7 miljard dollar bedragen, omdat bedrijven de infrastructuur die nodig is om AI-systemen te ondersteunen, verder uitbouwen. Bedrijven zullen ook investeren in IT-services om te helpen bij de ontwikkeling en implementatie van hun AI-systemen en zakelijke services, zoals consulting en horizontale outsourcing van bedrijfsprocessen met betrekking tot deze systemen. Tegen het einde van de prognose zullen de uitgaven voor AI-gerelateerde services bijna gelijk zijn aan de hardware-uitgaven.

"IDC ziet dat de uitgaven voor zowel AI-softwareplatforms als AI-applicaties steeds hoger worden en dat de typen en variëteiten van gebruiksscenario's ook worden uitgebreid", aldus David Schubmehl , onderzoeksdirecteur van Cognitive / Artificial Intelligence Systems bij IDC. "Terwijl organisaties permanente uitdagingen zien met personeelsbezetting, gegevens en andere problemen bij het gebruik van AI-oplossingen, merken ze dat ze kunnen helpen om de bedrijfsresultaten van hun ondernemingen aanzienlijk te verbeteren door kosten te verlagen, inkomsten te verbeteren en betere, snellere toegang tot informatie te bieden. verbetering van de besluitvorming."

Geografisch gezien zullen de Verenigde Staten in 2019 bijna tweederde van alle uitgaven aan AI-systemen leveren, onder leiding van de retail- en banksector. West-Europa wordt de op één na grootste regio in 2018, onder leiding van bankieren, retail en discrete productie. De sterkste bestedingsgroei over de vijfjaarlijkse prognose zal zijn in Japan (58,9% CAGR) en Azië / Pacific (exclusief Japan en China) (51,4% CAGR). China zal ook tijdens de prognose een sterke bestedingsgroei ervaren (49,6% CAGR).

"AI is een groot onderwerp in Europa, het is hier en het zal blijven. Zowel de AI-acceptatie als de uitgaven nemen snel toe. Europese bedrijven zijn hands-on AI en zijn overgestapt van een verkennende fase naar de implementatiefase. AI is de spel wisselaar in een zeer competitieve omgeving, vooral in klantgerichte sectoren zoals retail en financiën, waar AI de kracht heeft om klantervaring naar een hoger niveau te tillen met virtuele assistenten, productaanbevelingen of visuele zoekopdrachten. Veel Europese retailers zoals Sephora, ASOS en Zara of banken zoals NatWest en HSBC ervaren al de voordelen van AI, waaronder meer winkelbezoeken, hogere inkomsten, lagere kosten en aangenamere en persoonlijkere klantreizen.Bedrijfsspecifieke use cases met betrekking tot automatisering van processen worden mainstream en de focus zal evolueren naar het gebruik van AI van de volgende generatie voor personalisatie of voorspellende doeleinden", aldus Andrea Minonne, senior onderzoeksanalist, IDC Customer Insight & Analysis in Europa.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!